سرمقاله

بحران های ایران در پساهاشمی! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3302  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 23 دی 1401
    ۳۰ دقیقه طلایی برای جلوگیری از آسیب ورزشی
    بیشتر کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که در ۳۰ دقیقه پس از انجام تمرینات ورزشی چیزی میل کنید؛ چرا که بدن شما بعد از استفاده از منابع انرژی موجود خود، نیاز به سوخت گیری به ویژه با کربوهیدرات و پروتئین برای تامین انرژی و ترمیم تخریب‌های ریز عضلانی دارد.
    گاهی جا دادن یک ورزش در برنامه روزانه یعنی فشرده کردن آن در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای و بعد از آن بلافاصله دویدن به سوی مشغله بعدی و اگر شما در این فرصت یک شکلات پروتئینی یا میان وعده بسته بندی شده و آماده در دسترس نداشته باشید، دریافت مواد مغذی مورد نیازتان هرگز اتفاق نخواهد افتاد و وقتی حذف میان وعده بعد از ورزش به صورت عادت همیشگی درآید، شما اهداف سلامتی و تناسب اندامتان را به خطر می‌اندازید.
    جنیفر بک، متخصص پزشکی ورزشی و ارتوپد اطفال در دانشگاه کالیفرنیا گفت: بعضی از مردم فقط احساس خستگی شدید می‌کنند و بعضی به علت افت قند خون احساس گیجی دارند. صرف نظر کردن از مراحل بعد از تمرین از جمله تغذیه مناسب که برای بازسازی بدن ضروری است، می‌تواند به صدمات بیشتری منجر شود. ما فکر می‌کنیم بیشتر صدمات بیش تمرینی موقعی اتفاق می‌افتند که مردم در زمانی که لازم است از مواد غذایی ضروری برای جایگزینی و تامین مواد سازنده بدن استفاده نمی‌کنند.
    این امر خصوصا وقتی می‌تواند مشکل ساز باشد که شما تمرینات بدنسازی شدید انجام می‌دهید و نیازهای بدنتان را برای ترمیم آسیب‌های جزئی یا صدمات کوچکی که اتفاق افتاده اند، فراموش می‌کنید. ماندگاری این صدمات جزئی در عضلات درگیر، باعث می‌شود که شما مستعد آسیب‌های اساسی در تمرینات بعدی شوید.
    همچنین خوراکی‌ها حاوی الکترولیت‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هستند که موجب می‌شوند ماهیچه‌ها و اعصاب درست عمل کنند. اگر تمرینی انجام می‌دهید که منجر به تعریق زیاد بدن می‌شود، جایگزینی کلسیم ، نمک و پتاسیم (تمامی مواد موجود در یک غذای استاندارد) بسیار مهم است. اگر تمایل دارید ورزش‌های پر تحرک و پر تعریق انجام دهید یا این که در هوای گرم ورزش یا در دوهای طولانی مدت استقامتی شرکت می‌کنید، این عناصر را در عرق از دست می‌دهید و اگر قادر نباشید که به فوریت آن‌ها را جایگزین کنید، آسیب زا و مخرب خواهد بود.
    بی آبی بدن و کمبود قند، هر دو می‌توانند به سرعت باعث پایین آمدن سطح هوشیاری و در نهایت حتی بیهوشی شوند. علاوه بر این در موارد نادر کمبود الکترولیت‌ها پیام‌های عصبی را که موجب ضربان صحیح قلب می‌شود دچار اختلال می‌کند و آریتمی قلبی و ضربان‌های نامنظم ایجاد می‌شود.
    اگر می‌خواهید فقط یک چیز به یاد بسپارید فقط آب را به یاد داشته باشید. آب از مهمترین اجزای سازنده‌ای است که بدن شما در حین و بعد از ورزش نیاز دارد و در نهایت چیزی را که نباید فراموش کنید جبران آب از دست رفته از راه تعریق است.
    حذف یا صرف نکردن از یک وعده غذایی پس از ورزش هر چند گاه یک بار اشکالی ندارد، ولی نباید به صورت یک عادت در آید. شما باید برای خود یک برنامه اجرایی خوب داشته باشید؛ زیرا گسترش عادت‌های سالم بهترین روش برای جلوگیری از صدمه و آسیب دیدگی است.
    تمرین باید لذت بخش باشد و برای شما سودمندی‌های ورزش را به همراه داشته باشد و به پارگی عضلات و شکستگی‌های استخوانی منجر نشود. همچنین نوشیدن آب کافی و تغذیه صحیح هر دو بخش‌هایی مهم از داشتن عادات ورزشی سالم به شمار می‌آیند.