سرمقاله

وقتی اقتصاد اولویت باشد تور‌م هم کنترل می‌شود / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3373  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 25 دی 1401
    اظهارات نخست وزیر ژاپن برای مقابله با چین
    رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر نخست وزیر ژاپن به کشورش گفت، واشنگتن “به شکلی جامع و تمام و کمال” متعهد به دفاع از ژاپن است. وی همچنین برنامه اخیر تقویت قوای نظامی توکیو را تحسین و تاکید کرد دو کشور هرگز به حد حال حاضر روابطشان نزدیک نبوده است.
    به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در آخرین ایستگاه از تور سفرهایش به قدرتهای عضو گروه هفت به واشنگتن رفت و برای تقویت ائتلافهای قدیمی خود با متحدانش در پی افزایش نگرانی در ژاپن و آمریکا در خصوص افزایش تهدیدات از جانب چین، کره شمالی و روسیه، نسبت به امنیت منطقه ای تلاش کرده است.
    کیشیدا در سخنرانی بعد از نشست با بایدن در محل دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز واشنگتن، چین را “چالش محوری” هم برای ژاپن و هم برای آمریکا خواند و گفت آنها و اروپا باید در برخورد با این کشور با اتحاد عمل کنند.
    کیشیدا همچنین بر اهمیت ایستادگی در برابر حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد و گفت که اگر تغییر یکجانبه وضعیت موجود بدون به چالش کشیده شدن اجرا شود، همین موضوع در جاهای دیگر از جمله در آسیا - اشاره آشکار به قول چین برای اتحاد مجدد در صورت لزوم با زور، با تایوان خودمختار- رخ خواهد داد.
    ژاپن ماه گذشته میلادی بزرگترین برنامه تقویت نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون - یک انحراف چشمگیر از هفت دهه صلح طلبی عمدتاً به انگیزه نگرانی در مورد اقدامات چین در منطقه – را اعلام کرد.
    بر اساس بیانیه مشترک دولتهای آمریکا و ژاپن که پس از دیدار رهبرانشان منتشر شد، “بایدن از رهبری جسورانه ژاپن در تقویت اساسی قابلیت‌های دفاعی و تقویت تلاش‌های دیپلماتیک قدردانی کرد.”
    کیشیدا نگرانی ژاپن را در مورد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی - که در ژاپن جزایر سنکاکو و در چین جزایر دیائویو نامیده می‌شوند - و همچنین پرتاب موشک‌های بالستیک چین در سال گذشته میلادی که در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمدند، تکرار کرد.