سرمقاله

بورس در بحران / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • از صدر نشینی ژرمن ها تا برد مجارستان در وقت اضافه با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • وزیر ارتباطات فیبرنوری و ۱۰۰۸مین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد
  • راه‌اندازی 2 سامانه الکترونیک نظام سلامت توسط همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 28750  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 07 خرداد 1403
    بورس در بحران / نیما غلامرضایی

    حجم معادلات در بازار سهام 2 هزار میلیارد تومان یعنی برابر با سال 97 و دلار 10 هزار تومانی است. این یعنی بازار سهام حال و روز خوبی ندارد. افزایش نرخ سود اوراق خزانه اسلامی و افزایش نرخ بهره متهم ردیف اول این وضعیت است اما به واقع باید گفت که اعتماد از بازار سرمایه مدت هاست رخت بر بسته است.
    باید یادآور شد که الان ما در بهترین فصل‌های بورس هستیم. خرداد و تیرماه فصل تقسیم سودهاست و در واقع فصل بهار بورس است حالا تصور کنید در زمستان چه اتفاقی رخ خواهد داد. در حالی که اوراق اخزا با نرخ 40 درصد ارائه می شود و البته مشتری چندانی هم ندارد اما خبرها حاکی از آن است که سرمایه مردم در بازارهای رمز ارز در حال جابه جایی است. موضوعی که می تواند آسیب جدی به اقتصاد کشور بزند.
    واکنش سازمان بورس هم در روز‌های گذشته تنها اقدامی که می‌توانست انجام دهد همین محدودیت دامنه نوسان بود، اما بازار هنوز درگیر هیجانات اتفاق اخیر(شهادت رئیس جمهور و همراهانش) بود و با وجود همین محدودیت هم در روز شنبه ریزش سنگینی داشت. البته کارشناسان معتقدند دلیل عمده این وضعیت به تصمیمات بالادستی برمی‌گردد. گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها که هم روی کدال آمده، نشان می‌دهد عموما عملکرد فصل زمستانشان با زیان مواجه بود. این نشان می دهد حال اقتصاد به طور کلی خوب نیست.
    به نظر می رسد شاید یکی از کارهای مهم دولت چهاردهم ساماندهی وضعیت تورم و کاهش انتظارات تورمی (طبیعتا بالا بردن نرخ بهره عمکس این موضوع عمل می کند) باشد و از سوی دیگر برای جریان نقدینگی در بازار تولید محور سهام برنامه ریزی کند.
    لازم تا با ایجاد سیاست‌هایی که از منافع سرمایه‌گذاران خرد حفاظت کرده و از سرمایه‌گذاری آنان حمایت کند.
    بهتر است متناسب با تغییر در چشم‌انداز تورمی، نرخ‌های بهره نیز تعدیل شود چرا که نرخ‌های بهره بالای ۳۰ درصد مربوط به شرایطی است که انتظارات تورمی جدی در آن وجود دارد اما در شرایط حاضر انتظارت تورمی چندان جدی نیست و باید ابزار سیاستی در جای خود استفاده شود. در واقع نمی توان نرخ ارز را با سیاست های مختلف سرکوب کرد و نرخ بهره را رها کرد. این سیاست اگر چه به کاهش نرخ تورم در کوتاه مدت منجر می شود اما در ادامه با انباشت تورم در نرخ ارز با رهاشدگی افسار تورم روبرو خواهیم بود. این سیاست ها به طور کلی برای بازار سرمایه و اقتصاد ثمربخش نخواهد بود.
    در نهایت اینکه بازار سرمایه و به تبع آن وضعیت شاخص های اقتصادی نیازمند سیاست گذاری درست و به جاست تا از گردنه بحران عبور کند.