سرمقاله

ژوبین صفاری / پایداری مشکلات در ندیدن روایت‌های متکثر

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 345  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 09 آذر 1401
    تشخیص آسان رماتیسم مفصلی با کمک یک ربات


    روماتیسم مفصلی شایع‌ترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل بوده و جزو بیماری‌های خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود. اخیرا یک استارت آپ دانمارکی از توسعه یک ربات که قادر به تشخیص آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی است، خبر داده است.

    به گزارش ایسنا و به نقل از ای او، یک استارت آپ دانمارکی به تازگی اعلام کرده با کمک ربات  ARTHUR می‌توان روماتیسم مفصلی را زودتر شناسایی کرد چرا که این ربات قادر به انجام اسکن فراصوت برای تشخیص این بیماری تنها در ۱۵ دقیقه است.

    درد، تورم و سفتی در مفاصل همگی از علائم مرتبط با روماتیسم مفصلی هستند. این یک بیماری مزمن است که باعث التهاب به خصوص در مفاصل کوچکتر می‌شود. تشخیص زودهنگام این بیماری از آسیب دائمی به مفاصل و بروز ناراحتی و آسیب جلوگیری می‌کند.

    روماتیسم مفصلی در تمام سنین و معمولا در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال ظاهر می‌شود. به دلیل کمبود شدید روماتولوژیست‌ها(متخصصان روماتیسم مفصلی) ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا یک فرد بتواند یک وقت ملاقات با روماتولوژیست‌ها بگیرید که این امر بیماران را در ناراحتی و خطر آسیب دائمی به مفاصل قرار می‌دهد. اما یک ربات خودکار در حال کمک به حل این مشکل است.  RoPCA یک شرکت اسپین-آف از دانشگاه جنوب دانمارک(SDU) و بیمارستان دانشگاه اودنسه(OUH) در دانمارک است و این ربات که ARTHUR نام دارد را توسعه داده است. این ربات حاصل سه سال تحقیق و توسعه شرکت RoPCA است.

    این ربات، اولین ربات کاملا خودکار برای انجام اسکن روماتیسم مفصلی است. ربات یاد شده آزمایش فراصوت را تنها در مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌دهد و با ارائه دستورالعمل‌های صوتی و کتبی، بیمار را در طول انجام این فرآیند راهنمایی می‌کند. کلمه ARTHUR ترکیبی از کلمات آرتروز، فراصوت و ربات است.

    دکتر سورن آندریاس جاست(Søren Andreas Just) از بنیانگذاران این شرکت گفت: این اولین ربات در جهان است که این کار را انجام می‌دهد. فهرست‌های انتظار بسیار طولانی است به طوری که بیماران ماه‌ها از درد رنج می‌برند. بنابراین، ما به این فکر کردیم که آیا فرایند آرتروسکپی و درجه‌بندی فعالیت بیماری در روماتیسم مفصلی می‌تواند خودکار صورت گیرد یا خیر.

    در کنار این ربات، این شرکت دانمارکی همچنین سیستم DIANA را نیز توسعه داده است. این نرم افزار با ARTHUR یکپارچه شده است، اما می‌تواند به عنوان یک محصول مستقل نیز کار کند. این سیستم مخفف شبکه کمکی برای روماتیسم مفصلی است و به عنوان یک ابزار تکمیلی برای نظارت و تشخیص روماتیسم مفصلی عمل می‌کند.