سرمقاله

در دام اقتصاد دستوری ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5325  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 01 اسفند 1401
    روسیه یکی از خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان را در اوکراین مستقر کرده است
    کارشناسان آمریکایی معتقدند، ارتش روسیه تسلیحات خطرناک تری نسبت به پرتابگر هیمارس دارد که در منطقه عملیات ویژه مستقر کرده است. به گزارش ایسنا، مجله نیوزویک آمریکا نوشت، ایالات متحده هیمارس را به اوکراین تحویل داد که یکی از قدرتمندترین سلاح های غربی به حساب می‌آید. به گفته کارشناسان نظامی ایالات متحده، روسیه سیستم‌های رزمی قدرتمندتری در منطقه عملیات ویژه مانند TOS-۱A Solnetsbek دارد.
    روزنامه نگاران آمریکایی نیوزویک گفتند: TOS-۱ در یک موج شوک بسیار قوی قرار دارد که می‌تواند ساختمان ها را تخریب کند.
    ‏TOS-۱A Solentsebek نسخه ارتقا یافته شعله افکن سنگین TOS-۱ است که در سال ۲۰۰۱ توسط ارتش روسیه به خدمت گرفته شد. به نوشته این روزنامه، در میان کارشناسان نظامی غربی این عقیده رایج وجود دارد که Solentsebek یکی از خطرناک ترین سلاح های موجود است.
    جردن کوهن، تحلیلگر آمریکایی معتقد است که پرتابگر هیمارس که به اوکراین منتقل شده است به اندازه سلاح های حرارتی روسیه قدرتمند نیست، زیرا سلاح های روسیه شعاع ضربه بسیار بیشتری دارند.
    ‏TOS-۱A علاوه بر استحکامات آن برای از کار انداختن تجهیزات دشمن طراحی شده است. این سلاح ۳.۷ متر طول دارد و روی یک شاسی زرهی ردیابی قرار می گیرد و پلت فرم می تواند ۳۶۰ درجه بچرخد. بسته به هدف می توان یک یا دو گلوله شلیک کرد. پرتاب خودکار موشک ها شش ثانیه و پرتاب دستی ۱۲ ثانیه طول می کشد.
    کارشناسان غربی معتقدند که سلاح‌های حرارتی، برخلاف سلاح‌های معمولی، موج انفجار بسیار بیشتری دارند. پس از انفجار، مواد جنگی با اکسیژن ترکیب می‌شوند و شعاع عظیمی از تخریب را ایجاد می‌کنند. جردن کوهن می گوید، مقاومت در برابر این سلاح پس از آتش گشودن آن تقریبا غیرممکن است.