سرمقاله

نقش احزاب در دموکراسی / مسعود نصیری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • هویت بصری جدید ویستا رونمایی شد
  • ۵ دلیل مهم برای انتخاب سرور مجازی به جای هاست اشتراکی
  • اجاره سوئیت‌های تهران به صرفه و پر‌طرفدار
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 36693  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 09 آبان 1403
    نقش احزاب در دموکراسی / مسعود نصیری

    مهمترین راه تقویت جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزایش تعدد احزاب در چارچوب قانون اساسی است درواقع احزاب درون نظام میتوانند به مشارکت مردم در تصمیم گیری های مسئولین و آرای مردمی کمک کنند زیرا مردم در قالب احزاب سیاسی در انتخابات آرای خود را به صندوق وزارت کشور که نماد همه پرسی و مشارکت است می اندازند، از عباس میرزای قاجار که از موسیوژوبر پرسید ما چگونه می توانیم به یک کشور پیشرفته در صنعت و تکنولوژی تبدیل شویم تا دکتر محمد مصدق که خواستار کاهش خودکامگی محمدرضا شاه پهلوی بود تا امام خمینی ره که برای برقراری دموکراسی و همه پرسی و خرد جمعی و خواسته های مدنی مردم ایران در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی از سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی با حکومت طاغوتی پهلوی مبارزه کردند به دنبال ایجاد دموکراسی همراه با رعایت موازین اسلامی در چارچوب شرع اسلامی بودند و یکی از بزرگترین دلایلی که انقلاب اسلامی رخ داد برای ایجاد دموکراسی و خرد جمعی بود یعنی قبل از انقلاب اسلامی تک حزبی یا می توان گفت یک حزب به نام حزب رستاخیز در جامعه وجود داشت و سایر احزاب و گروه های فکری و سیاسی را حکومت پهلوی از بطن و متن جامعه حذف کرده بود و هیچ کدام سهمی از جامعه سیاسی و فکری نداشتند در واقع شما در دوران طاغوت(پهلوی) شاهد انتخاباتی نبودید که مردم در آن شرکت کنند به همین دلیل بعضا گروه ها و احزاب سیاسی پدید می آمد که مسلحانه با پهلوی مبارزه می کردند اما بعد از انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب اسلامی تمام گروه های فکری و سیاسی اجازه یافتند تا در انتخابات که سال ها در زمان پهلوی از شرکت در آن محروم بودند در نظام مقدس جمهوری اسلامی شرکت کنند هرچند این گروه های سیاسی مقابل مردم ایستادند و بر علیه مردم تفنگ کشیدند و خیانت به جامعه کردند و به وسیله مردم از سپهر سیاسی ایران کنار گذاشته شدند و در انتخابات رای نیاوردند به عنوان مثال بنی صدر به عنوان یک چهره ای که قرابتی با آرمان های انقلاب اسلامی نداشت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما وقتی مردم شاهد خیانت وی در دفاع مقدس شدند که می گفت زمین بدهیم تا زمان به دست بیاوریم وی را کنار زدند و حتی مسعود رجوی هم بعد از انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد اما وقتی مردم او را انتخاب نکردند و مورد اقبال مردمی قرار نگرفت به روی مردم اسلحه کشید و دست به ترور و جنایت زد و مردم که به نفاق رجوی و خیانت های وی به امام خمینی ره و آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی پی بردند او را نه تنها کنار زدند بلکه به عنوان منافق شناختند و یکی از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی و رهبری آن یعنی امام خمینی ره و مقام‌ معظم رهبری مدظله العالی فرصت دادن به تمام گروه های سیاسیست که در چارچوب ارمان های انقلاب اسلامی که حفظ تمامیت ارضی کشور و رعایت موازین نظام مقدس جمهوری اسلامیست در چارچوب انتخابات در تصمیم گیری های نظام شرکت کنند و راه سنجش احزابی که در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند بر عهده شورای نگهبان است اما قبل از انقلاب اسلامی به دلیل اینکه حکومت پهلوی به شخصیت های سیاسی اجازه حضور در عرصه سیاست را نمی داد و انتخاباتی هم برگزار نمی شد تمام کسانی که مخالف حکومت پهلوی بودند مبارزه مسلحانه با پهلوی می کردند زیرا مجالی و فرصتی هم پهلوی به آن ها نمی داد و همین عدم ازادی مدنی یکی از ابتدایی ترین خواسته های مردم و یکی از بزرگترین دلایلی بود که مردم علیه محمدرضا شاه و حکومتش انقلاب کردند و اکثر مخالفین پهلوی مترصد فرصتی بودند تا در چارچوب یک گروه سیاسی با سخنرانی و گردهمایی به عدم انتخابات و دموکراسی در حکومت پهلوی به شاه اعتراض کنند و مخالفت خویش با شاه را بازگو کنند یا تفنگ دست بگیرند و با حکومت پهلوی مبارزه کنند و یکی از ریشه های دموکراسی خواهانه مردم در انقلاب اسلامی را می توان در انقلاب مشروطه جستجو کرد جایی که انقلاب مشروطه به حد و اندازه خود توانست در زمینه دموکراسی و خرد جمعی و شراکت مردم در قالب احزاب و به وسیله انتخابات و مجلس پیشروی کند، در واقع انقلاب مشروطه توانست گنبد دیکتاتوری چند هزار ساله شاهنشاهی ایران را بشکند و در جامعه ای که خبری از انتخابات و دموکراسی و خرد جمعی و رئیس جمهوری که توسط مردم انتخاب شود نبود و حتی محمدعلی شاه قاجار مجلس شورای ملی را به توپ می بست؛ بگوید مردم می توانند هرکدام نماینده ای در مجلس نمایندگان داشته باشند که از حقوق صنف خود در برابر تصمیمات حکومت دفاع کند اگر به عقب تر برگردیم فتحعلی شاه قاجار را می بینیم که از موسیو ژوبر فرانسوی می پرسید چقدر باید حفر کنیم تا به آن سوی جهان برسیم و نمی دانست باید کشتی و هواپیما بسازد تا به آن سوی کره زمین سفر کند و همین فتحعلی شاه به تنهایی برای جامعه ای که مجلس و رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه نداشت تصمیم می گرفت؛ و کمی آن طرف تر عباس میرزا برادرزاده و ولیعهد فتحعلی شاه قاجار از موسیو ژوبر می پرسید اجنبی به من بگو شما چگونه به پیشرفتی رسیده اید که دانشگاه هایی دارید که علوم و فنون روز را بیاموزید تا جامعه تان در تکنولوژی روز پیشرفت کند؟! آری تعدد احزاب و گروه های فکری و سیاسی باعث می شود خواص یک جامعه در قالب حزب خویش برای به دست آوردن اقبال مردمی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و سایر انتخابات ها برای جلب توجه و نظر مردم تلاش کنند که بهترین زمینه را برای پیشرفت مردم به وجود بیاورند تا مردم نیز در انتخابات بعدی آنها را در بین سایر احزاب برگزینند و این جواب سوال عباس میرزا بود؛ به همین دلیل بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد افزایش نهادهایی بوده ایم که بیشتر از بیش مردم را در تصمیم گیری های نظام شریک و دخیل کند از تعاونی ها گرفته تا نهاد شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مجلس خبرگان رهبری که جمعی از فقیهان که منتخب مردم هستند وظیفه نظارت بر رهبری را دارند توسط مردم که همان خرد جمعیست در چارچوب انتخابات خبرگان رهبری برگزیده می شوند.