سرمقاله

تحریم‌ها چگونه بر هزینه سرمایه شرکت‌های ایرانی تاثیر گذاشتند؟ / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4180  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 09 بهمن 1401
    یکی از معاونان ساترا:
    پلتفرم‌ها از ما انتظار رفتار عادلانه دارند
    معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره انتقادها مبنی بر وضعیت تنظیم گری «وی او دی» ها و نامه یکی از نمایندگان مجلس به دبیر مرکز ملی فضای مجازی که عنوان کرده بود «از ابزار اینماد و بستن درگاه بانکی سیستم های VOD استفاده سلیقه ای شده است»، تاکید کرد: کاربران حق دارند بدانند برای تماشای یک فیلم یا سریال در یک پلتفرم چقدر هزینه می دهند و در این مسیر نمایندگان محترم قاعدتاً مدافع حقوق مردم خواهند بود.
    محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در گفت و گویی با ایسنا، درباره انتقادها مبنی بر وضعیت تنظیم گری «وی او دی» ها و اتفاقی که چندی قبل در قبال بستن درگاه بانکی یکی از سیستم های VOD صورت گرفت و مخاطبان برای چند ساعت امکان خرید اشتراک نداشتند، گفت: این اقدام از سوی ساترا در راستای حمایت از حقوق مردم و کاربران صورت گرفت و نمایندگان محترم مجلس نیز قاعدتاً مدافع حقوق مردم خواهند بود.
    ابلاغ دستورالعمل ۹۶ بندی ارتباطات تجاری در سال ۱۴۰۰
    وی با اشاره به عملکرد ساترا طی دو سال گذشته برای پر کردن خلأ موجود در حوزه تنظیم گری تبلیغات در فضای مجازی، اظهار کرد: ما شروع به تدوین و گردآوری دستورالعمل تبلیغات تجاری کرده ایم. نحوه تدوین این دستورالعمل اینگونه بود که اسناد بین المللی را بررسی کردیم، با فعالان صنعت و برخی از اصحاب رسانه و دانشگاهیان سلسله نشست هایی برگزار شد. مطالعات تطبیقی انجام دادیم که اسناد آن قابل انتشار است. در نهایت به اجماعی رسیدیم که در جاهای مختلف دنیا برای تبلیغات در فضای مجازی چه چهارچوب هایی را در نظر گرفته اند. حاصل این کار یک دستورالعمل ۹۶ بندی به نام دستورالعمل ارتباطات تجاری بود. این دستورالعمل در سال ۱۴۰۰ به فعالان صنعت و رسانه ها ابلاغ شد و هم اکنون روی سایت ساترا قابل دسترس است. بدیهی است قدم بعد از تدوین دستورالعمل نظارت بر حسن اجرای آن و ایجاد ضمانت اجرا برای آن است.
    ادعای رفتار سلیقه ای با پلتفرم ها دقیق نیست
    معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در عین حال گفت: البته بیشتر فعالان محترم صنعت، همکاری مناسبی در این زمینه داشته اند. حتی برخی که با ساترا در حوزه های دیگر شاید تعامل مناسبی نداشته اند در این زمینه و تا این لحظه قبل از اعمال سازوکار اجرایی نسبت به رفع دغدغه های موجود اقدام کرده اند. صرفاً یک مورد به اعمال سازوکار اجرایی رسیدیم. پس از چند شکایت مردمی و چند نوبت نامه نگاری، زمانی که پاسخی دریافت نشد، شکایت در پنل اینماد به صورت قانونی ثبت شد. در حدی که اطلاع دارم در این مجموعه محترم نیز دقت قابل توجهی صورت می پذیرد و چندین نوبت تلاش می شود با رسانه تعامل و همکاری شود. اما اگر باز هم هیچ اقدام حتی در حد اعلام نظر مخالف از طرف رسانه صورت نپذیرد، بدیهی است که در هر کشوری و هر ساختار سیاسی و نظارتی حتی در مدل های نظارتی پسینی سازوکار اجرایی فعال می شود. البته در این زمینه پس از اینکه این سازوکار فعال شد، با نظر ریاست محترم ساترا و هماهنگی به عمل آمده با رسانه محترم مسئله به وجود آمده پس از چند ساعت مرتفع شد.
    وی درباره تعامل ساترا با وزارت صمت برای بستن درگاه بانکی پلتفرم های متخلف، تصریح کرد: طبیعتاً زمانی که اینقدر دقت شده است و دستورالعمل با تعامل خود فعالان و دانشگاهیان نوشته شده و نامه نگاری هم صورت پذیرفته است، ادعای رفتار سلیقه ای دقیق نیست. از اینکه دو بخش از حاکمیت در مسئله ای با هم همگرا عمل کردند باید خوشحال بود. همگرایی حلقه مفقوده معضلات کشور است. نه تنها بخش های حاکمیت که حاکمیت با بخش خصوصی نیز در مواردی در فضای مجازی می تواند همگرا عمل کند. برنده این هماهنگی و همگرایی در نهایت مردم و فعالان صنعت هستند. در عین حال در شرایط کنونی فعالان محترم صنعت به منظور تعامل و همکاری بیشتر لازم است تعامل هوشمندانه تری با تنظیم گر داشته باشند. معنای تعامل با تنظیم گر این نیست که هر چه ما بگوییم آن ها انجام دهند. برعکس منظور از تعامل این است که تجربیات خود را در اختیار ما بگذارند.
    همچنین قرار بود امروز، شنبه، 8 بهمن ماه هم نمایش «قطار باقوره» از اردن در جشنواره روی صحنه برود اما به دلیل مشکلی که برای صدور ویزای این گروه نمایشی رخ داد، این اجرا نیز لغو شد و حالا نمایش «کمدی الهی» از کشور تونس به جای این نمایش اجرا می‌شود.