صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3662  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 30 دی 1401
    «ابتکار» رای پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند
    در انتظار پاسخ تهران
    گروه سیاسی - پارلمان اروپا روز پنجشنبه طرحی ضد ایرانی که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست موسوم به تروریستی اتحادیه اروپا و تشدید تحریم‌ها علیه تهران است را تصویب کرد.  این قطعنامه غیرالزام‌آور یک روز پس از آن تصویب شد که پارلمان اروپا به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.
    بر این اساس، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار توقف هرگونه رابطه مالی و اقتصادی با شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران شده‌اند.  گفتنی است، مصوبات پارلمان اروپا برای اتخاذ تصمیم نهایی به شورای اروپا ارسال خواهد شد.
    اروپا منتظر واکنش ایران باشد
    در همین رابطه در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت، سید ابراهیم رئیسی به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.
    علاوه بر این محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منحصربه‌فردترین سازمان ضد تروریستی در منطقه و جهان است و همه اسناد و مدارک آن نیز وجود دارد و افکار آزاده دنیا این را می دانند.
    قالیباف تصریح کرد: تصمیم دارند سازمان رسمی یک دولت را که جزو نیروهای مسلح و رسمی دولت است تروریست اعلام کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کانون فرهنگ جهاد و شهادت و تحول و خدمت در دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس تا به امروز بوده و خود بزرگترین مبارزه با تروریسم را انجام داده است. به زودی روشن خواهد شد که این پیشنهاد و اقدام ناشی از محاسبه غلط اتحادیه اروپا از واقعیت هاست و اگر اتحادیه اروپا چنین تصمیمی بگیرد و سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند به این معناست که خود اتحادیه اروپا یک سازمان بزرگ حمایت از تروریسم است؛ چراکه سپاه بزرگ ترین و موفق ترین نیروی مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر بوده و هست.
    وی با بیان اینکه درحقیقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منحصربه‌فردترین سازمان ضد تروریستی در منطقه و جهان است و همه اسناد و مدارک آن نیز وجود دارد و افکار آزاده دنیا این را می‌دانند، افزود: اروپا مراقب باشد که حامی خاص داعش نشود؛ اروپایی‌ها امروز در حال نشان دادن این هستند که می‌خواهند حمایت از تروریست را به بخشی از سیاست‌های رسمی خودشان تبدیل کنند و با این روند فعلی به عنوان دولت‌های حامی تروریست در نزد افکار عمومی و دولت های عادل و منصف قرار خواهند گرفت.
    رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درصورت نهایی شدن این تصمیم، مجلس ایران مقابله به مثل خواهد کرد و این کاملا منطقی است که ایران دولت‌های اروپایی را حامی تروریست و ارتش‌های آنها را در گروه‌های تروریستی در نظر بگیریم و از این به بعد به شیوه کاملا متفاوت با آنها در منطقه برخورد خواهیم کرد. اروپایی‌ها خود را از سلطه پنهان استکبار جهانی خلاص کنند؛ در غیر این صورت هزینه آن را تمام و کمال پرداخت خواهند کرد.
    طرح مجلس در قبال اروپا
    این در حالی است که یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا خبر داد. احمد نادری در گفت و گو با ایسنا در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه گفت: طرح اصلاح قانون اقدام متقابل دربرابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا در مجلس تهیه و ثبت شده است.
    وی افزود: کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند و همچنین نیروهای نظامی وابسته و سازمانها و نهادهای آنها مشمول این طرح خواهند شد. به گفته نادری متن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۰۳ /۰۲/ ۱۳۹۸ به شرح زیر است:
    «ماده واحده – ماده زیر به عنوان ماده الحاقی به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۰۳ /۰۲/ ۱۳۹۸ افزوده می‌شود :
    کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند و کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمانها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود.
    هشدار نیروهای مسلح به اروپا
    از سوی دیگر ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در واکنس به این اقدام ضد ایرانی در با بیانیه ای اعلام کرد: پارلمان درمانده اروپا در پیروی و تحت تأثیر سیاست‌های خصمانه رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا و دولت جعلی صهیونیستی پس از ناکامی در پروژه تزریق ناآرامی و ناامنی به درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران در اقدامی مضحک، یکی از بازوان توانمند دفاعی ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را -که به اذعان دوست و دشمن، بزرگترین هسته تروریستی در منطقه یعنی داعش را نابود و مضمحل کرد- در فهرست گروه های تروریستی قرار داده، تا بیش از پیش استانداردهای دوگانه، ضد امنیتی و برخلاف همه قوانین و ضوابط حقوقی و بین‌المللی را به جهانیان نشان دهند.
    این بیانیه تصریح کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد و مجموعه مقتدر و مردمی که اگر مجاهدت‌های او در محور مقاومت به فرماندهی قهرمان منطقه‌ای و بین المللی مبارزه با تروریسم یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، چه بسا دولت‌های اروپایی، امروز تحت سیطره و پرچم داعش بودند و سران آن به بردگی گرفته می‌شدند.
    ستاد کل نیروهای مسلح در این بیانیه با محکومیت شدید این تصمیم نابخردانه که با ابتدایی ترین حقوق و قواعد بین‌المللی مغایرت آشکار دارد، تاکید کرده است: اقدام اخیر پارلمان اروپا، علاوه بر اینکه بدعتی در قواعد و مقررات بین المللی است، امنیت، آرامش و صلح منطقه‌ای و جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که پارلمان اروپا بایستی مراقب عواقب آن باشد.
    در این بیانیه تاکید شد: اگرچه بر اساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد، تعیین و شناسایی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی با شورای امنیت است و اقدامات یکجانبه دولت‌های عضو بر اساس بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد مردود، فاقد وجاهت بین المللی و غیرالزام آور است، اما این قبیل تصمیمات بدعت آمیز و غیر موجه که بیشتر با هدف تحت تاثیر قرار دادن دستگاه محاسباتی جمهوری اسلامی ایران طراحی و به اجرا گذاشته شده است، نخواهد توانست تمرکز تصمیم گیران جمهوری اسلامی ایران را در پیگیری منافع ملی دچار اختلال کند.
    ستاد کل نیروهای مسلح در این بیانیه خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صیانت از امنیت، منافع ملی و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و مقابله مستمر با تروریست‌های دست پرورده آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی با اینگونه تلاش‌های بی‌حاصل هرگز عقب‌نشینی نخواهند کرد و در آینده نزدیک دولت‌های متخاصم نیز در خواهند یافت، این بار هم در محاسبات خود دچار خطا و اشتباه شد.
    اقدام حساسیت برانگیز
    در همین رابطه و در حالی که اسماعیل کوثری نماینده مجلس تاکید کرده که روز یکشنبه یعنی فردا، مجلس نسبت به این اقدام ایرانی واکنش نشان خواهد داد، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با اشاره به اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا، تصریح کرد: این اقدامات عجولانه از سوی غربی‌ها دلایل متعددی دارد که لازم است برای افکار عمومی مرور شود تا استراتژی غرب نتواند تأثیرگذار باشد.آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و همچنین رژیم صهیونیستی طی سه ماه گذشته تلاش کردند، آنها از طریق اغتشاشات پیچیده که در داخل کشورمان رقم زدند، درحقیقت ریسک بزرگی کردند و با یک محاسبه غلط، تمام شبکه نفوذ را به دست خودشان نابود کردند. ضمن اینکه اکنون هراسانند که ایران کجا و چگونه، ضربات راهبردی متقابل را وارد خواهد کرد.
    رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اروپایی‌ها در گذشته دیده‌اند که در ماجرای میکونوس، جمهوری اسلامی چگونه طرف‌های غربی را تحقیر کرد و سفرای اروپایی، دست از پا درازتر باز گشتند و سفیر آلمان با تأخیر به ایران راه داده شد؛ در موضوع نفتکش‌ها نیز جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داد که آنها نیز تحقیر شدند. مطابق این امر آنها نگران هستند بر اساس راهبرد “دوران بزن در رو تمام شده” و بی‌اثر شدن شبکه نفوذ و اقدامات اخیرشان، جمهوری اسلامی ایران در چه زمان و مکانی قرار است ضربات راهبردی متقابل را وارد خواهد کرد. لذا دستپاچه شده و با رو آوردن به سیاست غیرعقلانی دست به اقداماتی می زنند که صرفا این پاسخ را پیچیده‌تر و نزدیک‌تر خواهد کرد.
    وی اظهار کرد: غربی‌ها طی ۳۰۰ سال گذشته در حال پایه‌گذاری استعمار در منطقه غرب آسیا بودند و این درحالیست که طی دو دهه گذشته آمریکا و متحدانش قدرتشان را از دست داده‌اند. و در حالی که با جنگ افروزی مستقیم و نیابتی بنا داشتند طرح خاورمیانه جدید را با تجزیه کشورهای اسلامی از جمله ایران عملیاتی کنند، به دلیل سوء محاسبه‌ای که داشتند با شکست مواجه شدند. آنها حساب این را نکرده بودند که ولایت فقیه و انبوه نیروهای معتقد به گفتمان مقاومت، در میانه میدان می‌ایستند و با تدبیر و مجاهدت، این تهدید بزرگ را فرصتی بزرگتر برای گسترش جبهه مقاومت اسلامی تبدیل می‌کنند. بنابرین آنها از سپاه عصبانی هستند و چنین اقدامات احساسی را انجام می‌دهند.
    این نماینده مجلس اضافه کرد: اروپایی‌ها خوب است بدانند وقتی سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت، این مقامات ارشد پنتاگون بودند که بارها اعلام کردند از آن پس، حملات و ضربات به نیروهای آمریکایی در منطقه بیشتر و شدیدتر شده است و پایگاه‌های آمریکا و تاسیسات رژیم‌های وابسته به آنها بارها به شکل بی سابقه ظرف چند دهه اخیر، به تیر غیب گرفتار شد. لذا آمریکایی‌ها در مذاکرات اخیر به شدت خواهان خروج نیروهای خود از لیست تروریستی بوده و این مسأله برایشان دارای اهمیت است.
    وی سردرگمی غرب را ناشی از قدرت یافتن ایران دانست و گفت: مجموعه تدابیر و اقدامات عقلانی ایران توانسته ضمن اینکه سرنوشت زنجیره جنگ‌ها در منطقه غرب آسیا را خلاف نقشه شوم غرب رقم بزند، بلکه اروپایی‌ها که قرن‌هاست در دیگر مناطق دنیا آتش افروزی می‌کردند، امروز آتش به منطقه امن خود آنها سرایت کرده است.امروز برای عقلای اروپایی روشن است که هر نوبت اقدام به فشار علیه ایران، موجب شکست بیشتر غرب خواهد شد و ضربات تاکتیکی غرب، موجب پاسخ‌های راهبردی پیچیده‌تر ایران می‌شود.