سرمقاله

در دام اقتصاد دستوری ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5327  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 01 اسفند 1401
    رئیس مجلس مطرح کرد
    هرجا از سنت‌های الهی فاصله گرفتیم دچار آسیب شدیم
    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هرکجا در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی محیط زیستی دچار آسیب شدیم به دلیل فاصله گرفتن از سنت‌های الهی و حذف مردم از گردونه کار و مشارکت اثرگذار بوده است.
    محمدباقر قالیباف در آیین افتتاحیه سی‌و ‌نهمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: امروز باید از امام راحل و شهدای عزیزمان یاد کنیم؛ از امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و شهدای گرانقدری که در این مسیر و مبتنی بر فرهنگ قرآنی و سنت الهی و با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(ع) تلاش کردند و دین و فرهنگ قرآنی و اسلام و عزت مسلمین را در این عصر مجدداً احیا کردند و ما امروز مدیون شهدا و امام شهدا هستیم که با منطق بعثت و قرآن، انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند و مبتنی بر سنت‌های الهی پیش رفته و نشان دادند که دین برای زندگی است. دین یک امر فردی و شخصی نیست و امام(ره) این اسلام سیاسی ناب محمدی را پایه‌گذاری کردند، که از همین جاست که دشمنی با انقلاب اسلامی شروع می‌شود.
    مبنای نظام مقدس اسلامی مبارزه با ظلم است
    رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آغاز بعثت با مفاهیم قرآنی و بنیان‌هایی که رسول مکرم اسلام گذاشتند، دیدیم چگونه احزاب و گروه‌های مختلف تجمع کردند و همچنین جاهلیت نیز در کنار هم جمع شده و یک جبهه در برابر اسلام تشکیل دادند. امروز مبنای نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی؛ استقلال، آزادی و مبارزه با ظلم است، لذا طبیعی است که ظالمین همیشه در برابر انقلاب اسلامی بایستند و نخواهند که استقلال و آزادی داشته باشیم.
    وی افزود: ما نیز باید مبتنی بر سنت‌های الهی و با توجه به مردم یعنی همان مردمی که انقلاب بدون آنها معنا و مفهومی نخواهد داشت، بتوانیم تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کنیم و در این راه که راه امام و شهدا، مکتب قرآن و مکتب اهل بیت (ع) است، بتوانیم در مسیری که مقام معظم رهبری برایمان تبیین و مشخص می‌فرمایند، پیش برویم و از مستضعفان حمایت کرده و محرومان را مورد توجه قرار دهیم و این فرصت را مغتنم بشماریم.
    انقلاب اسلامی تا امروز در مسیر قرآن بوده است
    رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا امروز انقلاب اسلامی در مسیر قرآن حرکت کرده و بر این باورهای قرآنی اصرار ورزیده است، گفت: البته که هزینه‌های سنگینی را هم با افتخار داده است، ولی ما مطمئنیم که نصرت الهی شامل حال آنهایی است که در مسیر الهی مطمئن گام برداشته و پیش بروند.
    رئیس قوه مقننه تأکید کرد: بدون شک ملت‌ها با فهم قرآن و با عمل به آن عزت و منزلت و رفاه و آسایش پیدا کرده و می‌توانند ضمن تولید معرفت و علم، پیشرفت کنند، اما آن چیزی که از همه مهمتر است این بوده که ما در سایه قرآن و مکتب الهی، وحدت و همدلی را در جامعه مسلمانان توسعه داده و این را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهیم. امروز وحدت و همدلی مسلمین مهمتر و افزون‌تر، از هر کدام از مزیت‌های دیگر است.
    وظیفه امت اسلامی دوری از اختلاف و افزایش وحدت است
    وی ادامه داد: امروز شاهدیم در میان کشورهای اسلامی و در منطقه جنوب غربی آسیا، رژیم صهیونیستی کودک کش چگونه تلاش می‌کند تا وحدت مسلمانان را برهم بزند و میان امت اسلامی اختلاف ایجاد کند و همچنین تلاش می‌کند که هزینه ارتباط با خود را کاهش داده و قدرت و عزت را از طریق شکستن وحدت به دست بیاورد.
    قالیباف با اشاره به آیه «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» افزود: لذا این وظیفه همه ما است که از هر اختلافی فاصله بگیریم و بدانیم که در تنازع، شکوه و عظمت امت اسلامی از بین خواهد رفت و این درسی است که ما باید در روز مبعث و روز برانگیختی به‌عنوان مهمترین و اساسی‌ترین موضوع امروز جهان اسلام مورد توجه قرار دهیم.
    رئیس قوه مقننه تأکید کرد: بدون شک باید بدانیم وقتی که بر اساس تزکیه، تعلیم و حکمت و نیز مبتنی بر معنویت، عقلانیت و عدالت گام بر می‌داریم، نباید تردید کنیم، همچنانی که در صدر اسلام منافقین، کفار و جاهلین گردهم آمدند و علیه اسلام و مکتب قرآن تجمع کردند، امروز هم اینگونه خواهد بود و همه به این سمت خواهند رفت، لذا دشمنان حتما یارگیری خواهند کرد، کما اینکه امروز در حوزه روابط بین‌الملل و سایر مسائل می‌بینیم.
    حامی واقعی انقلاب اسلامی، طعم فقر چشیدگان هستند
    قالیباف با بیان اینکه آنهایی که در مسیر الهی در حال حرکت هستند نیز یارگیری می‌کنند، منتهی حامیان آنها بیشتر مظلومان و مستضعفان هستند افزود: همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند کسانی با انقلاب اسلامی تا آخر خط همراهند که طعم فقر و استضعاف و محرومیت را چشیده باشند. این جبهه هم جبهه منسجمی است که در مسیر حق گام بر می‌دارد و آنجاست که صف مؤمنان از صف منافقین جدا می‌شود.
    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همینجاست که منافقین تردید کرده و اعتقادی به باورهای الهی و مکتب الهی ندارند و وعده‌های خدا و رسول خدا را خلاف می دانند. ولی مؤمنان هنگامی که لشکر عظیم احزاب را دیدند، گفتند این سخن خدا و رسول خدا است.
    قالیباف ادامه داد: بنابراین به ایمان و در نتیجه به قدرت آنها اضافه شد، ایمانشان به خدا بیشتر شد و در آن تردید نکردند، و البته که در راه خدا تلاش کردن سختی دارد، و همین جا است که تا صف مؤمنان و منافقان و کفار از همه جدا نشده و انسان‌ها در برابر خداوند امتحان پس‌ندهند. بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ که جان‌ها به لب می‌رسد -موفقیت و پیروزی نصیب‌شان نمی‌شود. این مسیر الهی است، این تفسیر بعثت بوده و باور به مسیر اسلام اصیل و مکتب اهل بیت (ع) است.
    وی تأکید کرد: مطمئن هستیم که انتهای هر سختی «فَإِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا» است، تا زمانی که در صراط مستقیم حرکت می‌کنیم و متکی به فرهنگ قرآنی و عاشورایی هستیم، تردید نداریم و این را با همه وجودم و تجربه‌ام در ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کردیم.
    رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اما امروز انقلاب هر کجا دچار آسیب شده است، چه در مسائل فرهنگی، چه در مسائل اجتماعی، چه در مسائل سیاسی، چه در مسائل اقتصادی، چه در مسائل محیط زیستی؛ درست نقطه‌ای است که از سنت‌های الهی فاصله گرفته و مردم را از گردونه مشارکت اثرگذار و کارآمد حذف کردیم. یعنی آن‌جایی که دل به کلام رهبر معظم انقلاب نداده و در بعضی از تصمیمات و حرکت‌ها و برنامه ریزی‌ها، مبتنی بر عقلانیت متصل به وحی عمل نکردیم و از مردمی که دیدیم در ۲۲ بهمن ماه امسال چگونه پای انقلابشان ایستاده‌اند، فاصله گرفتیم.