سرمقاله

۱۰۰ دوست بهتر از ۱۰۰ روبل / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3115  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 21 دی 1401
    فیلمی با بازی فاطمه معتمدآریا به جشنواره فجر می‌رود؟
    کارگردان فیلم «شوماه» از اینکه فیلمش با موضوع شهدای غواص برخلاف تاکید مسئولان از سوی هیچ نهادی حمایت نشده انتقاد کرد. مژگان بیات که در اولین تجربه بلند فیلمسازی خود سراغ عملیات کربلای ۴ و ماجرای شهدای غواص رفته، کار خود را از سال ۱۳۷۸ با بازیگری آغاز کرد. او که در رشته کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شده، تاکنون در فیلم‌هایی همچون «پریناز»، «بی‌خداحافظی»، «جانان»، «صدای منو می‌شنوید؟»، «چک»، «قبرستان غیرانتفاعی» و «چار چنگولی» بازی کرده و فیلم‌های کوتاهی از جمله «تیزاب» و فیلم ویدیویی «فرزند زمین» را ساخته که جایزه‌هایی هم کسب کرده است.
    او در گفت‌وگو با ایسنا درباره فیلم «شوماه» که آن را با موضوع شهدای غواص و بازی فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی و روزبه حصاری، تدوین کیانوش عیاری، صداگذاری علیرضا علویان و همکاری مجید انتظامی و پسرش سروش انتظامی برای ساخت موسیقی در سکوت خبری ساخته است، گفت: انگیزه من برای ساخت فیلمی از این ماجرا زمانی شکل گرفت که پیکر شهدای غواص چند سال قبل پیدا و تشییع شد و مصمم شدم فیلمی درباره این بچه‌های مظلوم وطن بسازم. بنابراین تحقیقاتی را شروع کردم و مصاحبه‌های زیادی با بازماندگان عملیات انجام دادم و در نهایت سال ۱۳۹۹ طرح اولیه نوشته شد و بعد از تکمیل فیلمنامه، رایزنی با بازیگران را شروع کردیم و آذرماه سال ۱۴۰۰ پروژه کلید خورد و فیلمبرداری تا اسفندماه طول کشید.
    وی که «شوماه» را به تهیه‌کنندگی همسرش عبدالمحمد نجیبی ساخته، با اشاره به اینکه در حال حاضر فیلم در مرحله پُست‌ پروداکشن است، درباره حضور و اعتماد معتمدآریا و دیگر عوامل مطرح در این فیلم به او که اولین تجربه فیلمسازی بلندش بوده است، بیان کرد:‌ من با خانم معتمدآریا در فیلم «پریناز» همبازی بودم و از آنجایی که با هم آشنایی داشتیم، پیشنهاد بازی در این فیلم را مطرح کردم. ایشان پیش‌تر کامل‌ترین نقش خود را در حوزه سینمای دفاع مقدس در فیلم «گیلانه» ایفا کرده بودند ولی وقتی فیلمنامه را خواندند داستان را دوست داشتند و با وجود آن که خارج از کشور بودند، در فاصله‌ای کوتاه برای شروع کار به ایران برگشتن. درواقع نه فقط خانم معتمدآریا بلکه دیگر همکاران من در این فیلم بخاطر اهمیتی که به موضوع فیلم می‌دادند، در آن حضور پیدا کردند و با توجه به اینکه پروژه‌ در بخش خصوصی بود بیشترین همراهی را با ما انجام دادند. حتی آقای مجید انتظامی با وجود اینکه سال‌ها است برای هیچ فیلمی موسیقی نساخته‌اند، بعد از دیدن «شوماه» ابراز تمایل کردند که با این پروژه همکاری کنند ولی با توجه به شرایط جسمی، ایشان سرپرست موسیقی است و سروش - فرزندشان - آهنگسازی فیلم را برعهده دارد.
    بیات با بیان اینکه قصد نداشته درباره فیلم خبررسانی زیادی انجام شود تا به زمان نمایش برسند، گفت: وقتی سال گذشته فیلم را کلید زدیم، قصد داشتیم آن را برای جشنواره فجر ۱۴۰۱ آماده کنیم و برنامه‌ریزی هم بر این بود که فقط یک خبر مقدماتی برویم تا نزدیک به زمان جشنواره، که کلا در این چند ماه اخیر شرایط تغییر کرداو در پاسخ به اینکه آیا از ابتدا قصد بر این بوده که «شوماه» در بخش خصوصی ساخته شود و هیچ کدام از ارگان‌های دولتی که معمولاً در پروژه‌های دفاع مقدسی مشارکت دارند، در این فیلم حضور نداشته باشند، بیان کرد: هدف ما این نبود که صرفاً در بخش خصوصی کار کنیم و از آنجایی که معمولاً نحوه پرداخت‌ها توسط نهادها و ارگان‌ها با تاخیر زمانی مواجه می‌شود، ما سرمایه خود را گذاشته بودیم برای زمانی که موقع تسویه حساب دچار مشکل شدیم چون پرداخت به موقع دستمزد عوامل برای ما اهمیت بسیاری داشت؛ به همین دلیل به تمام ارگان‌های مرتبط از جمله انجمن سینمایی دفاع مقدس، بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری مراجعه کردیم ولی هیچ کدام برخورد مناسبی با ما و در شأن فیلم انجام ندادند.