سرمقاله

بازار مظلوم سرمایه / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 27532  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 17 اردیبهشت 1403
    بازار مظلوم سرمایه / ژوبین صفاری

    طی چند روز گذشته رئیس جمهور پیشین کشورمان نقدی بر عملکرد دولت فعلی داشت و نسبت به مدیریت بورس با کنایه مطالبی بیان کرد. هرچند نقد به نحوه مدیریت بازار سرمایه در شرایط فعلی کاملاً به جاست اما به دور از جهت گیری سیاسی باید گفت که از اتفاق در کنار نکات مثبت و منفی عملکرد دولت دوازدهم، موضوع بورس یکی از حفره‌ها بزرگ دولت قبل به حساب می آید. به بیان دیگر تشویق بی جا به حضور مردم در بازار سرمایه و ریزش های سنگین در سال 99 باعث شد عده ای از مردم سرمایه‌های خود را از دست داده و سایه این بی اعتمادی همچنان بر سر بازار سنگینی می‌کند.
    هرچند باید در کنار این بی اعتمادی عوامل دیگری را هم دخیل دانست اما به واقع ماجراهای پیش آمده در آن سال ها همچنان بورس را بی اعتبار برای سرمایه گذاری کرده است. اما باید توجه داشت که این موضوع نمی‌تواند وظیفه دولت فعلی را تحت تاثیر قرار دهد بلکه این دولت هم می توانست با اقداماتی آبروی رفته بازار را برگرداند گو اینکه تمایلی به آن در بدنه تصمیم گیری دیده نمی شد.
    با این حال باید گفت سیاست‌های اقتصادی ناسازگار و متغیر، اعم از داخلی و بین‌المللی، تاثیر زیادی بر بازار سرمایه می‌گذارد و منجر به ایجاد نااطمینانی و فرار سرمایه می‌شود. مشکلات اساسی بازار سرمایه متعددند از جمله آنکه نبود شفافیت اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی شرکت‌ها، گزارش‌های مالی نامناسب و دیرهنگام، و نبود دسترسی به اطلاعات کافی از معایب عمده بازار سرمایه ایران است.
    قیمت گذاری‌های دستوری و دخالت دولت در بازار از جمله عامل دیگر در وضعیت نابسمان بازار سرمایه است.
    برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و بورس در ایران، نیاز است که تمامی ذینفعان، از جمله مقامات دولتی، بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، و شرکت‌های تحت پوشش، در اتخاذ رویکردهایی هماهنگ و مؤثر مشارکت داشته باشند. به‌علاوه، ایجاد شرایطی برای بهبود اعتماد عمومی، شفاف‌سازی اطلاعات، و استانداردسازی روش‌های مالی می‌تواند گام‌های مهمی در این راستا باشد.
    واقعیت بورس با آنچه از شاخص کل برداشت می‌شود بسیار متفاوت است.شاخص سهام آنچه در بطن بازار در حال رخ دادن است؛را نشان نمی‌دهد که ضعف بزرگی محسوب می‌شود.به همین دلیل به جای شاخص کل باید وضعیت ارزش معاملات خرد را در نظر گرفت که وضعیت مناسبی ندارد. بازار سرمایه می تواند ابزار مهمی برای تامین مالی شرکت ها و حتی کنترل نقدیندگی به شیوه درست باشد. اگر همان زمان اوج بازار از این فرصت برای شکوفایی اقتصاد بهره می بردیم شاید امروز بازار سرمایه امن ترین و اولین جا برای سرمایه گذاری مردم بود. سرمایه گذاری که هم به تولید کمک می کرد هم سود درست تری به مردم اعطا می کرد.