سرمقاله

باز هم زلزله ... ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4526  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 13 بهمن 1401
    سرنوشت تشکیلات خودگردان چه می شود؟
    جدال پنج نفر برای یک صندلی
    گروه بحران‌های بین‌المللی که دفتر آن در بروکسل قرار دارد، در گزارشی از جدال دستکم پنج نفر برای تصاحب صندلی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین پس از رفتن «محمود عباس» خبر داد و اعلام کرد که ممکن است موضوع جانشینی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منجر تنش و درگیری و شاید فروپاشی این تشکیلات شود.
    به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است: رقابت و نبرد برای جانشینی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ممکن است باعث بروز اعتراضات، سرکوب، خشونت و شاید فروپاشی این تشکیلات شود.
    گروه بحران‌های بین‌المللی سه سناریو را برای جانشین محمود عباس ملقب به (ابومازن) پیش‌بینی کرده است؛ سناریو نخست برگزاری انتخابات بر اساس چارچوب‌های قانونی موجود خواهد بود که بهترین سناریو پیشبینی شده است اما احتمال آن کمتر است. سناریو دوم نیز این است که محمود عباس تا زمانی که ریاست تشکیلات خودگردان را در دست دارد، جانشینش را تعیین کند و اگر در این مدت موفق به انتخاب وی نشد، این مسئولیت را به جنبش فتح بسپارد.
    طبق این گزارش، سناریوی سوم رفتن به سمت تنش است که در این سناریو، بخش‌های مختلف کرانه باختری به کنترل گروههای مختلف درخواهد آمد و این ممکن است منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان شود.
    گروه بحران‌های بین‌المللی در این گزارش همچنین به پنج گزینه احتمالی جانشینی محمود عباس اشاره کرد و نوشت: حسین الشیخ، وزیر امور مدنی و دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و ماجد فرج رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین دو تن از این پنج نفر هستند و علی‌رغم جایگاه مناصبشان در تشکیلات خودگردان، اما از محبوبیت کافی در میان فلسطینی‌ها برخوردار نیستند.
    همچنین در این گزارش، از محمد دحلان رئیس سابق سرویس امنیت پیشگیرانه که از زمان اختلاف‌نظرش با عباس در امارات اقامت دارد، جبریل رجوب رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین و محمد اشتیه نخست وزیر کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان سه گزینه دیگر جانشینی عباس نام برده شده است.
    اخیرا نیز فایلی صوتی در رسانه ها منتشر شده که در آن حسین الشیخ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مهمترین جانشین احتمالی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمود عباس رئیس کنونی این تشکیلات را متهم به ایجاد هرج و مرج کرده است. برخی تحلیلگران انتشار این فایل را در قالب جدال برای حذف رقبا جهت تصدی تاج و تحت عباس می دانند.
    بر اساس این فایل صوتی که توسط خبرگزاری فلسطینی “شهاب” منتشر شد، الشیخ با عصبانیت می‌گوید که به شما می‌گویم «ابومازن» (محمود عباس) در هرج و مرج شریک است و منافع او در این است که هرج و مرج باقی بماند و من متاسفم که این حرف را می‌گویم.
    وی افزود: امروز روش با داستان عرفات بطور کامل فرق می‌کند. وی در این فایل ضبط شده توضیح نداده است که منظور از روشی که با داستان عرفات متفاوت است، چیست اما شاید مقصود او متفاوت بودن روش خلاص شدن از دست ابومازن نسبت به روشی بود که در قبال عرفات بکار گرفته شد. (مسموم کردن عرفات). شاید هم مقصود او متفاوت بودن روش جانشینی ابومازن نسبت به جانشینی عرفات باشد. چه بسا الشیخ خواسته است با این گفته، جای تفسیر و تحلیل را باز بگذارد.
    در تحلیل این فایل صوتی منتشر شده فایز السویطی از تحلیلگران فلسطینی گفت: روزهای آینده شاهد درگیری شدیدی بر سر جانشینی عباس خواهد بود. بارزترین نامزدهای جانشینی او الشیخ و فرج هستند.