کد خبر: 37089 | صفحه ۴ | فرهنگ و هنر | تاریخ: 15 آبان 1403
فرهاد فخرالدینی از دلایل دوری ۱۰سالهاش از صحنه گفت
موسیقی نیاز به حمایت دولت دارد
آهنگساز و رهبر پیشکسوت ارکستر با اشاره به وضعیت موسیقی گفت: موسیقی بدون حمایت دولت نمیتواند ادامه پیدا کند، انتظارات اهالی موسیقی از دولت این است که به موسیقی، توجه خوبی بکند و به مقام موسیقیدان احترام بگذارد.
نشست خبری «منظومه سیمرغ (قاف)» روز دوشنبه- ۱۴ آبان ماه- با حضور فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشکسوت ارکستر، آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر، حبیب صبور تهیهکننده و مصطفی جعفری معاون توسعه کرمان موتور(حامی مالی پروژه) در تالار وحدت برگزار شد.
چگونگی شکلگیری «منظومه سیمرغ (قاف)»
به گزارش ایرنا، فرهاد فخرالدینی در این نشست درباره چگونگی شکلگیری و آهنگسازی «منظومه سیمرغ (قاف)» اظهارداشت: اشعار این اثر از «منطقالطیر عطار» تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی بهره گرفته شده است و اشعار بر وزن «فاعلاتن فاعلاتن فاعلات» هستند و مثنویها اصولا براین اساس نوشته شدند.
وی گفت: کلام با یک وزن مشخص از نظر ایجاد تنوع، مشکلاتی را برای آهنگساز ایجاد میکند اما تمهیداتی وجود دارد که میتوانیم از این محدودیت رهایی پیدا کنیم. در «منظومه سیمرغ (قاف)» این وزن را به اشکال مختلف و در موومانهای مختلف مشاهده خواهید کرد. سعی کردم از امکانات آهنگسازی در این اثر بهره ببرم.
فخرالدینی درباره حضور خوانندگان در «منظومه سیمرغ (قاف)» افزود: برای این اثر دو خواننده در نظر گرفته شده، «منظومه سیمرغ (قاف)» اثری اپرایی است و نیاز به خوانندهای دارد که با موسیقی بینالمللی آشنایی داشته باشد و بتوانم نت بخواند و فقط به حافظه خودش متکی نباشد. خوانندههایی در نظر گرفته شده که با نت آشنایی دارند و در این زمینه کار را به شکل خوب ارائه بدهند. علت آن هم این است که با توجه به موومانهای مختلف در این اثر خواننده باید با نت آشنایی داشته باشد، سابقه نوازندگی داشته باشد و بتواند اثر خوبی را ارائه کند. مهدی محمدی خواننده تنور و نقش هدهد را در این اثر برعهده دارد و علی تفرشی خواننده دیگر این منظومه در نقش راوی است و داستان را تعریف میکند و هر یک از این خوانندهها در بعضی از بخشها با گروه کُر همراه میشوند.
این آهنگساز درباره سازبندی منظومه سیمرغ (قاف)» بیان کرد: سازبندی براساس ارکستر سمفونیک است و امکانات مشخصی دارد. ارکستر سمفونیک دارای سازهای کامل است؛ سازهای بادی چوبی، سازهای بادی برنجی، سازهای ضربی به صورت آنچه مورد نیاز است دارد و سازهای زهی کامل است و در کنارش گروه کُر قرار گرفته است و دو خواننده هستند.
توضیح درباره غیبت ۱۰ ساله از صحنه
فخرالدینی درباره غیبت ۱۰ ساله خود از صحنه گفت: مسائل مختلفی وجود دارد، زمانی که کاری را انجام میدادم، از انجام دادن آن راضی بودم، ادامه میدادم اما زمانی پیش میآمد راندمان کارم، آن طور که میخواهم نیست، مسیرم را تغییر میدادم. در طول زندگی همیشه این راه را ادامه دادم. مواقعی که احساس میکردم نمیتوانم مفید واقع شوم، به کار دیگری مشغول شدم. عمر من بیشتر در سر کلاس درس، با ارکستر، در استودیو و آهنگسازی صرف شده است و اگر یه راهی بسته میشود، راه دیگری را برای خودم باز میکنم. موقعی که فکر میکنم نباید با ارکستر کار کنم و رضایت من حاصل نمیشد، مشغول نوشتن کتابهایم میشوم، در این مدت کتابهای متعددی نوشتم و همیشه خواستهام که افراد از اطلاعات و تجربیاتم بهرهمند شوند و نیتم همیشه خیر بوده و میخواستم خیری به اهالی موسیقی برسانم.
این آهنگساز درباره انتخاب علی تفرشی به عنوان خواننده در «منظومه سیمرغ (قاف)» گفت: آقای تفرشی در دانشگاه شاگردم بود و انتخاب او به پیشنهاد آرش امینی بود البته ما خوانندههای دیگری را هم میتوانستیم انتخاب کنیم اما در جست و جوی کسی بودیم که بتواند از عهده این کار بربیاید، امیدوارم انتخاب او نتیجه خوبی داشته باشد. من با خوانندههای زیادی قبل و بعد از انقلاب کار کرده و با بهترینها کار کردم اما بسیاری را معرفی و مشهور کردم. اکنون هم امیدوارم این قدمم برای این دو خواننده خیر باشد.
تاکید بر حمایت دولت از موسیقی
فخرالدینی درباره وضعیت موسیقی اظهارداشت: موسیقی همیشه در هر جای دنیا باید مورد حمایت باشد و بدون حمایت دولت و دستاندرکاران موسیقی نمیتواند به کار خود ادامه دهد. وضعی که باعث کنارهگیری من شد، نارضایتی من بود، آن طور که دلم میخواست، کار پیش نمیرفت، مدام با این آقا و آن آقا جنجال داشتم که چنین کاری را نکنند، دیدم نتیجه نمیگیرم، ترجیح دادم از کار کنارهگیری کنم و کار دیگری انجام دهم، از این بابت هم ناراحت نیستم. درست است که بالای سر ارکستر نبودم اما توانستم این قطعات را بنویسم. در این مدت کتابهای دیگری هم نوشتم که زمانبر بود.
این آهنگساز بیان کرد: انتظارات اهالی موسیقی از دولتش این است که به موسیقی، توجه خوبی بکند، با موسیقی درنیفتند و به مقام موسیقیدان احترام بگذارد متاسفانه در این سالها به این موضوع توجه نشده و آن طور که باید و شاید، موسیقی مقام علمی خود را پیدا نکرده؛ در صورتی که موسیقی یک علم است و مسئولینی که با آن مخالف هستند باید بدانند موسیقی علم است و نباید با آن در بیفتند.
«منظومه سیمرغ (قاف)» زیرکانه موسیقی ایرانی را با روایت جهانی ارائه میکند
آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر نیز در این نشست بیان کرد: «منظومه سیمرغ (قاف)» براساس منطق الطیر عطار و تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی است که اشعار انتخاب و اثر توسط استاد فخرالدینی در پنج موومان برای ارکستر سمفونیک کامل، گروه کُر و دو خواننده نوشته شده است.
وی با اشاره به همکاری با استاد فخرالدینی گفت: دوست داشتم در کنار استاد باشم. هر چند ناچیز و برای پیش بردن تمرینات و اقداماتی که لازم باشد، انجام میدهم. «منظومه سیمرغ (قاف)» اثری است که زیرکانه موسیقی ایرانی را با روایت جهانی ارائه میکند و یک شعر کلاسیک ایرانی است با همراهی ارکستر سمفونیک اجرا خواهد شد. هر چند که آهنگسازانی در جهان با الهام از منطق الطیر عطار، اجراهای متعددی داشتند.
امینی بیان کرد: قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» نیز در این کنسرت توسط امین غفاری که یکی از بهترین نوازندههای ویولن است، اجرا خواهد شد و استاد فخرالدینی، «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» را به غفاری تقدیم کرده است.
حبیب صبور تهیهکننده «منظومه سیمرغ (قاف)» نیز در این نشست گفت: این اثر دو سال گذشته توسط استاد فخرالدینی نوشته شد و از ۶ ماه پیش تصمیم گرفتیم که آن را اجرا کنیم. از استاد فخرالدینی تشکر میکنیم که به ما اعتماد کردند تا «منظومه سیمرغ (قاف)» اجرا شود.
وی افزود: اجرای چنین آثاری بدون حامی مالی امکانپذیر نیست و نیازمند نهادی اقتصادی بودیم که دغدغه هنری هم داشته باشد. از مدیریت بنیاد رودکی تشکر میکنم که با محدودیت زمانبندی چنین امکانی را برای اجرای این اثر فراهم کردند و امیدوارم منظومه سیمرغ (قاف)» ضمن تربیت گوش مخاطبان، در حوزه موسیقی کلاسیک برای آنان اثرگذار باشد و باعث آشتی مخاطبان با این گونه از موسیقی شود.
مصطفی جعفری معاون توسعه کرمان موتور(حامی مالی پروژه) نیز در این نشست درباره چگونگی حمایت از پروژه موسیقایی «منظومه سیمرغ (قاف)» در راستای مسئولیت اجتماعی این نهاد مطرح کرد.
کنسرت «منظومه سیمرغ (قاف)» نخستین حضور استاد فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشکسوت ارکستر پس از یک دهه روی صحنه است که در آن، تازهترین ساخته خود را براساس «منطقالطیر» عطار نیشابوری رهبری میکند.
«منظومه سیمرغ (قاف)» قرار است با همراهی ارکستری یکصدنفره شامل جمعی از برترین نوازندگان ایران اجرا شود، مهدی آقامحمدی خواننده تنور و علی تفرشی خواننده باریتون نیز در ترکیب ارکستر حضور دارند.
در بخشی از رپرتوار برنامه، «کنسرتو ویولن» اثر فخرالدینی اجرا و توسط آرش امینی رهبری میشود که در آن امین غفاری به عنوان سولیست ویولن حضور دارد.
«منظومه سیمرغ (قاف)» به تهیهکنندگی حبیب صبور و همکاری ارکستر سمفونیک تهران از ۳۰ آبان تا چهارم آذرماه امسال در تالار وحدت تهران روی صحنه میرود.
فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر متولد ۱۳۱۶ است، وی آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی ساخته است که «سربداران»، «امام علی (ع)» و «بوعلی سینا»، «مسافر ری»، «کیف انگلیسی»، «روشنتر از خاموشی» از جمله آنها هستند.
فخرالدینی ارکستر ملی ایران را سال ۱۳۷۷ پس از مدتها پیگیری و برنامهریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی بنیانگذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد که این ارکستر منشأ اتفاقات بزرگی در زمینه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی بوده است.
فخرالدینی اکنون نیز یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» ساخته این آهنگساز پیشکسوت یکم تیرماه سال گذشته توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی در تالار وحدت اجرا شد.