سرمقاله

وقتی اقتصاد اولویت باشد تور‌م هم کنترل می‌شود / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3308  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 25 دی 1401
    وقتی اقتصاد اولویت باشد تور‌م هم کنترل می‌شود / پیمان مولوی

    شما با نگاهی به تورم در عراق کشوری که ۳۰ سال است درگیر جنگ و تحریم است جا میخورید که چگونه این کشور متوسط تورم ۲۰ ساله ۲٪ دارد؟ ولی ما متوسط تورم ۲ دهه مان بیش از ۲۱٪ است.
    در اینجا در ابتدا به میزان رشد اقتصادی عراق و رابطه آن با رشد نقدینگی باید دقت کرد. در اقتصاد عراق شاهد رشد متداوم تولید ناخالص داخلی از سال 2003 تا امروز هستیم سایز اقتصاد عراق امروز به ۲۰۷ میلیارد دلار رسیده است درصورتی که در سال ۲۰۰۳ معادل ۳۲ میلیارد دلار بوده است.چیزی معادل ۶.۴ برابر در کمتر از ۲۰ سال. در این بین رشد اقتصادی عراق در ۱۰ سال گذشته از ۱۳۸ به بیش از ۲ برابر رسیده است. (رشد اقتصادی دلاری ما در ایران از ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به ۲۲۰ میلیارد در سال جاری رسیده است)، رشد نقدینگی در عراق هم افزایشی است همانند بسیاری از کشورها اما فقط ۲ برابر در ۱۲ سال گذشته بوده است این روند در ایران در ۱۲ سال گذشته ۱۵ برابر شده است.
    خلاصه اینکه رشد نقدینگی در ایران آنقدر بالاست که نیازمند رشد های بیش از ۱۰٪ برای مهارش است اما در عراق شاهد رشد اقتصادی مداوم با رشد نقدینگی متوازن هستیم.
    نکته بعدی سیاست پولی غیر ذینفعانه در عراق توسط بانک مرکزی این کشور است.
    سیاست های پولی انقباضی و انبساطی مناسب و به موقع این کشور موجب شده است که تورم در سطحی که میبینید قرار گیرد.
    خروجی دیگر این کشور حفظ قدرت خرید دینار عراق است که قابل مقایسه با ایران نیست که در یک رنج محدود همواره در نوسان است، دلیل این امر هم همان کنترل تورم این کشور است.
    حال ما در ایران اقتصادی داریم که به جای استفاده بهینه از نرخ بهره در موقع مناسب درگیر صحبت‌های تکراری در باب منحنی فیشر و تیلور است و مغالطه‌هایی که از زبان اقتصاددانانی در مسیر منافع ذینفعان شنیده می‌شود! راستی در عراق این همه مغالطه در باب تورم و نرخ بهره و … وجود دارد؟
    در عراق اقتصاد اولویت است و تمام سیاستگذاری‌ها مبتنی بر رشد اقتصادی تازه آن هم در کشوری با شرایط سیاسی که می‌شناسیم.
    رابطه اعتباری عراق چنگی به دل نمیزند و کماکان B است اما حواسمان باشد با شرایط عراق تطبیق دارد اما بسیار ریسک بالایی دارد.
    ولی با این رشد اقتصادی حتما به رتبه های بالاتر خواهد رفت. رتبه اعتباری بالاتر یعنی دسترسی به پول بین المللی ارزان‌تر و تامین مالی پروژه ها از پول بین المللی.
    رتبه اعتباری ایران در سال ۱۳۸۳ معادل BBB بود و بعد از تحریم ها امروز ۷ از ۷ یعنی -B و CCC است.
    اقتصاد عراق فقط در یک سال گذشته ۱۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته است و این عدد بزرگی برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی است، راستی بودجه عراق آیا کسری بودجه شدیدی دارد؟ حتما خیر.