صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3690  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 دی 1401
    «ابتکار» پیامدهای اقدامات اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران را بررسی می‌کند
    بازی دوگانه اروپا
    پارلمان اروپا روز پنجشنبه در اقدامی ضد ایرانی، طرح قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را مورد تصویب قرار داد. این طرح یک قطعنامه غیر الزام آور است و پس از آن تصویب شد که پارلمان اروپا به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.
    بر این اساس، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار توقف هرگونه رابطه مالی و اقتصادی با شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران شده‌اند.  اتخاذ تصمیم نهایی پس از این اقدام، به جلسه شورای وزیران اتحادیه اروپا بستگی دارد؛ جایی که باید با اجماع بیش از 60 درصد وزیران خارجه اتحادیه اروپا به آن رای دهند تا مصوبه پارلمان اجرایی شود. چنین اقدامی از سوی اروپایی‌ها هر چند که تا اینجای کار به رای پارلمان جنبه نمادین داشته، اما به نظر می رسد که ابعاد حقوق و امنیتی چنین موضوعی منجر به ایجاد چالش در میان وزیران اتحادیه اروپا برای نهایی کردن این طرح شود.
    در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع اعلام کرد که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه 37 تحریم را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی اعمال خواهند کرد اما سپاه پاسداران بخشی از این تحریم‌ها نخواهد بود.
    یک دیپلمات اتحادیه اروپا افزود که در حال حاضر سپاه پاسداران - به عنوان یک سازمان - هدف تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت. وی در این باره گفت: اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، باید از لحاظ قانونی استوار باشد و درحال حاضر درخصوص گفت‌وگوهایی انجام گرفته است؛ اما تا روز دوشنبه به نتیجه نمی‌رسد.
    از سوی دیگر در حالی کشورهای اروپایی بر آتش تنش‌ها علیه ایران می دمند که شاهد بودیم علیرغم رای پارلمان اروپا مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا روز پنجشنبه در توییتی اعلام کرد: پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی رای منفی داد. هنوز مسیر زیادی باقی است تا اعضای پارلمان اروپا مرگ مذاکرات برجامی بی‌ثمر را اعلام کند.
    درواقع همین اقدام است که بازی دوگانه اروپایی ها را نشان می دهد. از یکسو اتحادیه اروپا سپاه را به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی ایران در لیست گروه های تروریستی قرار می دهد و از سوی دیگر در حالی که مذاکرات هسته ای با بن بست مواجه شده و امکان حصول توافق با چنین اقداماتی به مراتب دشوارتر از گذشته می شود به تعلیق مذاکرات برجام رای نمی دهد تا مسئولیت مرگ توافق هسته ای را از دوش خود بردارد.
    در همین رابطه و در راستای اقدام اخیر پارلمان اروپا ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا نوشت: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگترین هویت تروریستی سازمان یافته جهان، رژیم انگلیس بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگترین حامی آن است. وی افزود: علت خشم “کلوپ جهانی تروریستها” از سپاه روشن است؛ “سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان” است.
    این در حالی است که معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران و سپاه، تلویحا از این اقدام حمایت کرد و گفت که موضع واشنگتن درباره سپاه مشخص است. ودانت پاتل اضافه کرد: در نهایت این به کشورها و اتحادیه اروپا بستگی دارد تا با توجه به منافع خود تصمیم گیری کنند. ما پیش از این، از تحریم مقامات سپاه فعال در زمینه پهپاد از سوی اروپا استقبال کرده بودیم.
    یک هشدار مهم
    در همین رابطه یک کارشناس سیاست خارجی درخصوص تبعات رای مثبت پارلمان اروپا به قطعنامه درخواست قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، می‌گوید که این موضوع خیلی جدی است و باید جدی هم گرفته شود. صرف محکوم کردن و عمل متقابل که مثلا ما هم بخشی از نیروهای مسلح انگلیس، فرانسه و آلمان را تروریستی اعلام کنیم، چندان کمکی به حل مسئله نمی‌کند.
    حسن بهشتی‌پور در پاسخ به اینکه راه برون رفت ایران از بحرانی که در رابطه با اروپا به وجود آمده چیست، گفت: «این بحران ناشی از چندین عامل مختلف است که برای از بین رفتنش باید عامل‌های اصلی را شناسایی کرد و از بین برد. اکنون ما با این مشکل مواجه هستیم که عملا در کشور ما رویکرد تقابل با اروپا در دستور کار است و به عامل‌های آن توجهی ندارند چراکه عمدتا مشکلات را ناشی از طرف مقابل می‌بینند نه طرف ایرانی.»
    به گزارش انتخاب، وی ادامه داد: «با این تفاصیل حداقل من نمی‌توانم در چنین شرایطی راه حل ارائه دهم چون اگر بخواهیم واقع‌بینانه قضاوت کنیم باید به دور از فضای رسانه‌ای، در یک جلسه کارشناسی آسیب شناسی کنیم که چه شد اروپایی که در دوره ترامپ انقدر با امریکا اختلاف داشت، با آمدن بایدن به هم نزدیک شدند؟ آیا صرفا به دلیل تغییر رفتارهای ایالات متحده از دوره ترامپ به بایدن است که انقدر اتحادیه اروپا و امریکا به هم نزدیک شدند یا بخشی به سیاست‌ها و رفتارهایی برمی‌گردد که ایران در پیش گرفته است؟ از آن طرف بحث این است که آیا مشکلات ایران و اتحادیه اروپا به گردن آمریکاست و اوست که دارد در روابط ایران و اتحادیه اروپا و انگلیس مشکل ایجاد می‌کند یا بخشی به سیاست‌های خودمان برمی‌گردد؟»
    این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: «در مجموع به نظر می‌رسد که نیاز به یک بحث کارشناسی دقیق آسیب شناسانه داریم که کارش در رسانه نیست بلکه باید در جلسات بسته در خود وزارت خارجه یا در محافلی که می‌توانند آسیب‌شناسی کنند و تصمیم درست بگیرند و کمک کنند، بررسی شود. سیاست صحیح این است که بتوانید دشمن‌های ایران را تبدیل به کشورهای خنثی کنید و کشورهای خنثی را به دوست و دوست را به کشورهای متحد تبدیل کنیم نه برعکس. به نظر می‌رسد ما با چالش‌های جدی رو به رو هستیم که یکی از آن‌ها بحث درگیر شدن با اروپاست.»
    بهشتی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگرچه رای مثبت پارلمان اروپا به قطعنامه درخواست قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌‌های تروریستی الزام‌آور نیست ولی چه تبعاتی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: «این موضوع یک هشدار است. واقعیت این است که بخشی از نیروهای مسلح ایران را دارند تروریستی اعلام می‌کنند که این تبعات بسیار منفی برای ایران دارد. وقتی بخشی از نیروهای مسلح کشور تروریستی اعلام شود، ولو اینکه برای کشور خودشان الزام آور نباشد، برای ما تبعات منفی به دنبال دارد.»
    این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اینکه پیش از این هم آمریکا در دوره ترامپ این اقدام را انجام داد و حال کانادایی‌ها و اتحادیه اروپا به این سمت رفته‌اند، افزود: «این مهم اصلا برای ایران چیز خوبی نیست و باید به جای واکنش‌های احساسی اقدامات موثری انجام دهند تا در این تصمیم‌گیری تجدید نظر یا به نوعی این تنش کمتر شود. در غیر اینصورت با شعار دادن و برخوردهای تند، مثل همان مواردی که در مورد امریکا هم مطرح شد، مشکلی حل نمی‌شود. ما باید این اقدامات را جدی بگیریم و برایمان مهم باشد که بخشی از نیروهای مسلح کشور تروریستی اعلام شود. مجموعه اقدامات خردمندانه لازم را برای اینکه طرف مقابل تجدید نظر کند و حداقل در اجرا جلویش را بگیریم، باید انجام دهیم.»
    بهشتی‌پور ضمن تاکید براینکه نباید با مسئله تروریستی خواندن سپاه ساده برخورد کرد، افزود: «صرف محکوم کردن و عمل متقابل که مثلا ما هم بخشی از نیروهای مسلح انگلیس، فرانسه و آلمان را تروریستی اعلام کنیم، اقداماتی است که چندان کمکی به حل مسئله نمی‌کند. باید به سمت راه حل‌هایی برویم که جلوی افزایش تنش را بگیرد و به این کمک کند که یک چهره مثبتی از ایران در دنیا معرفی شود. آن‌ها دارند چهره ایران را تخریب می‌کنند و تلاش دارند یک فضاسازی منفی برای ایران در سطح افکار عمومی دنیا به وجود بیاورند تا هر اقدامی علیه ایران مشروع و مقبولیت افکار عمومی در دنیا را داشته باشد. موضوع خیلی جدی است و باید جدی هم گرفته شود.»