سرمقاله

رفتار دوگانه در ماجرای آتش زدن قرآن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3950  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 05 بهمن 1401
    تشریح ویژگی بودجه بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری
    رشد ۵۶ درصدی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران
    شهردار تهران از رشد ۵۶ درصدی بودجه سال آینده شهرداری تهران خبر داد و ویژگی بودجه ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومانی شهرداری را تشریح کرد. علیرضا زاکانی در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران در صحن شورا، گفت: پیام لایحه سال آینده شهرداری این است که هر چقدر دیگران تلاش کنند چرخ کشور از رشد و پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله‌های افتخار باز بماند راه به جایی نمی‌برند. به ویژه حرکت اخیر پارلمان اروپا در موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از یک سو توسط مسئولین کشور و همه ما مقابله به مثل انجام می‌شود و از طرف دیگر حکایت از استیصال دشمن دارد.
    تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران
    شهردار تهران در تشریح ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران نسبت به دوره‌های قبلی گفت: بودجه سال آینده برشی از برنامه چهارم مدیریت شهری است که ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای در آن صورت گرفته است و هدف چابک سازی و شفافیت بوده که غریب به ۶۵۰۰ ردیف که ۲۵۰۰ ردیف آن مربوط به حقوق و دستمزد بود تبدیل به ۲۸۵۰ ردیف شده است.
    در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها شفافیت داریم
    شهردار تهران تاکید کرد: سعی شد شفافیتی درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشیم تا از طریق نظام بودجه ریزی نظارت منطقی را اعمال کنیم و بودجه و اعتبار در معرض مردم قرار گیرد که در همین راستا بخشی از پروژه‌ها را به انتخاب مردم انجام می‌دهیم که این موضوع در قالب طرح «من شهردارم» پروژه‌ها و اولویت‌ها را برای اولین بار با این الگو و مدل به انتخاب مردم گذاشتیم و طرح به نتیجه رسید. همچنین ساماندهی تبصره‌های بودجه انجام شده و بودجه بر این اساس تقدیم شورا خواهد شد.
    بخشی از بودجه شهرداری متاثر از این انتخاب مردم است
    وی ادامه داد: پنج میلیون رکورد در قالب طرح« من شهردارم» ثبت شده و مردم با حضور گسترده بالغ بر ۴۵۰ هزار پرسشنامه پر کردند و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم در این طرح داشتند که با پایش صورت گرفته امکانی برای ما از آحاد مردم ایجاد شده، به شکلی که ۲۰۸۵ طرح به سمع و نظر مردم رسیده و ۱۴۶۲ طرح با حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به انتخاب مردم گذاشته شده که بخشی از بودجه متاثر از این انتخاب مردم است.زاکانی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده در پنج سرفصل تنظیم شده است، افزود: در خصوص درآمد و منابع بودجه مثل سال گذشته بودجه را سه سطحی دیدیم، سطح اول تکلیف ما نسبت به شورا، سطح دوم تبصره ۲۹ با توجه به امکان بیرونی بودجه دنبال خواهد شد و بخش سوم نیز حوزه ماده ۱۹ مشارکت‌های ماست که باید مد نظر قرار گیرد.
    شهردار تهران تاکید کرد: در بودجه سال جاری پیش بینی ما این است که تعهد ۱۰۰ درصدی اعتبار ۵۰ هزار میلیاردی در سقف اول بودجه و تعهد ۱۰۰ درصدی در مورد تبصره ۲۹ که ۱۰ هزار میلیارد تومان بود در سقف دوم محقق خواهد شد.وی گفت: همچنین در مورد موضوع مشارکت و مولد سازی در سقف سوم بودجه که برای آن سقفی در نظر گرفته نشده است مورد توجه قرار خواهد گرفت. عمده مجوزی که در سقف دوم از شورا اخذ می‌شود در حوزه حمل و نقل عمومی است. البته برای حمل و نقل عمومی این اعتبار را کافی نمی‌بینیم که قدرالسهم ۳۳ درصدی از کل بودجه سال گذشته برای امسال از کل بودجه ثابت نگهداشته شود و قدرالسهم آن افزایش پیدا کند.
    به گفته زاکانی، بلکه باید از طرق مختلف در این حوزه برای تامین منابع تلاش کنیم. در حوزه افزایش بودجه نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد رشد بودجه در سقف اول را داشته‌ایم که عمده این رشد بودجه در خصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های بودجه‌ای است که نشان می‌دهد ما در این بودجه متعهد به کار بیشتر خواهیم بود و قدرالسهم هزینه‌ای نسبت به کل بودجه ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.