سرمقاله

سایه روشن پدیده جهانی شدن ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3651  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 29 دی 1401
    سفیر کره‌جنوبی به وزارت خارجه احضار شد
    پیامدهای یک اظهار نظر نسنجیده
    در پی اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌ جمهوری کره جنوبی در امارات، سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران توسط رضا نجفی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه به وی ابلاغ شد. 
    نجفی در این دیدار با تشریح روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهارات رئیس‌ جمهوری کره را دخالت در این روابط دوستانه و موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه دانست. 
    معاون وزیر امور خارجه خواهان توضیح فوری مقامات کره‌ای در مورد این اظهارات شد و بر ضرورت اصلاح فوری این رویکرد تاکید کرد. 
    وی با یادآوری رویکرد غیردوستانه کره از جمله در بلوکه کردن منابع بانکی ملت ایران، تاکید کرد عدم اقدام موثر کره برای حل مشکلات روابط موجب بازنگری طرف ایرانی در روابط دو کشور خواهد شد. 
    معاون وزیر امور خارجه اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کره در مورد امکان ساخت سلاح هسته‌ای را مغایر با نص پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای دانست و خواهان توضیح طرف کره‌ای در این زمینه شد.
    سفیر کره با ارائه توضیحات برخی مقامات کره‌ای در مورد اظهارات رئیس‌جمهور کره، تاکید کرد این اظهارات ارتباطی با روابط ایران و امارات یا کره ندارد اما مواضع و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منعکس می‌کند.
    گفتنی است لی جائه میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی که اپوزیسیون اصلی این کشور محسوب می‌شود نیز روز گذشته از ظهارات اخیر یون سوک یئول رئیس جمهور این کشور که در جریان سفر خود به امارات متحده عربی وضعیت روابط ایران و امارات را با روابط سئول و پیونگ یانگ مقایسه کرده بود به شدت انتقاد کرد.
    یون سوک یئول روز دوشنبه در دیدار با ۱۵۰ سرباز کره جنوبی مستقر در امارات متحده عربی در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک گفته بود: دشمن امارات، کشوری که بزرگترین تهدید علیه آن به شمار می‌آید، ایران است و دشمن ما نیز کره شمالی است. در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.
    اکنون رهبر حزب مخالفان کره جنوبی در جلسه شورای عالی این حزب با انتقاد از موضع‌گیری رئیس جمهوری کشورش گفت: بسیار مایه تاسف است که او حتی نمی‌تواند اولیه‌ترین قضاوت را انجام دهد. این مثل یه فاجعه دیپلماتیک است.
    وی ادامه داد: شما نمی‌توانید از طریق یک دیپلماسی مغرضانه، متعصبانه و کوته‌بینانه مبنی بر اینکه دشمن دوست من، دشمن من است به درستی از مردم و منافع ملی محافظت کنید.
    لی جائه میونگ همچنین از رئیس جمهوری کره جنوبی خواست تا درک بهتری از اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد. وی تصریح کرد: این اظهارات بسیار اشتباه و بدون فکر، امارات متحده عربی را در موقعیت دشواری قرار داده و ایران را تحریک کرده است. لی در ادامه ابراز نگرانی کرد که چنین شرایطی ممکن است بر شهروندان کره‌ای در این کشور و همچنین کشتی‌های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تأثیر منفی بگذارد.
    علاوه بر این سفارت ایران در سئول طی بیانیه‌ای که در این خصوص صادر کرد، نوشت: تماس‌هایی بین سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول و وزارت امور خارجه کره‌جنوبی برقرار شده و این ارتباط‌های دیپلماتیک در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
    این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که خواستار توضیحات درباره این اظهارات مداخله‌جویانه است و منتظر است تا توضیحات وزارت امور خارجه کره‌جنوبی را دریافت کند.
    وزارت امور خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که اظهارات یون سوک یول «بی ارتباط» با روابط این کشور با ایران است. این وزارتخانه خواستار عدم برداشت نادرست از حرف‌های رئیس جمهوری این کشور شد و ادعا کرد که یون سوک یول این اظهارات را صرفا برای تهییج و تشویق سربازان کره‌جنوبی مطرح کرده است!