سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4992  |  صفحه ۳ | سیاست روز  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    برف تهران را در نوردید و بحران بار دیگر شهر را فرا گرفت
    سفیدی تهران و روسیاهی مدیریت شهری
    تهران در وضعیت نارنجی است. قرار است 24 ساعت برف ببارد. نیروهای شهرداری در حال آماده باش هستند.رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید برف‌ جای تسویه حساب جناح‌ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد اگر مشکلی در عملکرد بود نقد منصفانه کنید.
    اما این سخنان را در بهترین حالت باید وعده هایی دانست که وضعیت شهری چیزی خلاف آن را نشان می داد. وعده های که به نظر می رسد فعلا وضعیت شهر شرایط بحرانی دیگری را نشان می دهد. شرایطی که در ان ترافیک کمترین مشکل هر شده است.
    در همین حال نیز به نظر می‌رسد که بیشتر آنچه اکنون درباره آمادگی مدیرات شهری گفته می‌شود وعده‌هایی است که در لحظه بروز بحران، عملا نشان از عدم حضور و آمادگی مدیران دارد و فعلا حتی به روایت خبرنگار صداوسیما هم تمامی مسیرهای تهران به رنگ سرخ شده است و منابع و مخازن شن و ماسه نیز در سطح شهر همگی خالی هستند.
    24 ساعت سخت در پیش است
    در همین حال اما رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری و پلیس راهور درپی بارش شدید برف درپایتخت را تشریح کرد. علی نصیری در نشست هماهنگی عملیات اجرایی مدیریت برف تهران صبح امروز در مرکز عملیات اضطراری شهر تهران برگزار شد، گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع بارش برف سنگین و اعلام سطح هشدار نارنجی در استان تهران از روز گذشته جلسات هماهنگی شروع شد و بحث آمادگی‌ها، شن‌پاشی‌ و فعالیت‌های میدانی در شهر شکل گرفت.
    وی افزود: امروز نیز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دستگاه‌های مختلف و مرتبط با حوزه مدیریت برف با محوریت معاونت‌های خدمات شهری و امور مناطق 22گانه شهرداری تهران ، سازمان مدیریت پسماند، سازمان هواشناسی، پلیس راهور و همه همکاران ما در مدیریت بحران مناطق 22 گانه و همینطور مرکز ارتباطات و ... جلسه ویژه ستاد تشکیل و لحظه به لحظه وضعبت رصد و پایش می‌شود.
    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با هماهنگی خوبی که انجام شد در معابر اصلی و شریانی شهر تهران تا این لحظه اجازه نداده‌ایم گره ترافیکی بابت برف شکل بگیرد. هر جا که احتمال این رخداد وجود داشت نیز با رصد و پایش از طریق دوربین‌ها ، نیروهای عملیاتی داخل شهر و بیسیم که با مرکزیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران اطلاع‌رسانی می‌شود، در مرکز عملیات اضطراری سریعا تصمیم‌گیری و اقدام اصلاحی در خصوص پاشیدن شن و نمک و نیز اعزام اتوبوس و تاکسی به قسمت هایی که نیاز است انجام می‌شود. 
    نصیری همچنین گفت: با حضور فعال همه دستگاه‌ها در کنار هم ، امیدواریم در این بارش رحمت الهی فقط فواید و جنبه‌های مثبت حاصل شود و مشکلی جدی برای شهر ایجاد نشود. هر چند باید بدانیم که شهر در روزهای پایانی سال به سر می‌برد و نیز به گفته پلیس راهور، شهر تهران ظرفیت یک میلیون و 900 هزار خودرو را دارد، این در حالیست که در حال حاضر بیش از چهار برابر این ظرفیت، خودرو در شهر در حال تردد است. در نتیجه ما به صورت طبیعی ترافیک معمول هر روزه را داریم، همچنین طبیعی است که بر اثر بارش نیز مقداری جریان ترافیک کند ‌شود. ولی آن گره‌های ترافیکی که بخواهد ساعت‌ها شهروندان را درگیر کند اجازه نداده‌ایم تا این لحظه در شهر شکل بگیرد.
    وی خاطرنشان کرد: همکاران ما چه در شهرداری تهران و چه در پلیس راهور و چه در سازمان‌های پایشگری چون هواشناسی و سازمان کنترل ترافیک ، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و همه قسمت‌های دیگر و نیز فضای رسانه‌های در حال پایش‌اند و تلاش می‌کنیم که شهروندان در این روز برفی مشکل نداشته باشند.
    به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین استفاده از تجربیات پیشین در موارد اضطراری و راه‌اندازی ستاد ویژه مدیریت بحران در چنین مواقعی باعث تسهیل هماهنگی شده و الگویی برای دیگر شرایط اضطراری خواهد بود تا امکانات به خوبی توزیع شده و پایش و حضور عملیاتی با سرعت بیشتری انجام شود.
    در این جلسه معاون خدمات شهری شهرداری تهران، رئیس سازمان بازرسی شهرداری و جمعی از مدیران شهری و نمایندگان سازمان های تخصصی نیز حضور داشتند. 
    تهران غرق در ترافیک
    البته این وعده‌ها در حالی بیان می‌شود که سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ترافیکی پایتخت در روز برفی یکشنبه ۲۳ بهمن ماه گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی از ورود توده بارشی به شهر تهران از روز گذشته جلسات هماهنگی میان پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برگزار شده و هماهنگی‌های خوبی نیز به وجود آمد. از جمله اینکه تصمیم بر این شد تا نمایندگان خدمات شهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مرکز هوشمند کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ مستقر شده و نسبت به رصد لحظه‌ای معابر اقدام کنند. در نتیجه این حضور در هر نقطه‌ای که بارش برف افزایش پیدا کرد، بلافاصله تیم‌های برف‌روبی اعزام شده و اقدام به پاکسازی مسیر کردند. همچنین در نقاطی هم با تجمع مسافران روبه‌رو شدیم بلافاصله اتوبوس و تاکسی به محل اعزام شد.
    وی ادامه داد: همچنین نمایندگان خدمات شهری مناطق نیز در مرفوک پلیس راهور مناطق ما مستقر شدند و خوشبختانه در نتیجه این اقدامات و علیرغم بارش مداوم برف در اکثر مناطق پایتخت هیچ محوری مسدود نشده و گره ترافیکی نیز در آن ایجاد نشد. البته با توجه به کاهش سرعت متوسط خودروها به دلیل لغزندگی شاهد افزایش حجم ترافیک بودیم، اما اینطور نبود که مسیری مسدود شده یا گره ترافیکی در آن ایجاد شود.جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه بارش برف از حوالی ساعت ۴:۴۵ صبح امروز در معابر شهر تهران آغاز شده و به مرور تمام سطح شهر را در برگرفت، گفت: حتی در جنوبی‌ترین نقطه تهران و مناطقی مانند شهرری نیز ما شاهد بارش برف بودیم  و از این رو پلیس راهور یک ماموریت گسترده را اجرا کرد. ماموران ما نیز از همان زمان شروع بارش‌ها در سطح معابر مستقر شده و از آماده‌باش صددرصدی برخوردار بودند.
    فعلا شهرداری در حال بررسی است
    در همین حال داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت که  بررسی عوامل مختلف اختلال در برف‌روبی مورد بررسی قرار گرفت و هم اقدامات در صحنه، هم پیش‌بینی‌ها، هم نوع قراردادها با پیمانکاران و هم ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت. این بررسی‌ها برای دستیابی به ابعاد بیشتر موضوع و شناسایی نقاط حساسی که پر ترددتر است و باید بیشتر به آن توجه شود، صورت گرفت و مجموعه‌هایی که ضعیف و قوی عمل کردند، بررسی شدند.تعداد تماس‌ها با سامانه ۱۳۷ به تفکیک نواحی و مناطق ارزیابی شد،  در نهایت تصمیماتی برای عملیات‌های امروز که بارش سنگین برف پیش‌بینی شده، گرفته شد.شهروندان می توانند  در این مدت با تماس با سامانه 137 مشکلات خود را اعلام کنند و نیروهای در اسرع وقت در محل حاضر می شوند. نکته قابل توجه این است که  شهرداری برف‌روبی را از بزرگراه و معابر اصلی آغاز می‌کند و سپس به معابر فرعی و درجه دو و کوچه‌ها می‌رسد. 
    قرار است تعداد کیسه‌های شن و نمک در سطح شهر  افزایش یابد و  شهروندان نیز با بازدید لوازم خودروی خود و استفاده از زنجیر چرخ همکاری‌های لازم را داشته باشند. در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای بارش 24 ساعته برف امروز، رصد و پایش، برف روبی، توصیه های ایمنی، وضعیت مناطق و .... با علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.
    تداوم بارش برف و باران در تهران تا سه‌شنبه
    در همین حال و در شرایطی که وضعیت عبور و مرور شهری در شهر تهرانی به دلیل بارش بر بحرانی شده است ، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، بارش برف و باران و کولاک و خطر ریزش بهمن در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. با بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی با گذر متناوب امواج تراز میانی جو و با فعالیت سامانه بارشی در سطح استان برای امروز تا روز دوشنبه (۲۳ تا ۲۴ بهمن) و از اواخر وقت روز سه‌شنبه تا پنجشنبه (۲۵ تا ۲۶ بهمن) آسمان نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعات بارش برف و باران گاهی وزش باد به‌ویژه در ارتفاعات بارش برف، وزش باد، کولاک با احتمال سقوط بهمن و پدیده مه و در نقاط مستعد احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.  
    از روز دوشنبه تا پایان هفته روند افزایش نسبی بیشینه دما دور از انتظار نخواهد بود اما با توجه به بارش در روز چهارشنبه برای این روز کاهش نسبی دمای روزانه پیش‌بینی می‌شود.  
    فردا با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه و کاهش دمای شبان،ه از بعد از ظهر افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.  آسمان تهران امروز (۲۴ بهمن) نیمه‌ابری تا ابری، در صبح مه آلود و از بعد از ظهر به‌تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد ملایم با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۲۵ بهمن ) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری از بعد از ظهر افزایش ابر و اواخر وقت بارش پراکنده برف با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. طی ۲۴ ساعت گذشته نیز، ایستگاه فیروزکوه با کمینه دمای ۱۳- سردترین ایستگاه هواشناسی بود.