سرمقاله

زلزله و آثار روانی آن ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5224  |  صفحه ۷ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 27 بهمن 1401
    گزارش «ابتکار» از دومین روز سفر رئیس‌جمهوری به چین
    تهران به دنبال عبور از دیوار تحریم در پکن
    گروه بین الملل- سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر سه روز خود به پکن پایتخت چین، از دانشگاه پکینگ در شهر هایدیان بازدید کرد؛ در بدو ورود رئیس جمهوری دانشجویان این دانشگاه با خواندن قطعه شعری فارسی به وی خوش آمد گفتند و در مراسمی با حضور رئیس، استادان و دانشجویان این دانشگاه هائو پینگ رئیس دانشگاه پکن به پاس خدمات و اقدامات رئیس جمهور اسلامی ایران در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد.
    رئیس جمهوری در این دانشگاه به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین اشاره کرد و گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.
    رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین تصریح کرد که با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تاکید کرد که دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یک جانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. همچنین با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.
    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.
    سپس رئیس جمهور اسلامی ایران با جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین دیدار کرد و به تشریح مواضع کشورمان در عرصه‌های منطقه ای و جهانی و نیز روابط تهران و پکن پرداخت که در این دیدار جمعی از صاحب نظران عرصه های علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاههای چین حضور داشتند.
    رئیسی در این جمع گفت: صاحبان اندیشه در کشورهای مستقل به مثابه دیده‌بانی تیزبین از هویت تمدنی کشورشان در مواجهه با تهاجمات نظام سلطه حراست کنند و ایران ظرفیت‌های عظیمی دارد که بالفعل شدن آنها در رشد کشورهای منطقه و حتی آسیا موثر است
    او تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش ایستادگی و مقاومت دانست و گفت: آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است.
    نشست فعالان اقتصادی نیز عصر دیروز با حضور دهها تن از مدیران ارشد شرکت های چینی در زمینه های صنعت و معدن، انرژی و حمل و نقل برگزار و راههای تجارت با ایران، سرمایه گذاری و پیشبرد پروژه های کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    روابط ایران و چین تابع غرب نیست
    در همین رابطه روز گذشته روزنامه رسمی دولت چین در سرمقاله خود با اشاره به سفر سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهوری ایران به پکن نوشت که روابط دو کشور تابع غرب نیست. چاینا دیلی نوشت: توجهی که کشورهای غربی به سفر سیدابراهیم رییسی به چین از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه داشته‌اند، بی میلی آنها را برای مشاهده مبادلات عادی بین دولتی نشان می‌دهد.
    چین همواره دوستی سنتی خود با جمهوری اسلامی را از نقطه‌نظر راهبردی نگریسته و تحکیم و توسعه روابط، انتخاب استراتژیک دو کشور است.
    این روزنامه چینی تصریح کرد: همان‌طور که رییس جمهور شی جین پینگ گفت، هم تجربه و هم وضعیت فزاینده بی‌ثبات بین‌المللی نشان می‌دهد که حفظ شتاب رشد مناسب روابط دوجانبه نه تنها در خدمت منافع دو کشور بلکه در خدمت صلح و ثبات جهانی است. هر دو کشور از حامیان سرسخت چندجانبه‌گرایی و مخالفان سرسخت یکجانبه‌گرایی و هژمونی هستند.
    این موضوع یک پایه محکم برای دو کشور ایجاد می‌کند تا به طور مداوم اعتماد متقابل سیاسی خود را تعمیق بخشند، پیشرفت مداوم در همکاری‌های عملی و در زمینه‌های مختلف داشته باشند و ارتباطات و هماهنگی خود را در امور بین‌المللی و منطقه‌ای و در دفاع از اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و دفاع از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه تقویت کنند.
    چاینا دیلی تاکید کرد: سفر رئیس جمهوری ایران به پکن فرصت ارزشمندی را برای دو کشور ایجاد می‌کند تا مشارکت راهبردی همه جانبه خود را پیش ببرند و نقش سازنده‌ای در تقویت همبستگی و هماهنگی راهبردی بین کشورهای خاورمیانه ایفا کنند که به ارتقای امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد. همان‌طور که رئیسی اذعان داشت، مکمل بودن دو طرف در اقتصاد، ساختار صنعتی، توسعه و فرهنگ به معنای وجود پتانسیلی عظیم در همکاری عملگرایانه آنها است.
    تحریم‌های یکجانبه‌ای که غرب بدون مجوز سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند، فاقد مشروعیت است و نباید و نمی‌تواند مانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و ایران برای توسعه دو کشور شود که منافع ملموسی را برای دو ملت به همراه دارد.
    همانطور که وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه روابط چین و ایران مانع توسعه روابط چین و آمریکا می شود یا خیر، تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور به نفع دو طرف و ثبات کلی خاورمیانه بوده و هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.
    چاینا دیلی در پایان سرمقاله خود نوشت: پیشنهاد می‌شود کسانی که با تعصب به تبادلات عادی روابط بین پکن و تهران نگاه می‌کنند، تصویر بزرگ‌تری را در ذهن داشته باشند و به نقش مثبت و مسئولانه‌ای که چین با کمک به کاهش تنش‌ها بین غرب و ایران و همچنین تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه با ترویج توسعه مشترک از طریق همکاری علمی و آشتی از طریق گفت‌وگو ایفا می‌کند، اهمیت دهند. غرب باید بداند که فشار حداکثری و بازی کردن یک قدرت در مقابل قدرت دیگر فقط وضعیت را از بد به بدتر تبدیل می‌کند.
    به دنبال تقویت یوان- ریال
    در این رابطه حمید صالحی یک کارشناس روابط خارجی سفر رئیس جمهور به چین را سرنوشت ساز برای حل مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت:‌ اگر  بتوان در حوزه‌های مبادله کالا و انرژی و برگشت ارز به ایران قدمی برداشت که موجب تضعیف دلار و تقویت یوآن و ریال شود به نظر می‌رسد قدم‌های خوب و بنیادینی برداشته می شود تا نگذاریم بیش از این وضعیت اقتصادی کشور بحران زا شود. 
    به گزارش ایسنا، صالحی اظهار داشت: واقعیت این  است در شرایط کنونی که تحریم‌های مضاعفی علیه کشور ما از سوی اروپا و آمریکایی‌ها لحاظ شده و ما با تعدادی از کشورها فقط مراودات اقتصادی داریم از جمله روسیه،‌ چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس بنابراین سفر رئیس جمهور به نوبه  خود منحصر تلقی می شود.  وی تصریح کرد: دو سه سالی است که برای قرارداد ۲۵ ساله خیز برداشته شده است و اساسا چین به عنوان کشوری که در شرایط تحریم مراوداتش را با ما قطع نکرد،‌ از این رو مسئولان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری‌ها گسترش یابد. همچنین توصیه رهبری که توسط آقای لاریجانی به رئیس جمهور چین و ژاپن مبنی بر تداوم مراودات اقتصادی بود، منجر شد تا قدم‌های جدی، بنیادین و ریشه ‌ای برای حل معضلات اقتصادی برداشته شود. 
    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این سفر می تواند یکی از سفرهای سرنوشت ساز و به عبارتی حائز اهمیت باشد آن هم در شرایط کنونی، ناجی خیلی از مشکلات باشد. معتقدم اگر  بتوان در حوزه‌های مبادله کالا و انرژی و برگشت ارز به ایران قدمی برداشت و موجب تضعیف دلار و تقویت یوآن و ریال شد به نظر می‌رسد قدم‌های خوب و بنیادینی برداشته می شود تا نگذاریم بیش از این وضعیت اقتصادی کشور بحران زا شود. 
    این کارشناس مسائل روابط خارجی در ادامه اظهار داشت:  بعد از یک دهه این سفر انجام می شود، انتظار می رود در شرایط کنونی کارگشا باشد با استقبالی هم که صورت گرفت این سفر در نوع خود منحصر  است. 
    صالحی درباره واکنش های غرب و آمریکا نسبت به این سفر نیز گفت:‌ نگرانی آمریکا و اروپا برای این یکی دو سال نیست، می دانند ارتباط مان را با چینی ها قطع نکردیم،‌ چین قدرت نوظهوری است که در شرق به عنوان محور اقدام می‌کند و ارتباط ما با چین گسترده تر خواهد شد. 
    وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای بیان کرد: پیوستن ایران به شانگهای برای غرب ناخوشایند است و آن‌ها  می‌دانند اگر پیوستن ما به شانگهای و همکاری‌های اقتصادی استمرار یابد دیگر دامنه تحریم‌ها معنایی ندارد، دیوار تحریم‌ها شکسته می‌ شود. ضمن این که علاوه بر آن اروپا و آمریکا از امضای قرارداد ۲۵ ساله نیز نگران هستند زیرا می دانند ما می‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و با امکاناتی که داریم در مقابل تحریم‌ها بایستیم. اگر دیوار تحریم‌ها شکسته شود، چه بسا حنای اروپا و آمریکا دیگر رنگی ندارد و  پیروزی از آنِ ایران است. 
    چین شریک قابل اعتماد ایران
    سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به چین، بعد از ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در جمع نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی این کشور حاضر شد و پس از شنیدن نقطه نظرات نمایندگان ۱۰ ابرشرکت چینی و تعدادی از شرکت‌های فعال ایرانی در این کشور گفت: با توافقات خوبی که در این سفر به دست آمده است، شرکت‌های اقتصادی دو کشور می‌توانند برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گام‌های بلندی بردارند.
    رئیس جمهور برداشتن گام‌های بلند در تعاملات را، از جمله توافقات خود با رئیس جمهور چین دانست و افزود: در هر دو کشور ظرفیت‌های به کار گرفته نشده بسیاری وجود دارد که هر دو رئیس جمهور بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای ارتقای بیش از پیش همکاری‌ها تاکید کردیم.
    رئیس جمهور در ادامه از توافق با رئیس جمهور چین درباره تشریک مساعی دو کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی خبر داد و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو تمدن بزرگ ایران و چین اظهار داشت: ایران، چین را شریک قابل اعتماد تجاری برای خود می‌داند و معتقد است که می‌توان از ظرفیت همکاری‌های دو کشور در مسیر توسعه ایران بهره برد.
    رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و نقش بسیار مهمی که ایران در تجارت کالا با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا دارد، افزود: شرکت‌های چینی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای تبادل کالا و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده کنند.
    رئیس‌جمهور با استقبال از فعالیت شرکت‌های چینی در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت‌های چین در فناوری‌های نوین و توسعه و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در ایران زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد. رئیسی همچنین بر ضرورت تسهیل فعالیت شرکت‌های دو کشور و رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد.