سرمقاله

ژوبین صفاری / پایداری مشکلات در ندیدن روایت‌های متکثر

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 403  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 09 آذر 1401
    سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود مطرح کرد
    تورم کاهش یافته و به 40 درصد رسید!

    علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با بیان این‌که « ۸۳ درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند»، اظهار کرد: بیش از ۸ میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند و ۱۷ درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

    بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی، اظهار کرد: در این زمینه با رشد ۲۶۹ درصدی تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی، حرکت جهادی که از یکسال پیش برای ساماندهی به انبارهای اموال تملیکی  با بازدید رییس‌جمهوری از این انبارها در بوشهر آغاز شده، را پیش برده‌ایم.

    وی با بیان این‌که «از سال گذشته برای رفع موانع قانونی، لایحه‌ اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن تنظیم شده است»، اظهار کرد: این لایحه با قید دو فوریت به مجلس ارائه شده و منتظریم تا هرچه سریعتر نمایندگان مجلس بررسی و تصویب آن را پیش ببرند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود.

    سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: بیش از ۹۵ درصد متقاضیان مسکن تعیین تکلیف شدند. حدود ۱ میلیون و پانصد هزار مسکن هم در مراحل اجرایی صفر تا صد قرار گرفتند و در سفرهای آتی استان شاهد افتتاح‌ها خواهیم بود.در خصوص تامین مصالح نیز وزارت صمت برنامه‌ریزی لازم را برای تامین مصالح این مسکن‌ها در طول چهار سال پیش‌بینی کرده و تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان تامین مالی جهت ساخت این واحدها در اختیار سازندگان قرار گرفته است.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای اقدام متقابل با تحرکات رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی علیه امنیت ملی، اظهار کرد: با توجه به ترویج آشکار تروریسم، خشونت و نقض تمامیت ارضی کشور از سوی رسانه‌های معاند، هرگونه همکاری با آنها در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است.

    سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور اظهار کرد: از ابتدا در مجلس و بودجه مقرر شده بود که یارانه به شیوه کالابرگ یا سایر طرق ممکن باشد؛ دولت همین مسیر را طی کرد و اصل را بر این گذاشت که اگر زیرساخت‌ها مهیا شد، از این طریق پیش رود اما وقتی زیرساخت‌ها و شرایط آن فراهم نیست، پرداخت یارانه را متوقف نکند و به طور مستقیم پرداخت کند.

    تورم به حدود ۴۰ درصد رسید

    وی یادآور شد: در حوزه اشتغال مطابق آمار رسمی بیش از ۸۰۰ هزار شغل در سال اول فعالیت دولت حاصل شده است. آمار رسمی بیکاری هم کاهش داشته است. در مورد تورم هم از نزدیک ۶۰ درصد در ابتدای کار دولت با پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی بود که در اسفندماه به تورم حدود ۳۵ درصدی رسیدیم و با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها این تورم به حدود ۴۰ درصد رسید و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش تورم را تجربه کردیم. یارانه هم به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

    بهادری جهرمی تاکید کرد: نرخ بیکاری برخی از شهرهای ما به پنج یا شش درصد رسیده است و مسیر مشکلات در جهت درمان حرکت می‌کند. البته درمان تکمیل نشده و کار باید ادامه یابد. دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کار را تحویل گرفت و بصورت شبانه روزی تلاش می‌کند اوضاع را بهبود بخشد.

    وی خطاب به نمایندگان رسانه‌ها با بیان این‌که «اگر تورم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است آن را یک‌بار تیتر بزنیم»، اظهار کرد: گناهی ندارد که یک وقتی دل مردم را شاد کنیم. خیلی بد نیست. البته ۴۰ درصد تورم به معنای نداشتن گرانی نیست یعنی ما در طول سال گذشته موفق شدیم ۲۰ درصد از گرانی را کنترل کنیم، آن‌هم برخلاف اینکه یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.

    سخنگوی دولت ادامه داد: اگر فرض کنیم حتی سرعت فعلی را هم افزایش ندهیم پیش‌بینی‌ می‌شود که دو سال 

    بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که قرار بود وزیر پیشنهادی راه، ۶ آذر به مجلس معرفی شود اما چنین نشد، گفت: وزیر پیشنهادی راه به محض نهایی‌شدن اعلام می‌شود.