سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5015  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    رنگ سرخ بورس در روز سفید تهران!
    بازار سرمایه هفته جاری را با رنگ قرمز آغاز کرد و شاخص کل بورس بیش از ۱۲ هزار واحد کاهش یافت. به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس امروز با ۱۲ هزار و ۱۱۰ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۴۵ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴۷۱۴ واحد نزول در رقم ۴۸۰ هزار و ۸۵۱ واحد ایستاد.در این بازار ۴۵۵ هزار معامله به ارزش ۴۵ هزار و ۰۱۱ میلیارد ریال انجام شد.
    ۷۸ درصد نمادهای بورسی منفی و تنها ۲۲ درصد مثبت بودند و از میان آن‌ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.در آن سوی بازار شاخص کل فرابورس با کاهشی ۱۸۲ واحدی در رقم ۲۰ هزار و ۹۶ واحد ایستاد.در این بازار ۲۳۱ هزار معامله به ارزش ۴۳ هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال انجام شد.
    ۶۰ درصد نمادهای فرابورسی منفی و ۴۰ درصد مثبت بودند و در این راستا پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند. طی معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های انبوه سازان و مخابرات و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از گروه‌های صندوق‌ها و فلزات اساسی بود.
    بازار سهام بازاری تورم‌دوست است و با توجه به این موضوع باید گفت بورس پتانسیل رشد دارد؛ البته پتانسیل رشد نه از منظر بهبود عملکرد شرکت‌ها، بلکه از منظر کاهش قدرت پول ملی که باعث می‌شود افراد قیمت بالاتری را برای خرید کالای یکسان با ارزش ثابت پرداخت کنند؛ بنابراین چنانچه ما مداخله‌هایی از جنس شورای رقابت و شرکت فرابورس - افزایش کف سفارش قیمتی - نبینیم بازار سهام با توجه به شرایط بنیادی پتانسیل رشد دارد. وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو نیز گفت: به نظر من بازار سهام در هفته پیش رو وضعیت خنثی خواهد داشت و به بازیابی خود می‌پردازد. به هر حال بازار شوک مثبت قابل‌توجهی داشته و پس از آن شوکی منفی به بازار رسیده است. این هفته بازار چنانچه تحت‌تاثیر عوامل خارجی قرار نگیرد، به ثبات خواهد رسید که نویددهنده پتانسیل رشد در آینده‌ای نزدیک خواهد داد.