سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5014  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    بررسی وضعیت کسب و کار راکد این روزهای بازار گوشی‌های تلفن همراه
    بازار موبایل در وضعیت کسادی و ناامیدی
    کسادی فراگیر اوضاع بازار موبایل را به هم ریخته. بازاری که تا قبل از این فعالانش از گرانی گوشی های تلفن همراه دفاع می کردند اما حالا حرف دیگری می زنند. قیمت اجناس در این بازار آنقدر بالا رفته که بخش زیادی از مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند. این یعنی خوابیدن کار و کاسبی ها. به گزارش فراز، صنف فروشندگان گوشی موبایل معتقدند مردم در نان شب مانده‌‎اند و طبیعی است که برای موبایل هزینه نکنند.
    واردات موبایل که قبضه در دست چند شرکت خاص است و هزینه رجیستر گوشی همراه روز به ‎روز افزایش می‌‎یابد. در صورتی که قرار بود سامانه رجیستری فقط از قاچاق کالا جلوگیری کند نه اینکه درآمدی روزافزون برای دولت ایجاد کند.
    قیمت رجیستر آیفون ۱۳ پرومکس اکنون تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. البته آیفون بیشتر مخصوص قشر مرفه است. مردم عادی حتی توان خرید گوشی‎های معمولی را هم ندارند. همین است که بازار موبایل در باتلاق رکود در حال غرق شدن است.
    در همین حال به گزارش فرارو، برآوردهای فعالان بازار نشان می‌دهد که ارز مصرف شده برای واردات گوشی‌های پرچم‌دار، خصوصا آی‌فون‌های اپل، چیزی حدود یک میلیارد دلار است. خوش‌خرام تاکید می‌کند که مسدودسازی مسیر ورود این گوشی‌ها نه تنها باعث نشده که وضعیت ارزی کشور بهبود بیابد، بلکه باعث می‌شود منابع ارزی جدیدی نیز از کشور خارج شوند.
     در هفته اخیر سازمان امور مالیاتی از اجرای طرحی خبر داد که قرار است زمینه‌ساز تسهیل ورود ارز به کشور باشد. به موجب بخشنامه‌ای که اخیرا این سازمان خطاب به ادارات کل امور مالیاتی منتشر کرده، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد. این طرح درحالی قرار است اجرایی شود که تخصیص ندادن ارز برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، ما‌ه‌هاست که بازار این محصولات را مختل کرده و با فرا رسیدن فصل رونمایی از پرچم‌داران جدید برندهایی مانند اپل و سامسونگ، دست مصرف‌کنندگان از مدل‌های جدید گوشی‌های این شرکت‌ها کوتاه مانده است. حالا و با انتشار این خبر جدید مبنی بر مجاز شمرده شدن وارد کردن هر میزان ارز به صورت اسکناس به کشور، این سوال مطرح می‌شود که چرا به واردکنندگان موبایل اجازه داده نمی‌شود که منابع ارزی مشابهی که در خارج از کشور دارند را صرف خرید گوشی‌های هوشمند نورسیده و وارد کردن آنها به کشور کنند.
    در این مدت، استدلال سیاستگذاران برای اعمال محدودیت بر واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار آن بود که چنین موبایل‌هایی در رده کالاهای لوکس قرار می‌گیرند و صرف منابع ارزی کشور برای واردات چنین محصولاتی جایز نیست. رضا خوش‌خرام، از واردکنندگان بازار موبایل کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر بحران‌های ایجاد شده در پی اعمال این محدودیت‌ها تاکید کرد و به تحلیل وضعیت بازار موبایل کشور پرداخت. خوش‌خرام معتقد است که سیاستگذار در حالی وارد شدن ارز به صورت اسکناس را مجاز می‌داند و جلوی واردات موبایل‌های رده بالا را می‌گیرد که این اسکناس‌های وارد شده عموما صرف سفته‌بازی می‌شوند؛ اما واردات کالایی مثل موبایل، یک بازار مانند «بازار موبایل کشور» را احیا می‌کند.
    ارز لازم برای آیفون چقدر بود؟
    برآوردهای فعالان بازار نشان می‌دهد که ارز مصرف شده برای واردات گوشی‌های پرچم‌دار، خصوصا آی‌فون‌های اپل، چیزی حدود یک میلیارد دلار است. خوش‌خرام تاکید می‌کند که مسدودسازی مسیر ورود این گوشی‌ها نه تنها باعث نشده که وضعیت ارزی کشور بهبود بیابد، بلکه باعث می‌شود منابع ارزی جدیدی نیز از کشور خارج شوند. وی در تشریح این مساله می‌گوید: واردکنندگان این محصولات عمدتا شرکت‌های خصوصی بودند که حالا با فراهم نشدن امکان تجارت موبایل در داخل کشور، کسب‌وکار خود را به کشورهای دیگری مانند امارات، ترکیه و چین منتقل کرده‌اند و به تجارت موبایل در این کشورها مشغول شده‌اند. این فعال بازار موبایل تاکید می‌کند: در واقع در این مدت نه تنها در شرایط ارزی کشور بهبودی ایجاد نشده بلکه همین مبلغ حدودا یک میلیارد دلاری نیز به تدریج در حال خارج شدن از کشور و ورود به چرخه تجارت جهانی است. وی در ادامه با اشاره به بخش‌نامه اخیر می‌افزاید: صدور اجازه مشابهی برای واردات موبایل از طریق منابع ارزی موجود در خارج از کشور باعث می‌شود هم کسب‌وکارهای مختلف این بازار مجددا رونق بگیرند و هم با فراهم شدن زمینه ورود گوشی‌های دارای فناوری روز دنیا و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت گوشی‌های پرچم‌دار، مصرف‌کنندگان منتفع شوند. خوش‌خرام با بیان اینکه سرمایه‌داران بخش خصوصی سرانجام راهی برای به گردش درآوردن سرمایه ‌خود پیدا می‌کنند، می‌گوید: آنکه در این میان و با اعمال این محدودیت‌های غیرمنطقی از سوی سیاستگذار ضرر می‌کند، اقتصاد کشور و مصرف‌کننده نهایی است.
    بازار آیفون هم از سکه افتاد
    در همین حال اما به گزارش فراز، گوشی‌‎های آیفون همواره مشتریان خود را دارند. همواره قشر مرفه جامعه و وفاداران به برند اپل برای خرید آیفون هزینه می‎کنند اما همین برند هم رونق خود را از دست داده است.
    مهدی بکایی، فروشنده و فعال در زمینه فروش انواع آیفون به «فراز» گفت: وضعیت بازار مشابه یک سال گذشته است. در یک سال گذشته بازار ضعیف و بدون رونق بود، اکنون هم وضعیت به همین منوال است. مشتری بسیار کم شده و فروش نیز به شدت کاهش یافته است.
    او افزود: مدتی است که بازار در رکود است. فروش بسیار کم است. زمانی که قیمت کالا به شدت گران می‌‎شود، نمی‎‌توان توقع داشت که مردم به راحتی گذشته خرید کنند. نوت بوک ۵۰ میلیون تومانی و گوشی هوشمند ۶۰ میلیون تومانی را هرکسی نمی‌‎تواند بخرد.
    بکایی در رابطه با مشتریان دائمی گوشی‎‌های آیفون گفت:  قشر مرفه جامعه برایش تفاوتی نمی‎‌کند قیمت آیفون چه میزان افزایش یافته، دلار چقدر گران‎‌تر شده و کالاهای دیگر چه میزان گران شده‌اند. اگر دلار افزایش یابد، ارزش دارایی این قشر نیز بیشتر می‎‌شود. با این‎همه این قشر تنها ۱۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند. اما قشر متوسط زمانی که موبایل از ۲۰ میلیون تومان به صد میلیون تومان می‎رسد دیگر نمی‌‎تواند گوشی قدیمی خود را به روز کند.
    او افزود: در بازار به دلیل گرانی موبایل و تورم بالا رونق نیست. این امر به معنای آن نیست که مشتری اصلا نداریم، بازار از رونق افتاده است. مثل راننده تاکسی که در ترافیک مسافرکشی می‎کند، این راننده تاکسی همواره مسافر دارد اما کارش رونقی ندارد. چراکه مسیر ۲۰ دقیقه‌ای را باید در یک ساعت و ۲۰ دقیقه طی کند. در نتیجه درآمدش کم می‌شود. وضعیت بازار موبایل نیز به همین منوال است؛ به جای ۵۰ مشتری روزانه دونفر از ما خرید می‌‎کنند.
    این فعال بازار موبایل گفت: کاسبی‎مان درآمد اندکی دارد در این حد که دخل و خرجمان دربیاید اما سود چندانی ندارد.
    او در رابطه با وضعیت رجیستر آیفون ۱۴ پرومکس گفت: آیفون ۱۴ پرومکس هنوز رجیستر نمی‎شود و بلاتکلیف است. قیمت آیفون ۱۳ پرومکس شرکتی و قانونی با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان است. قیمت رجیستر این گوشی بین ۶ تا ۷ و نیم میلیون تومان است. آیفون ۱۴ پرومکس بین ۶۳ تا ۶۶ میلوین تومان است.
    بکایی دلیل ارزان‎تر بودن آیفون ۱۴ پرومکس را واردات مسافری این موبایل اعلام کرد.
     فعالان بازار امیدی به آینده ندارند 
    حتی قدیمی‌ترین فعالان بازار نیز از وضعیت ناراضی هستند. به طوری که ممکن است طی ماه‌‎های آینده بسیاری از این شغل کوچ کنند یا از سال آینده دیگر در بازار موبایل نباشند. سامان حسینی، فعال بازار علاالدین وضعیت بازار موبایل را بسیار بد توصیف می‎کند. فعالان قدیمی صنف موبایل نسبت به گذشته بسیار ناامیدند. مشکل اینجاست که هیچ امیدی به بهبود بازار در آینده نیز ندارند. او در این‎باره به «فراز» گفت: بازار نسبت به چندماه گذشته هیچ تغییری نکرده است. همچنان بازار کساد است، مشتری نداریم و امیدی به رونق بازار وجود ندارد.
    او تاکید کرد: مردم در نان شب مانده‌‎اند، چگونه می‎توانند موبایلی که روز به روز گران‌تر می‌‎شود را بخرند؟
    حسینی با تایید این‎که قیمت موبایل حتی نسبت به یک ماه گذشته نیز افزایش قیمت داشته است، بیان کرد: وقتی قیمت دلار می‎‌شود ۴۵ هزار تومان، طبیعی است که برروی قیمت موبایل نیز تاثیر می‎گذارد. قیمت همه گوشی‌های سامسونگ افزایش یافته‌اند. به طور مثال گوشی سامسونگ آ ۱۳ با حافظه ۶۴ گیگابایت را ماه گذشته ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان از عمده فروش می‎خریدیم و اکنون قیمت همین گوشی شده است ۵ میلیون و صد هزار تومان.
    بازار کساد تلفن‌‎های همراه
    بازار موبایل این روزها کساد است، برخی فعالان بازار می‎‌گویند پرنده پر نمی‌‎زند وبرخی دیگر درآمدی در حد تامین کرایه مغازه دارند. نسبت به گذشته که فعالان این بازار بیشترین درآمد را داشتند و آن ‎را حق خود می‎دانند، این روزها ناامیدی در بازار موج می‌‎زند.