سرمقاله

فقر آموزشی / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گیفت کارت آمریکا یا کانادا؟ کدام بهتر است؟
  • هزینه حمل ماشین با قطار (راهنمای خرید بلیط + شرایط)
  • تبلیغات در روبیکا و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33273  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 31 مرداد 1403
    هزینه حمل ماشین با قطار (راهنمای خرید بلیط + شرایط)

    هزینه حمل ماشین با قطار (راهنمای خرید بلیط + شرایط)

    تصور کنید قصد دارید با خودرو شخصی‌تان به سفری طولانی بروید، اما نمی‌خواهید خستگی رانندگی طولانی‌مدت را تحمل کنید. یا شاید دلتان می‌خواهد ماشینتان را به مقصدی دور منتقل کنید بدون اینکه مسافتی طولانی را رانندگی کنید. در اینجاست که حمل ماشین با قطار به کمک شما می‌آید. این روش نه تنها راحتی و آسایش بیشتری برای شما فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر باشد. در تعطیلات تابستانی، عید نوروز و... بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که هم خودشان و هم خودروی‌شان را با قطار جابجا کنند. شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده باشد که شرایط حمل خودرو با قطار چگونه است؟ مدارک لازم برای حمل ماشین با قطار چیست؟ هزینه حمل ماشین با قطار چقدر است؟ و ده‌ها سوال دیگر. اگر شما هم به دنبال جواب این سوالات هستید، مطالب این مقاله را از دست ندهید.

    هزینه حمل ماشین با قطار

    مسیرهای حمل خودرو با قطار + مسیر جدید

    شرکت ریلی رجا تاکنون امکان خرید بلیط حمل ماشین با قطار در مسیرهای متعددی از جمله تهران-مشهد، بندرعباس-مشهد، شیراز-مشهد، تهران-بندرعباس، تهران-یزد، اصفهان-بندرعباس، تهران-کرمان، تهران-زاهدان، تهران-اهواز، تهران-تبریز، زنجان-مشهد و مشهد زنجان را فراهم کرده است. متقاضیان برای دریافت این خدمت می‌توانند علاوه بر سامانه فروش بلیط در سایت رجا به نشانی www.raja.ir، از طریق کانال‌های فروش مجاز بلیط نیز اقدام کنند. این نکته حایز اهمیت است که هنوز مسیرهای زیادی وجود دارد که امکان حمل خودرو با قطار میسر نیست. برای مثال مسافرانی که با خرید بلیط قطار کرج مشهد قصد سفر دارند، برای تمام مسیر مبدا تا مقصد امکان حمل خودرو با قطار را ندارند.

    سامانه خرید بلیط برای حمل ماشین با قطار

    برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار، ابتدا به صفحه اصلی سامانه فروش بلیط قطار رجا مراجعه کنید. اگر قبلاً عضو شده‌اید، وارد شوید و در غیر این صورت به عنوان کاربر جدید ثبت نام کنید. سپس در پنل خرید بلیط قطار، وارد قسمت خرید بلیط حمل ماشین شوید. در پایان، اطلاعات مورد نیاز شامل مالک خودرو، نوع ماشین، شماره پلاک، شماره تلفن و ... را به‌طور کامل وارد کرده و خرید بلیط حمل ماشین با قطار را تکمیل کنید. هنگام خرید بلیط انتقال ماشین با قطار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

    اول، در صورتی که اطلاعات وارد شده نادرست یا اشتباه باشد و در مرحله تایید اطلاعات نیز این اشتباه تایید گردد، مسئولیت و عواقب ناشی از آن به عهده مسافر یا مالک ماشین است.

    دوم، بلیط صادر شده قابل ویرایش نیست؛ بنابراین در صورت درج اطلاعات اشتباه، باید بلیط را استرداد کرده و دوباره بلیط جدید با اطلاعات صحیح تهیه کنید.

    سوم، در صورت مفقود شدن بلیط، با پرداخت هزینه صدور، بلیط المثنی صادر می‌شود.

    هزینه حمل خودرو با قطار

    هزینه حمل خودرو بر اساس چند فاکتور محاسبه می شود. اینکه بدون اشتراک قصد سفر دارید، یا اشتراک چند ماهه برای استفاده از این خدمت دریافت می کنید. علاوه‌براین، هزینه پرداختی براساس هر تن (وزن خودرو) بر کیلومتر سنجیده می شود. در سال 1403، براساس اطلاعات سایت رجا، تعرفه مل خودرو به ازای هر تن کیلومتر، 4350 ریال است. بنابرین برای مسیر فرضی مشهد تهران که 900 کیلومتر است، شما باید 3.915.000 ریال بپردازید.

    شرایط استرداد بلیط حمل خودرو با قطار

    زمان اعلام انصرافمیزان مبلغ برگشتی
    تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار90% بهای بلیط
    از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت قطار70% بهای بلیط
    3 ساعت مانده به حرکت قطار50% بهای بلیط
    پس از بارگیری ماشینغیرقابل استرداد
     

    زمان و ساعت تحویل خودرو به قطار + جدول هزینه حمل ماشین

    ساعت حرکت درج شده روی بلیط حمل ماشین، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدأ حرکت است. پذیرش ماشین‌ها از ساعت ۸ صبح روز حرکت قطار آغاز می‌شود. در صورتی که قطار در ساعات اولیه صبح حرکت می‌کند، خودروها باید روز قبل از حرکت تحویل داده شوند.

    ماشین‌ های مجاز برای حمل با قطار

    ارتفاع ماشین نباید بیشتر از 158 سانتی‌متر باشد، بنابراین حمل اکثر خودروهای شاسی بلند با قطار ممکن نیست. همچنین، عرض خودرو نباید بیشتر از 180 سانتی‌متر باشد. وسایل و تجهیزات اضافی (به‌جز جک و زاپاس) نباید درون خودرو باشد، در غیر این صورت، هیچ شکایتی از جانب مالک خودرو در زمان تحویل گرفتن خودرو از راه‌آهن پذیرفته نمی‌شود. همچنین، در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند روی خودرو نصب شده باشد، ملاک اصلی، ابعاد نهایی خودرو است و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی به دلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی برعهده مالک خودرو خواهد بود. ارسال خودروهایی که هنوز شماره‌گذاری نشده‌اند نیز ممکن است. برای این خودروها، شش عدد آخر شماره شاسی به عنوان شماره پلاک ماشین استفاده می‌شود و هنگام تحویل چنین خودروهایی، باید "برگه فروش کمپانی" نیز همراه باشد. همچنین، بارگیری خودروهای گذر موقت با قطار به شرطی که زمان صدور بلیط قبل از پایان مجوز تردد ماشین باشد، مجاز است.

    نکات مهم درباره جریمه تاخیر در خصوص تحویل ماشین:

    • تاخیر از سوی تحویل‌گیرنده: اگر تحویل‌گیرنده در تحویل خودرو تأخیر کند، پس از 24 ساعت اولیه، هزینه نگهداری خودرو محاسبه می‌شود.
    • تاخیر از سوی شرکت راه آهن: اگر شرکت راه آهن در تحویل خودرو تأخیر کند، پس از 24 ساعت، 50 درصد کرایه برگردانده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد، کل کرایه قابل استرداد است.
    • مهلت درخواست خسارت: برای دریافت خسارت تاخیر، باید ظرف یک ماه از طریق تماس با سامانه ۱۵۳۹ یا مراجعه به نمایندگی‌های فروش بلیط شرکت رجا اقدام کنید.

    حمل خودرو از تهران به مشهد

    حمل خودرو با قطار؛ سفری ایمن و بدون دغدغه

    حمل ماشین با قطار، یک گزینه مناسب و راحت برای افرادی است که قصد سفر طولانی با ماشین شخصی خود را دارند. این روش علاوه بر کاهش خستگی رانندگی طولانی، هزینه‌های سوخت و استهلاک ماشین را نیز کاهش می‌دهد. حمل ماشین با قطار، یک گزینه مناسب و راحت برای سفرهای طولانی است. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید سفری آرام و بدون دغدغه را تجربه کنید.