سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4978  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:
    استفاده از کودکان زیر 15 سال برای کار جرم است
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: برای جلوگیری از خطرات مشابه متروپل همه دستگاهها موظف هستند که وظیفه خود را به درستی انجام دهند. به ویژه شهرداری ها که باید در ساخت و سازها نظارت و کنترل کافی را داشته باشند.
    اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهاراتی که درخصوص اعلام اسامی ساختمان های ناایمن در تهران از سوی شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است، اعلام اسامی این ساختمانها برای جلوگیری از حوادثی مانند متروپل ضروری است یا خیر گفت: برای جلوگیری از خطرات مشابه متروپل همه دستگاه‌ها موظف هستند که وظیفه خود را به درستی انجام دهند. به ویژه شهرداری ها که باید در ساخت و سازها نظارت و کنترل کافی را داشته باشند.
    وی با تاکید براینکه شهرداری‌ها باید در ساخت و سازهای غیرمجاز دقت کنند، ادامه داد: چراکه یکی از مهمترین بحث‌هایی که درخصوص ناامنی ساختمان ها وجود دارد ساخت و سازهای غیرمجاز است اعم از اضافه بناهایی که در حال ساخت است و همچنین عدم رعایت اصول فنی.
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: از آنجایی که کشور ما زلزله خیز است و بسترهای زلزله در جاهای مختلف وجود دارد برای اینکه مشکلی برای ما در شهرهای بزرگ پیش نیاید یا اگر پیش آمد امکان مدیریت وجود داشته باشد لازم است که دقت بیشتری در حوزه ساخت و سازها و به ویژه نظارت ها  صورت بگیرد.
    جهانگیر با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر گزارشاتی از مناطق شمالی کشور به ما می رسد به ویژه در استان های گلستان و گیلان و مازندران که ساخت و سازهایی اتفاق افتاده که اصول شهرسازی را رعایت نکرده و اضافه بناهایی زیادی دارند که می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد در این خصوص هم ما به عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این استان ها پیگیری های لازم را انجام می دهیم. همچنین دادستانی کل کشور از طریق دادستانی مراکز استان ها این موضوع را دنبال کرده اند تا ساختمان‌های ناایمن شناسایی و آمار آنها از سوی شهرداری به دادستانی اعلام شود تا نسبت به استاندارد سازی و رفع موانعی که باعث ناایمنی ساختمان شده است اقدام کنند.
    وی در پاسخ به این سوال که درخصوص اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر تهران گفته می شود این امر باعث ایجاد ناامنی می شود آیا از نظر شما این موضوع درست است، گفت: آن چیزی که مهم است این است که قبل از اعلام باید اقدام کنیم یعنی آنچه که درخصوص ساختمان های ناامن مهم است این است، که باید بلافاصله اقدامات مقتضی در خصوص آنها انجام شود.
    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اگر قرار باشد جایی اعلام شود اما اقدامی درخصوص آن انجام نشود این موضوع می تواند ناامنی ایجاد کند، اما اگر اقدامات لازم انجام شود و همزمان با اقدام کردن درخصوص آن اعلام هم صورت بگیرد هیچ مشکلی اتفاق نخواهد افتاد.
    جهانگیر در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که پیمانکاران برخی از مناطق شهرداری تهران از کودکان زیر 15 سال برای پاکبانی استفاده می کنند آیا براساس قانون شهرداری باید با این پیمانکاران متخلف برخورد کند، گفت: اگر موارد این چنینی باشد ما پیگیری می کنیم. اگر چنین مواردی وجود داشته باشد، در واقع نه شهرداری بلکه هیچ مرجع دیگری هم براساس ضوابط نمی تواند از کودکان به عنوان کودکان کار استفاده کند و ممنوعیت قانونی دارد.
    وی تاکید کرد: به موجب مقررات برای استفاده از کودکان کار ممنوعیت در نظر گرفته شده است و متناسب با این ممنوعیت مجازات هایی را نیز پیش بینی کرده است و اگر مواردی گزارش شود پیگیری شده و با متخلف برخورد خواهد شد.