سرمقاله

به یاد «صلاح زواوی» ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5484  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 03 اسفند 1401
    رئیسی در گفت‌و‌گو با تلویزیون ملی چین مطرح کرد
    روابط تهران- پکن در نقطه عطف
    رئیس جمهوری با بیان اینکه سفر به چین در راستای نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به همکاری با چین است، اظهار کرد: چین امروز یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است و همکاری‌های دو کشور در عرصه دوجانبه و نیز منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در یک نقطه عطف قرار دارد.
    سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به چین در گفتگویی با برنامه Xinwen Lianbo شبکه جهانی و ملی تلویزیون چین، در پاسخ به سوالی درباره جایگاه این کشور در سیاست خارجی ایران، با اشاره به روابط تاریخی دو تمدن کهن ایران و چین از مواضع مشترک دو کشور در مسائل بین‌المللی گفت.
    رئیس جمهوری به نگاه مشترک چین و ایران در زمینه مبارزه با یکجانبه‌گرایی در جهان، حفظ استقلال و ضرورت قدرتمند شدن اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های متقابل دو کشور فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک هم در سطح آسیا و هم در عرصه دو جانبه ایجاد کرده است.
    رئیسی با بیان اینکه سفر به چین به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین صورت گرفته است، افزود :این نگاه راهبردی، امروز تبدیل به سند شراکت جامع راهبردی ایران و چین شده است و با توجه به توافقات صورت گرفته می‌توان این سفر را نقطه عطفی در جهت ارتقا و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و چین در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری دانست.
    رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مزایای ملموس توافقنامه‌های امضا شده برای کسب و کارها، سرمایه‌گذاران و مردم عادی هم گفت: بر پایه توافقاتی که مسئولین عالی ایران و چین امضا کردند، دو کشور می‌توانند همکاری‌ها و تعاملاتی متفاوت از قبل در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، راه‌های مواصلاتی و در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای رقم بزنند. بنابراین از همه فعالان اقتصادی در چین و ایران می‌خواهیم ظرفیت‌های متنوع و متقابل را بازشناسی کرده و سعی کنند در جهت ارتقای روابط تجاری فیمابین حرکت کنند.
    رئیسی ابتکار کمربند راه چینی‌ها را به سود کشورهای در مسیر این پروژه دانست و اظهار داشت: با احیای این مسیر اولا آن ارتباط باستانی در جاده ابریشم به شکل مدرن و نوین در منطقه احیا خواهد شد و در ثانی روابط تجاری و اقتصادی منطقه تسهیل خواهد شد. همچنین ایده کمربند- راه وضعیت تجاری و اقتصادی منطقه و حتی بخشی مهمی از جهان را تسهیل کرده و باعث می‌شود که به ظرفیت‌های کشورهای این مسیر توجه بیشتری شود.
    رئیس جمهوری با بیان اینکه این ایده می‌تواند در راستای تحقق اهداف مهم سازمان همکاری‌های شانگهای و نیز اهداف مهم طرح توسعه جهانی نقش‌آفرین باشد، بر همکاری جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق این ایده تاکید کرد.
     رئیسی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های ۴۰ ساله آمریکایی‌ها و ادعای سیاستمداران این کشور مبنی بر اینکه تحریم‌های آنها متوجه دولت ایران است و نه مردم، تصریح کرد: انگیزه آمریکایی‌ها از اعمال تحریم، انتقام از ملت ایران بابت ۴۴ سال مقاومت و ناکام گذاشتن آمریکا در رسیدن به اهدافش است. تحریم‌ها قرار بود ملت ما را متوقف کند، اما مردم و جوان‌های ما متوقف نشدند، دچار کندی و ایستایی نشدند و از تحریم‌ها و تهدیدها برای خودشان فرصت‌ها ساختند؛ پیشرفت‌های امروز ایران در صنایع مختلف، پیشرفت‌های قابل توجهی است.
    رئیس جمهوری درباره تعاملات ایران در سازمان همکاری شانگهای هم گفت: باور داریم که این سازمان این ظرفیت را دارد که تعامل بین کشورهای عضو را روز به روز افزایش دهد و ظرفیت‌های منطقه آسیا را بهم نزدیک کرده و باعث تبادل تجربیات بین کشورها باشد؛ خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و کارهای فناورانه می‌توان گام‌های خوبی برداشت.
    رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از زمانی که عضو شانگهای شده، تلاش کرده است که از جمله اعضای فعال سازمان باشد و معتقدیم این همکاری‌ها می‌تواند به نزدیک‌ شدن هر چه بهتر و بیشتر امکانات و ظرفیت‌های کشورهای عضو کمک کند.
    برنامه Xinwen Lianbo پربیننده‌ترین برنامه خبری روزانه در چین است که توسط تلویزیون مرکزی این کشور (CCTV)، تولید می‌شود. این برنامه به طور همزمان توسط تمام ایستگاه‌های تلویزیون محلی در چین نمایش داده می‌شود و آن را به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های جهان تبدیل کرده است. این برنامه از روز ۱ ژانویه ۱۹۷۸ در حال تولید و پخش است.