سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5039  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    قابل‌ اعتمادترین برندها در ۲۰۲۳؛ لکسوس و کیا در صدر!
    جی دی پاور نتایج مربوط به مطالعه قابل‌اعتمادترین برندهای خودرویی سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد و این بار برندهای لکسوس و کیا در صدر قرار گرفتند.
    جی دی پاور هرساله اقدام به بررسی کیفیت و قابلیت اطمینان خودروها و برندهای مختلف می‌کند و به تازگی نیز نتایج مطالعه سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده است. از جمله جزئیات قابل‌ذکر در مطالعه امسال می‌توان به افزایش مشکلات مربوط به ویژگی‌های مدرن خودروها اشاره کرد که مالکان را کلافه کرده‌اند. جی دی پاور مطالعه خود را بر اساس میانگین مشکلاتی که در ۱۰۰ خودرو تجربه شده‌اند بنا می‌کند. اگرچه امتیاز متوسط کلی نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود ۶ امتیازی را نشان می‌دهد اما میزان مشکلات مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی خودروها افزایش یافته است.
    سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو
    بخش اطلاعات سرگرمی خودروها به متوسط مشکل ۴۹.۹ در هر ۱۰۰ خودرو رسیده است به این معنی که نیمی از کل مالکان حاضر در مطالعه جی دی پاور با مشکلات قابل‌توجهی در زمینه اپل کار پلی و اندروید اتو، تشخیص صوتی، ارتباط بلوتوث و نقشه‌های ناوبری قدیمی روبرو بوده‌اند؛ اما در مطالعه سال ۲۰۲۳ جی دی پاور لکسوس بهترین نتیجه را با ۱۳۳ مشکل به ازای هر ۱۰۰ خودرو به دست آورده است. پس از لکسوس در کلاس برندهای لوکس جنسیس با ۱۴۴ مشکل، کادیلاک با ۱۷۳ مشکل و بی ام و با ۱۸۴ مشکل به ازای هر ۱۰۰ خودرو در رده های بعدی قرار دارند.
    در بین برندهای رده میانی و تولید انبوه این کیا کره جنوبی است که با ۱۵۲ مشکل به ازای هر ۱۰۰ خودرو بهترین عملکرد امسال را داشته است. بیوک با ۱۵۹ مشکل در جایگاه دوم قرار دارد و رتبه‌های بعدی نیز به شورولت، میتسوبیشی و تویوتا می‌رسد. جی دی پاور می‌گوید رم، ولوو و نیسان بیشترین میزان بهبود را نسبت به مطالعه سال ۲۰۲۲ داشته‌اند و کاهش مشکلات خودروهای آن‌ها به ترتیب ۷۷، ۴۱ و ۳۵ مورد در هر ۱۰۰ خودرو بوده است. نکته جالب اینکه تسلا برای اولین بار و به‌صورت رسمی وارد مطالعه قابلیت اطمینان جی دی پاور شده هرچند به این موسسه اجازه دسترسی کامل به اطلاعات مشتریان را نداده است. تسلا در هر ۱۰۰ خودروی خود شاهد ۲۴۲ مشکل بوده است؛ اما وقتی به خودروها نگاه کنیم به نام های تویوتا و لکسوس می‌رسیم که در دو گروه تولید انبوه‌ها و لوکس‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند به‌ گونه‌ای که تویوتا C-HR و لکسوس RX با ۱۱۱ مشکل در هر ۱۰۰ خودرو رتبه‌های اول را کسب کرده‌اند. لکسوس NX، تویوتا هایلندر، تویوتا سی نا و تویوتا تاکوما نیز عملکردهای درخشانی داشته‌اند.
    محصولات گروه بی ام و نیز در این مطالعه می‌درخشند و خودروهای بی ام و سری ۴، X2، X5 و مینی کوپر جزو شاخص‌ترین‌ها هستند. جنرال موتورز به خاطر شورولت بلیزر، شورولت سیلورادو هوی دیوتی، شورولت تاهو و جی ام سی سیرا تحسین شده است. نهایتاً هم باید به کیا سراتو/فورته، کیا اپتیما و کیا اسپرتیج اشاره کنیم که آن‌ها نیز رضایت بیشتری را کسب کرده‌اند. نکته قابل توجه دیگر آن است که ۶۳ درصد خودروها تعویض قطعه کمتری را نسبت به نتایج سال ۲۰۲۲ جی دی پاور نیاز داشته‌اند. این موسسه برای جمع‌آوری داده‌های خود قطعات استهلاکی از جمله ترمزها، لاستیک‌ها، روغن و چراغ‌ها را در نظر نگرفته است. بخش‌هایی که در مطالعه قابل‌اعتمادترین برندهای جی دی پاور بررسی می‌شوند شامل بدنه، تجربه سواری، تجهیزات/کنترل‌ها/نمایشگرها، سیستم‌های کمک‌راننده، سیستم اطلاعات سرگرمی، صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع، کابین و قوای محرکه است. جی دی پاور برای بررسی خودروها و برندها نظرات بیش از ۳۰ هزار مالک خودروهای مدل ۲۰۲۰ را جمع‌آوری می‌کند. بازه زمانی سه‌ساله برای مالکیت یک خودرو خواهد توانست نتایج خوبی از تجارب مالک را در اختیار موسسه یاد شده و همچنین خودروسازان بگذارد.