سرمقاله

ابعادی از اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین / سرمقاله مرتضی عزتی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33732  |  صفحه ۵ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 11 شهریور 1403
    یازده ملی‌پوش: حتی از خیبر و مس!
    این فیفا دی در تاریخ لیگ برتر بی‌سابقه است
    حالا لیگ برتر فوتبال ایران صاحب رکورد ویژه‌ای است؛ دعوت از ۱۰ بازیکن خارجی برای حضور در اردوی تیم‌های ملی مختلف جهت شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی.
    به گزارش “ورزشه سه”، قطعا یکی از مهم‌ترین قوانینی که در سال ۱۴۰۰ توسط فدراسیون فوتبال تصویب و به اجرا رسید، مربوط به جذب مربی و بازیکنان خارجی توسط تیم‌های لیگ برتری است. قانونی که تا حد امکان، حضور بازیکنان بی‌کیفیت آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی را به حداقل رساند و حالا نیز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.
    به طوری که که لیگ برتر ایران یک رکورد ویژه و کم‌نظیر در تاریخ به نام خود ثبت کرده است. شب گذشته با اتمام هفته سوم لیگ، تمرینات بسیاری از تیم‌ها برای مدت کوتاهی تعطیل شد و اردوهای تیم‌های ملی در قاره‌های مختلف به منظور شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی و حساس آغاز شد.
    در همین راستا، ۱۰ بازیکن از تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان، مس رفسنجان، خیبر خرم آباد، گل گهر سیرجان و فولاد خوزستان راهی اردو تیم‌های ملی کشور خود شدند تا اینگونه برای اولین مرتبه در تاریخ لیگ برتر، این تعداد بازیکن خارجی موفق به حضور در تیم ملی با توجه به نمایشی که در لیگ‌ ایران ارائه دادند، شوند.
    لیست بازیکنانی که در چند روز اخیر برای حضور در اردوی تیم‌های ملی آسیایی، آفریقایی و اروپایی دعوت شده‌‌اند به شرح زیر است:
    ۱- آلکسیس گندوز (پرسپولیس): سنگربان شماره یک پرسپولیس با نظر ولادیمیر پتکوویچ به اردوی الجزایر دعوت شد تا این تیم را مقابل لیبریا و گینه بیسائو در مرحله مقدماتی صعود به جام ملت‌های آفریقا همراهی کند.
    ۲- یوسوپوف (فولاد خوزستان): با نظر سرچکو کاتانچ، این گلر ازبکستانی برای جدال با تیم‌های ملی کره شمالی و قرقیزستان در چارچوب مسابقات نهایی صعود به جام جهانی از منطقه آسیا، به اردو فراخوانده شده است.
    ۳- اوستون اورونوف (پرسپولیس): ستاره سرخ‌های پایتخت حالا ماموریت درخشش همراه با تیم ملی ازبکستان در جدال با کره شمالی و قرقیزستان را دریافت کرده تا راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ را هموار کند.
    ۴- جلال‌الدین ماشاریپوف (استقلال): بدون شک کاتانچ روی تجربه و آمادگی بالای ماشاریپوف برای موفقیت در دو بازی ابتدایی ازبکستان در مرحله نهایی صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ حساب ویژه باز کرده است.
    ۵- گئورگی گولسیانی (پرسپولیس): مدافع تیم ملی گرجستان بعد از حضور در جام ملت‌های اروپا حالا این فرصت را به دست آورده تا تیم ملی کشورش را در لیگ ملت‌های اروپا و بازی مقابل جمهوری چک و آلبانی همراهی کند.
    ۶- گائل کاکوتا (استقلال): این بازیکن هم جهت حضور در مسابقات مقدماتی صعود به جام ملت‌های آفریقا و جدال با گینه و اتیوپی به اردوی تیم ملی کنگو فراخوانده شده است.
    ۷- اریک بایناما (گل گهر سیرجان): تیم ملی گابن در مرحله مقدماتی صعود به جام ملت‌های آفریقا مقابل مراکش و جمهوری آفریقای مرکزی قرار می‌گیرد و به همین دلیل از بایناما برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت شده است.
    ۸- آنتونی اکومو (خیبر خرم‌آباد): این بازیکن آفریقایی نیز توسط انگین فیرات، سرمربی تیم ملی کنیا برای حضور در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا فراخوانده شده است.
    ۹- سباستین اسپاهیو (مس رفسنجان): هافبک هجومی مس به مانند گولسیانی در لیگ ملت‌های اروپا حاضر خواهد بود و همراه با تیم ملی آلبانی مقابل اوکراین و گرجستان قرار می‌گیرد.
    ۱۰- وحدت حنانوف (سپاهان): مدافع باتجربه سابق پرسپولیس و حال حاضر سپاهان که سابقه طولانی مدت در تیم ملی تاجیکستان دارد، بار دیگر به اردوی تیم کشورش فراخوانده شده تا در جام مردکا مالزی حاضر باشد.
    *علاءالدین دالی، مهاجم تیم چادرملو یزد نیز جزء بازیکنان ثابت و حاضر در اردوی تیم ملی سوریه است. با این حال سوری‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته سرمربی جدید و اسپانیایی خود را انتخاب و اعلام کرده‌اند و تا شب گذشته لیستی از سوی او اعلام نشده بود. اما به احتمال فراوان دالی، با اعلام اسامی جدید بار دیگر پیراهن سوریه را برای دو جدال دوستانه در ایام‌ فیفادی پیش رو به تن خواهد کرد.
    *پرسپولیس با ۳ بازیکن ملی‌پوش خارجی در این زمینه رکورددار است.
    *لیگ برتر ایران ۳ نماینده در تیم ملی ازبکستان خواهد داشت که بیشترین تعداد در این مورد است.
    * لیگ‌ ایران برای اولین مرتبه ۲ بازیکن در لیگ ملت‌های اروپا خواهد داشت.
    * ۴ بازیکن آفریقایی از لیگ ایران در مرحله مقدماتی صعود به جام ملت‌های آفریقا حاضر هستند که در تاریخ کم‌نظیر است.
    *البته در این میان تیم‌هایی مثل تراکتور و‌ سپاهان نیز بازیکنان‌ باکیفیت و سرشناس خارجی جذب کرده‌اند که هر کدام سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را در کارنامه دارند اما‌ در این مقطع زمانی از آن‌ها دعوت نشده است و شاید در آینده باز هم شاهد حضور آن‌ها در اردوهای ملی باشیم.