سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5046  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    چراغ سبز تازه روسیه
    مسکو و کی‌یف برای مذاکره آماده می‌شوند؟
    ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه در توری دو روزه علاوه بر ملاقات با ۲۷ رئیس دولت اتحادیه اروپا در بروکسل به فرانسه، بریتانیا و آلمان سفر و با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این دومین سفر خارجی زلنسکی از زمان حمله روسیه به اوکراین بود. رئیس جمهوری اوکراین گرچه در سفر خود به سه کشور اروپائی عمدتاً بر گرفتن کمک‌های نظامی از این قدرت ها تکیه داشت، در سخنرانی خود در بروکسل بر دیپلماسی نیز تاکید کرد. زلنسکی در سخنرانی خود در برابر پارلمان اروپا گفت: ما همه از اروپا در برابر رژیمی که می خواهد آزادی اروپا را از بین ببرد محافظت می‌کنیم.
    او تلاش‌های اروپا برای حمایت از کیف، از جمله از طریق تحریم های روسیه، کمک‌های نظامی و قطع نیاز به انرژی روسیه را ستود، اما خواستار اقدامات بیشتر شد.
    وی گفت: گام‌های اساسی برداشته شده است اما راه طولانی است. زلنسکی در بروسکل تاکید زیادی بر عضوییت کشورش در اتحادیه اروپا داشت . وی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که اوکراین به عنوان کشوری که در حال پیروزی در جنگ است، باید تبدیل به یک عضو اتحادیه اروپا شود. رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که اتحادیه اروپا کامل نیست مگر اینکه کشورش یک بخش جدایی ناپذیر از این بلوک باشد. رهبر اوکراین مدتهاست که برای تسریع عضویت کی یف در اتحادیه اروپا به غرب فشار آورده اما اتحادیه اروپا این پیام ظریف را به او داده است که اوکراین به سرعت وارد بلوک نخواهد شد چرا که اعضای مشتاق معمولاً بیش از یک دهه کار می کنند تا با استانداردهای حاکم اروپایی مطابقت داشته باشند.
    با وارد شدن به دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین در حالیکه به نظر می‌رسد اراده و امید رهبران و مردم اوکراین برای پیروزی افزایش یافته، تردیدها درباره ادامه این جنگ و نتایج آن برای اقتصاد و امنیت اروپا نیز روند صعودی دارد. این تردیدها حتی ایالات متحده را نیز در امان نگذاشته است. مطابق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، میزان افرادی که معتقدند آمریکا بیش از حد به اوکراین کمک می کند از ۷ درصد در مارس ۲۰۲۲ به ۲۶ درصد در ژانویه ۲۰۲۳ رسیده است. به گزارش خبرآنلاین، نظرسنجی دیگری توسط واشنگتن پست و ABC نشان می‌دهد که شمار کسانی که معتقدند آمریکا بسیار کمتر از آنچه باید به اوکراین کمک می‌کند از ۳۷ درصد در ماه آوریل به ۱۹ درصد در ماه فوریه کاهش یافته است. با گذشت زمان آشکارتر شده که هرچند ارتش اوکراین با کمک‌های بی‌وقفه غرب موفق به کاستن از سرعت پیشروی ارتش روسیه به میزان قابل توجهی شده اما احتمال کمی وجود دارد که حتی در صورت ادامه و تشدید این کمک های مالی و نظامی، اوکراین به طور کامل قادر به دفع تهدید روسیه یا بازپس گیری تمام سرزمین‌های از دست رفته باشد.
    به فرض که چنین اتفاقی رخ دهد، برای روسیه که تاکنون خود را در جنگی برای بقا و دفاع از منافع حیاتی خود دیده، نمی تواند چنین شکست فاجعه باری قابل قبول باشد و این بالقوه می‌تواند به معنای پذیرش ریسک جنگ هسته‌ای و آغاز یک تهاجم اتمی هرچند محدود به خاک اوکراین باشد.
    از نگاه دولت‌های غربی، این می تواند لحظه تعیین کننده نه تنها برای اوکراین بلکه برای صلح جهانی باشد. لحظه ای که اگر دولت‌های غربی قصد پاسخ هسته‌ای متقابل را داشته باشند خود را در معرض یک جنگ اتمی بی سابقه با روسیه قرار داده‌اند و اگر از پاسخ متوازن انصراف دهند، تمام بنای سیاست بازدارندگی همزمان با حیثیت ناتو در دفاع از شریک خود، به یکباره فروخواهد پاشید.
    این واهمه، باید یکی از دلایل کلیدی در درک خویشتن داری قدرت‌های غربی در اجابت درخواست اوکراین برای تسلیحات بیشتر باشد. اگر زلنسکی این پیام را دریافت کند، یک گام به واقع بینی لازم برای شروع مذاکرات صلح و کاستن از انتظارات خود برای شکست مطلق و کامل روسیه نزدیکتر شده است و به نظر می رسد این امیدواری، مهمترین نیروی محرکه دولت های اروپایی در سفر اخیر رئیس جمهوری اوکراین به اروپا بود. ابزار آمادگی روسیه برای مذاکرات بدون پیش شرط با اوکراین، احتمالاً در بروکسل و پایتخت‌های اروپایی فرصتی برای پایان دادن به جنگ بی‌پایانی شمرده می شود که اشباه محاسباتی زلنسکی برای پیروزی کامل، می تواند آن را بر باد دهد. ظاهراً دولت های اروپایی، قصد ندارند بخشی از خطای محاسباتی زلنسکی باشند و شاید آمریکا هم اینگونه می اندیشد.