سرمقاله
صفحات روزنامه
اخبار آنلاین
راسموس پالودان سیاستمدار راستگرای افراطی دانمارکی و رهبر حزب دنیش دانمارک که از تبعیت سوئدی برخوردار است در روز شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳ در سایه حمایت پلیس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد قرآن مجید کتاب مقدس و آسمانی مسلمانان را آتش زد و در پی آن اعلام کرد: از این کار پشیمان نیستم. اگر چه وقتی تهدید مسلمانان را دید احساس ترس شدید کرد. تقریبا همزمان در عصر همان روز شنبه تعدادی از کردهای ساکن سوئد و مخالف اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آدمک اردوغان را در تیر چراغ برق در مقابل شهرداری استکهلم آویزان کردند . آیا این دو حادثه هماهنگ شده بود یا اتفاقی دقیقا مشخص نیست ولی ارتباط هر دو با ترکیه حائز اهمیت است و این کشور در آستانه انتخابات ترکیه برای تعیین رئیس جمهور در کانون توجهات قرار می دهد . و سوالات متعدد هم مطرح است از جمله : چرا آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه انجام گرفت و در مقابل سفارت دیگر کشورهای اسلامی انجام نگرفت و قطعا راسموس به خوبی میداند اولا تعداد مسلمانان ترک در سوئد از کمیت قابل توجه برخوردار است ثانیا - مسلمانان ترک از طرفداران اسلام و تقدس قرآن می باشند. سوال دوم این که : به چه دلیل دولت سوئد اجازه چنین کارهایی را در قلمرو خودش و در تحت نظر پلیس می دهد ؟ آن هم در شرایطی که سوئد برای عضویت در سازمان ناتو به رای موافقت آنکارا نیاز دارد و به اصطلاح دستش زیر ساطور ترکیه و اردوغان قرار دارد و دو حادثه ذکر شده سبب نگرانی و عصبانیت ترکیه شد به طوری که ترکیه سفر از قبل برنامه ریزی شده وزیر دفاع سوئد به این کشور را به خاطر اعتراض لغو کرد. آنچه که به دولت سوئد به عنوان کشوری غربی در ارتباط با آتش زدن قرآن مربوط میشود عکسالعملی دوگانه ای است که سوئد از خودش بروز داده از یک سو، اجازه چنین کاری را ناشی از آزادی بیان قلمداد کرد! و از دیگر سو، برای این که روابطش با مسلمانان و کشورهای اسلامی تیره نشود عمل راسموس را مورد تایید قرار نداد و تلویحا آن را تقبیح کرد زیرا در چند روز اخیر کشورهای اسلامی به صحنه اعتراضات مردم در مقابل سفارت سوئد تبدیل شد و مسلمانان در کشورهای مختلف تا سطح حمله به سفارتخانه سوئد پیش رفتند و اگر محافظت پلیس از سفارتخانه نبود حمله صورت می گرفت. سکولاریسم حاکم بر کشورهای غربی و بی توجهی این کشورها به تقدسات اسلامی سبب ایجاد گسل در جامعه خواهد شد و نشان از گرایش غربیها از تئوری “برخورد تمدنها “ است که در اواخر قرن گذشته میلادی توسط ساموئل هانتینگتون استاد دانشگاه هاروارد آمریکا مطرح شد. در صورت ادامه اتفاقاتی نظیر توهین به مقدسات مسلمانان جامعه بشری را به جنگ تمدنها نزدیک تر خواهد کرد و راهکار جلوگیری از جنگ های تمدنی و عقیدتی در اصرار بر توهین به مقدسات ادیان به بهانه آزادی بیان نیست. متاسفانه هراز گاهی در یکی از کشورهای غربی شاهد توهین به مقدسات مسلمانان هستیم این موضوع علاوه بر این که با روح مدنیت مغایرت دارد سبب تحریک مسلمانان میشود و درگیریها بین مسلمانان و سایر ادیان را افزایش میدهد و احتمالا خطرناک تر از جنگ تمدنها جنگ پیروان ادیان است .