سرمقاله

رابطه ثبات بازار و امنیت روانی/ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 28449  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 31 اردیبهشت 1403
    رابطه ثبات بازار و امنیت روانی
    رابطه ثبات بازار و امنیت روانی/ ژوبین صفاری

    طی روزهای گذشته روند بازار ارز و طلا با کاهش و ثبات نسبی همراه بوده است. فارغ از دلایل این موضوع باید گفت که این مسئله تا حد زیادی به آرامش روانی و اقتصادی مردم تاثیر فراوانی دارد. چرایی این کاهش در جای خود قابل بررسی است اما باید توجه داشت که بات در بازارها از جمله بازار ارز و طلا نقش کلیدی در تامین امنیت روانی شهروندان و سلامت کلی اقتصاد کشور دارد. این ثبات می‌تواند آثار مثبت قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف به همراه داشته باشد که از جمله آن کاهش اضطراب و تنش‌های اجتماعی است مردم زمانی که شاهد ثبات در بازارها و قیمت‌های کلیدی مانند ارز و طلا هستند، کمتر دچار نگرانی در مورد افزایش هزینه‌های زندگی و ارزش پول خود می‌شوند. این امر موجب کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از نوسانات اقتصادی می‌شود.
    همچنین ثبات قیمت‌ها می‌تواند سیگنالی مبنی بر پایداری و قابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی در آینده باشد که بر اعتماد فردی و کلان به اقتصاد تاثیر مثبت می‌گذارد.
    از سوی دیگر سرمایه‌گذاران از جمله افراد و شرکت‌ها، در شرایط پایداری بیشتر تمایل به ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در طولانی مدت دارند، که این به رشد و توسعه پایدار کمک می‌کند.
    باید توجه داشت که ثبات اقتصادی به خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا با دقت بیشتری برنامه‌ریزی‌های مالی خود را انجام دهند و تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند. و شاید نکته مهمتر آن که در دوره‌های نوسان زیاد، احتمال مکیدگی نقدینگی به بازارهای سوداگرایانه مانند ارز و طلا افزایش می‌یابد که می‌تواند به اقتصاد کلان آسیب برساند. اما ثبات به معنای کاهش جذابیت سوداگرایی و تمایل بیشتر به سرمایه‌گذاری‎های مولد است.
    بنابراین، ثبات اقتصادی به‌ویژه در بازارهای کلیدی می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت امنیت و آرامش روانی مردم و تقویت بستر اقتصادی مورد نیاز برای رشد و پیشرفت داشته باشد.