سرمقاله

وقتی اقتصاد اولویت باشد تور‌م هم کنترل می‌شود / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3338  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 25 دی 1401
    دستگاه‌های اجرایی برای برف کولاک آماده‌اند؟
    غافلگیری ممنوع!
    اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش برف و کولاک تا (۲۵ دی ماه) و ثبت دمای انجماد در همه ایستگاه‌های هواشناسی خبر داد.
    با بررسی نقشه‌های هواشناسی تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی طی (۲۴ و ۲۵ دی) با فعالیت سامانه بارشی در استان در بعضی ساعات بارش پراکنده برف، پدیده مه، گاهی وزش باد و در ارتفاعات استان احتمال کولاک برف پیش‌بینی کرد.
    از روز دوشنبه (۲۶ دی) به دلیل سکون نسبی جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه روند افزایش آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا را تا انتهای هفته در مناطق پرتردد شهری پرجمعیت و صنعتی استان خواهیم داشت.
    به لحاظ دمایی همچنان تا یکشنبه هوای سرد ماندگار خواهد بود و از روز دوشنبه روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.
    در این زمینه مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به آغاز فعالیت سامانه بارشی برف در این استان گفت: اخطارهای لازم برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای عبور و مرور ایمن به دستگاه های اجرایی صادر شده و در این زمینه قصوری پذیرفتنی نیست.
    به گزارش ایسنا، حامد یزدی مهر با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر آغاز فعالیت سامانه بارشی برف در استان تهران گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته فعالیت این سامانه بارشی از پایان روز شنبه ۲۴ دی ماه آغاز و تا پایان امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه ادامه خواهد یافت.
    یزدی مهر با تاکید بر اینکه با پیش‌بینی‌های انجام شده غافلگیری دستگاه‌های اجرایی قابل توجیه نیست گفت: طبق هشدار صادر شده از سوی مدیریت بحران به دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان از همه شهرداران، بخشداران و فرمانداران می‌خواهیم تمهیدات لازم را بیاندیشند.
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر انجام عملیات شن و نمک پاشی در محورهای مواصلاتی، جاده‌ها و معابر استان تاکید کرد و گفت: ضروری است که شهرداران مناطق ۲۲گانه استان تهران نیز نسبت به رصد و پایش محورهای داخلی شهرها برای عبور و مرور ایمن خودروها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند چرا که قصور در این خصوص پذیرفتنی نخواهد بود.
    وی افزود: طبق پیش بینی‌ها پس از بارش برف ماندگاری یخ و لغزندگی معابر مورد انتظار است که با تمهیدات و انجام اقدامات پیشگیرانه توسط دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان به خصوص در نیمه شمالی و ارتفاعات از بار حوادث احتمالی کاسته خواهد شد.
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه بر لزوم صرفه جویی در منابع انرژی به خصوص گاز در فصل زمستان تاکید کرد و گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و تعطیلی‌های صورت گرفته از مردم همیشه همراه می‌خواهیم حمایت و مشارکت خود را در این زمینه داشته باشند و با مصرف حداقلی و مدیریت صحیح امکان استفاده از گاز پایدار را برای سایر هموطنان فراهم کنند.
    وی همچنین بر ضرورت پرهیز از سفرهای غیر ضرور و آماده باش دستگاه امدادرسان شهری و جاده‌ای تاکید کرد و گفت: با فعالیت سامانه بارشی احتمال کاهش دید و لغزندگی محورهای کوهستانی وجود دارد، لذا از رانندگان میخواهیم ایمنی سفر را رعایت کنند و حتی المقدور در مسیرهای کوهستانی و برف گی حاضر نشوند.
    مدیریت بحران سرما با سیل و زلزله فرق دارد
    دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مدیریت بحران در سرما، متفاوت از مدیریت بحران در سیل و زلزله است، گفت: نباید با همان نگاه منطبق با امدادرسانی در سیل و زلزله به بحران سرما هم نگاه کنیم. در شرایط سرما نحوه امدادرسانی و توزیع اقلام هم متفاوت خواهد بود.
    به گزارش ایسنا، یعقوب سلیمانی در جلسه هماهنگی جمعیت هلال احمر برای پیگیری تصمیمات قبلی و اخذ تصمیمات جدید درخصوص برودت هوا که به شکل ویدئو کنفرانس با مدیران عامل و معاونین امدادونجات استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: زحمات و تلاش بی‌منت امدادگران جمعیت هلال احمر بر کسی پوشیده نیست و آنچه که تحت عنوان گزارش عملکرد بیان می‌شود، بیان کننده همین موضوع است. امدادگران جمعیت هلال احمر تنها در یک هفته گذشته به بیش از 14 هزار نفر در حوادث جوی امدادرسانی کرده‌اند که اقدام بزرگی است.
    وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت بحران در سرما، متفاوت از مدیریت بحران در سیل و زلزله است، گفت: نباید با همان نگاه منطبق با امدادرسانی در سیل و زلزله به بحران سرما هم نگاه کنیم. سیل و زلزله ویران می‌کنند، اما سرما این ویژگی را ندارد و خانه و زندگی مردم ویران نمی‌شود. طبیعی است که در این شرایط نحوه امدادرسانی و توزیع اقلام هم متفاوت خواهد بود.
    سلیمانی با بیان اینکه در توزیع اقلام امدادی باید به نیازها، ضرورت ها و واقعیات توجه شود، گفت: حالا ممکن است که برخی از افراد به هر دلیل درخواست‌هایی را از هلال
    احمر مطرح کنند، اما من گفته‌ام که باید به نیازها توجه شود و مطابق با وضعیت موجود و نیازها امدادرسانی انجام شود.
    تاکید بر رعایت اصول ایمنی در اسکان اضطراری
    دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین با تاکید بر اینکه باید نسبت به تصمیم‌هایمان دقت و توجه داشته باشیم، گفت: رعایت اصول ایمنی در مواردی مانند اسکان اضطراری و ... بسیار مورد تاکید است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
    وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بسیار غنی در جمعیت هلال احمر وجود دارد، گفت: من در فضاهای دیگری هم کار کرده‌ام اما واقعا حضور و تجربه‌ای که در هلال احمر است، بیشتر از سایر دستگاه‌هاست و همین موضوع منجر به سرمایه اجتماعی هلال احمر شده است. لباس جمعیت هلال احمر آرامش‌بخش است و مردم با دیدن آن احساس آرامش پیدا می‌کنند.
    سلیمانی در پایان از اقدامات مهدی ولیپور، رئیس پیشین سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز تقدیر کرد و گفت: آقای ولیپور بیش از سه دهه تلاش کردند و در دوران مدیریت بر سازمان امدادونجات نیز با صبر و بدون حاشیه مدیریت کردند که قدردان ایشان هستیم. آقای محمودی نیز فردی توانمند است که حضورشان در سازمان امدادونجات قطعا ثمربخش خواهد بود.
    برف و باران در راه‌های ۱۰ استان کشور
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام بارش برف و باران در جاده‌های ۱۰ استان کشور گفت که تردد در اکثر محورهای مواصلاتی روان است.
    سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، همدان، قم، مرکزی و کرمانشاه هستیم. همچنین در برخی از محورهای استان‌های بوشهر و ایلام نیز بارش باران گزارش شده است.
    وی افزود: در همین راستا نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محورها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند.
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: ترافیک در تمامی محورهای مواصلاتی به شکل روان در حال انجام است و تنها در آزادراه کرج – قزوین محدوده مهرویلا و آزادراه قزوین - کرج محدوده پل فردیس ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.
    شیرانی درباره ترددهای جاده‌ای نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه‌های ترددشمار در طی چند روز گذشته تردد در محورهای برون‌شهری، نسبت به قبل یک دهم درصد کاهش داشت. ساعات اوج تردد نیز بین ساعات ۱۶ تا ۱۷ و کمترین تردد نیز بین ساعات سه تا چهار بامداد انجام شده است. بیشترین تردد نیز به ترتیب از آزادراه کرج - تهران، آزادراه کرج - قزوین، آزادراه تهران - کرج، آزادراه قزوین - کرج و آزادراه قم - تهران انجام شده است.
    وی درباره محورهای دارای ممنوعیت تردد و انسداد نیز گفت: محور قدیم خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود. محور ریگان – ایرانشهر نیز تا اطلاع بعدی مسدود است. همچنین محورهای پونل - خلخال، جاسک – بشاگرد، چاهان – زرآباد، لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد – پاوه، شمشک - دیزین، سی سخت – پادنا، محورجدید هشتگرد – طالقان و گنجنامه - تویسرکان نیز تااطلاع ثانوی مسدود است.