سرمقاله

وقتی اقتصاد اولویت باشد تور‌م هم کنترل می‌شود / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3339  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 25 دی 1401
    چالش‌های قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده ایران
    رئیس پارک ملی سرخه حصار و خجیر ضمن اشاره به وضعیت این دو پارک ملی در منطقه حفاظت شده جاجرود گفت: پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار یک مجموعه منحصربه‌فرد هستند چراکه قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شوند. این مناطق در گذشته قرق بودند و توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شد و از سال ۶۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا پیدا کرده‌اند.
    حسن فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساحت پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار اظهار کرد: مساحت پارک ملی سرخه حصار ۸۶۹۵ هکتار و پارک ملی خجیر ۱۰ هزار و ۶۹۲ هکتار و منطقه حفاظت شده جاجرود ۵۵ هزار و ۴۲۴ هکتار است. در مجموع این سه محدوده ۷۴ هزار و ۸۱۱ هکتار وسعت دارند که دربرگیرنده پنج شهرستان هستند، به عبارتی ما تداخل شهرستانی و تقسیمات سیاسی داریم. قسمتی از حوزه حفاظت شده ما در شهرستان ری، قسمتی با پاکدشت، قسمت عمده‌ای با شهرستان پردیس، قسمتی با شمیرانات و قسمتی با تهران تداخل دارد.
    «خجیر و سرخه حصار»؛ روایتی از محیط‌بانی در یک قدمی تهران
    وی افزود: ما به عنوان یک جزیره اینجا واقع شده‌ایم و این شهرستان‌ها به نوعی این مجموعه را احاطه کرده‌اند. بدین جهت برخی مسائل اداری و حفاظتی ما به‌صورت مشترک با ادارات مختلف در موضوعات مختلف مانند مبارزه با زمین‌خواری، جلوگیری از ساخت و ساز و ... انجام می‌شود.
    گونه‌های جانوری بومی خجیر و سرخه حصار
    رئیس پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار درباره گونه‌های غالب در این منطقه گفت: گونه‌های غالب در پارک ملی سرخه حصار قوچ و میش البرزی، گوسفند ارمنی، کل و بز، آهو بومی منطقه که از سنوات گذشته در این منطقه زیست می‌کرده، از گربه سانان پلنگ، از سگ‌سانان گرگ، کفتار، روباه، شغال، گربه پالاس هستند همچنین انواع پرندگان شکاری و پرندگان مهاجر مانند بالابان، عقاب طلایی از گونه‌های اصلی منطقه در سرخه‌حصار و خجیر هستند که تخم‌گذاری و جوجه‌آوری‌شان در این منطقه انجام شود سپس به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند.
    فراهانی ادامه داد: به علت اکوسیستم منطقه و شکل‌گیری دریاچه به دلیل سد ماملو و سد لتیان، زیستگاه آبی مصنوعی برای حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ایجاد شده است. در اوایل فصل پاییز زمان حضور آن‌ها است و بعد به جنوب مهاجرت می‌کنند همچنین پرندگان خشک‌زی مانند کبک، تیهو و کبوتر در این منطقه وجود دارند.
    پوشش و گونه‌های گیاهی خجیر و سرخه حصار
    وی خاطرنشان کرد: پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار یک مجموعه منحصربه‌فرد هستند چراکه قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شوند. این مناطق در گذشته قرق بودند و توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شد و از سال ۶۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا پیدا کرده‌اند.
    فراهانی درباره پوشش گیاهی منطقه توضیح داد: سرخه حصار دارای پوشش گیاهی غنی، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوع و ارزشمندی است. گونه پسته وحشی در رویشگاهی غیر از غرب تنها در منطقه خجیر وجود دارد. این یک نعمت خدادادی است که باید برایش ارزش قائل شویم، قدر آن را بدانیم و از آن به نحو احسن حفاظت کنیم. این موارد ارزش این منطقه را دوچندان می‌کند. بدین جهت باید فکر و همت جدی‌تری در راستای حفاظت از این گونه‌ها و نعمت‌های خدادادی این مناطق داشته باشیم.
    وی افزود: پوشش گیاهی این مناطق عموما مرتعی است. گیاهان آن از خانواده گندمیان هستند همچنین گونه‌های بادام وحشی، بنه، سروهای درخت و درختچه‌ای نیز وجود دارد.
    رئیس پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار ضمن اشاره به پوشش گیاهی در دو منطقه شمالی و جنوبی - کویری - اظهار کرد: تنوعی از گیاهان دارویی علفی و مرتعی در این دو منطقه در حال رویش هستند و خوشبختانه از بین نرفته‌اند.