سرمقاله

گزارش یک مناظره ‪/‬ محمد علی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4156  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 07 بهمن 1401
    تسلا برای عقب نماندن از رقبا باید همانند تویوتا و جنرال موتورز عمل کند!
    تسلا اگر می‌خواهد در مسابقه خودروهای برقی از بقیه عقب نماند باید همانند تویوتا و جنرال موتورز سبد محصولات متنوعی داشته باشد. این را یکی از تحلیلگران صنعت خودرو می‌گوید. ایلان ماسک آرزوها و اهداف بلند بالایی برای تسلا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فروش ۲۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۳۰ اشاره کرد. این رقم معادل تولید دو شرکت تویوتا و فولکس‌واگن خواهد بود. یکی دیگر از اهداف ماسک برای تسلا نیز رساندن ارزش آن به چندین تریلیون دلار است؛ اما اگر این خودروساز آمریکایی بخواهد در بلندمدت نیز پیشتاز صنعت خودرو باشد می‌بایست سبد محصولات خود را گسترش داده و محصولات ارزان‌قیمت‌تری بسازد.
    تسلا با عرضه چهار خودروی سطح بالا و برقی گام‌های بزرگی را برای سوددهی برداشته است. تسلا حرف اول را در عرضه خودروهای برقی دنیا می‌زند و سال پیش ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. مدل ۳، مدل Y، مدل S و مدل X که قیمتی بین ۴۴ تا ۱۲۰ هزار دلار دارند حدود ۷۰ درصد بازار خودروهای برقی آمریکا در سال ۲۰۲۲ را در دست داشته‌اند؛ اما اگر شما نتوانید خودرویی ارزان‌قیمت‌تر برای توده مردم بسازید این رشد پایدار نخواهد بود؛ و زمانی که در نظر بگیرید خودروسازان بزرگ چگونه در صنعت خودرو حضور دارند این اظهارات را منطقی خواهید دانست. شرکت‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز برای جلب نظر عموم مردم طیف وسیعی از خودروها را عرضه می‌کنند.
    تویوتا از کرولا ۲۲ هزار دلاری تا لکسوس LC یک‌صد هزار دلاری را تولید می‌کند و بین دو خودروی یاد شده نیز چندین محصول متنوع دیگر وجود دارد. فولکس‌واگن علاوه بر تولید هاچبک های ارزان‌قیمت خودروهای سطح بالایی همچون پورشه، آئودی و بنتلی را می‌سازد. جنرال موتورز نیز با شورولت و کادیلاک چنین وضعیتی دارد. فاصله موجود در پایین‌ترین سطح محصولات تسلا باعث شده فشار زیادی را از جانب رقبا احساس کند. شرکت چینی BYD دومین برند بزرگ عرضه کننده خودروهای برقی دنیاست و سریعاً به تسلا نزدیک می‌شود. البته چنین روندی حداقل برای مایکل دان مؤسس شرکت مشاوره‌ای ZoZoGo تعجب‌برانگیز نیست مخصوصاً وقتی بدانیم BYD سبد محصولات متنوعی دارد. دان می‌گوید: وضعیت شبیه آن است که بپرسیم آیا تویوتا در فروش کلی از مرسدس بنز عبور خواهد کرد؟ بله چراکه تویوتا طیف وسیعی از خودروها را با بازه قیمتی ۲۰ تا ۸۰ هزار دلار می‌سازد. واضح است که در قیمت‌های پایین‌تر بخش اعظم بازار را به دست خواهید گرفت.
    تسلا برنامه‌های خود برای تولید خودرویی با ۲۵ هزار دلار قیمت را قبلاً اعلام کرده بود اما هنوز مشخص نیست که پروژه یاد شده هنوز هم وجود دارد یا خیر. حدس زده می‌شد خودروی ۲۵ هزار دلاری تسلا تا سال ۲۰۲۳ از راه برسد اما ماسک سال پیش گفت پروژه‌های دیگری را در دست اقدام دارد. او سپس به پیشرفت‌هایی در زمینه توسعه یک پلتفرم خودروی ارزان‌قیمت اشاره کرد اما نگفت محصول نهایی چه زمانی تولید خواهد شد. تسلا عمده منابع خود را صرف افزایش تولید مدل ۳ و مدل Y کرده و با مشکلاتی در توسعه سبد محصولات خود روبروست. کامیون برقی سِمی که اواخر پارسال عرضه شد ۳ سال از برنامه عقب بود و تسلا رودستر و سایبرتراک نیز هنوز راهی خط تولید نشده‌اند.