سرمقاله

انتخابات، کتمان موفقیتهای اقتصادی دولتهای دیگر و ثبت آن به نام خود / مرتضی عزتی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30315  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 06 تیر 1403
    ابهام درباره انتخاب وزیر زن / سیف الرضا شهابی
    قسمت اول سومین شب سریال سوال و جواب با نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمعه شب اول تیر ۱۴۰۳ در شبکه‌های مختلف پخش مستقیم شد و به ناصحیح بر آن مناظره نام نهادند در حالیکه هیچ نامزدی با دیگر نامزد بطور مستقیم وارد گفتگو و مذاکره نمی شود اختصاص به بررسی وضعیت زنان در جمهوری اسلامی و موقعیت آنان در چهل و پنج سال اخیر داشت؛ هرکدام از نامزدها نظرات خود را طبق معمول با چاشنی شعار برای جمع کردن آرای بانوان بیان داشتند؛ بعضی از نامزدها، بخش عمده از موفقیت‌های بانوان را منصوب به خودشان برشمردند ولی در طول اظهار نظرهای نامزدها، یک نکته اساسی مغفول ماند و آن نکته، برگزیدن یک يا چند خانم به عنوان وزیر بود تا در راس وزارتخانه‌ای قرار گیرد.
    غیرممکن است چنین مسئله به این مهمی به ذهن نامزدها خطور نکرده باشد ولی ترجیح دادند سکوت اختیار کنند و از کنارش عبور کنند و اظهارنظری نکنند، اگر بعضی از نامزدها، اراده‌ای برای تعیین وزیر زن داشته باشند چون می دانند با مخالفت‌هایی از سوی بعضی مراکز سنتی روبرو خواهند شد و از آنجایی که حال و حوصله درگیر شدن با چنین مراکزی را ندارند بهتر می‌دانند اصلا مطرح نشود و به آن نپردازند. در منزلت زن حرف زیاد هستند ولی حرفی که ممکن است هزینه داشته باشد نزدند .
    در قبل انقلاب فقط یک زن وزیر آموزش و پرورش شد در بعد انقلاب هم تا کنون یک خانم مسئولیت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بر عهده گرفت؛ اگر چه توسط احمدی نژاد عزل شد .
    شنیده‌ها حاکی از آن است احمدی نژاد تصمیم داشت سه وزیر خانم را وارد هیات دولت کند که بعد از مخالفت‌هایی که صورت گرفت به یک وزیر بسنده کرد.
    واقعیت این که، در بین خانم‌های تحصیلکرده و با تجربه و متعهد به خدمت به جامعه، افراد مدیر و مدبر و کاربلدی هستند که اگر سرآمد مردها نباشند و بر مردها برتری نداشته باشند حداقل در حد بسیاری از مردان که پست‌های وزارت را تصاحب می‌کنند هستند .
    نباید از حضور زنان لایق در هیات دولت غافل بود. تاکید بر حضور زنان به عنوان زینت المجالس نیست هر شخصی با هر جنسیتی چه مرد و چه زن به عنوان زینت المجالس به هر مجموعه‌ای آسیب فراوان می‌رساند. استفاده از زنان لایق در مدیریت کلان کشور می‌تواند برای همکاری و همبستگی ملی در توسعه کشور و سازندگی موثر باشد و یک گام در ارج نهادن به زنان است که نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند و در بعضی سال‌ها آمار موفقیت آنان در مراکز علمی بیشتر از آقایان است .