سرمقاله

به یاد «صلاح زواوی» ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5493  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 03 اسفند 1401
    افزایش ۲۰ درصدی بارش‌های زمستانی هم نجات‌بخش نبود
    سدها هنوز درگیر ناهنجاری آبی
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن اشاره به اینکه بارش‌های زمستانی به‌طور میانگین ۲۰ درصد بیش از حد نرمال بوده‌اند، گفت: مناطق شمالی کشور دچار کم‌بارشی شدید هستند. سدهای آب وضعیت مناسبی ندارند و در پایان سال برای تامین آب این مناطق دچار مشکل خواهیم شد.
    براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا بیست‌ونهم بهمن‌ماه حجم آب موجود در مخازن ۲۲.۵۰ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت‌به حجم ۲۱.۷۹ میلیارد مترمکعبی سال گذشته، ۳درصد افزایش داشته است.
    به گزارش ایمنا، براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وهشتم بهمن‌ماه، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۲۹.۹ میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۳۶.۲ میلی‌متر) پنج درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۳۲.۹ میلی‌متر) دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.
    میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا بیست‌ونهم بهمن‌ماه، ۷.۳۵ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۸.۹۱ میلیارد مترمکعب بوده است.
    وضعیت ورودی سدهای کشور
    میزان کل ورودی آب به سدهای کشور ۶ درصد کاهش داشته و در این بازه زمانی ۱۰.۷۴ میلیارد مترمکعب است؛ همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۲۲.۵۰ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به حجم ۲۱.۷۹ میلیارد مترمکعبی سال گذشته، سه درصد افزایش داشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۴۶ درصد رسیده است.
    براساس این گزارش، موجودی مخزن ۳۶ سد در کشور کاهش داشته که از این میان می‌توان به کاهش ۴۲ درصدی حجم «سد ۱۵ خرداد» در حوضه قم‌رود، کاهش ۵۶ درصدی حجم سدهای چاه‌نیمه در استان سیستان‌وبلوچستان و کاهش ۲۶ درصدی حجم مجموع سدهای پنج‌گانه تهران اشاره کرد. حجم آب «سد استقلال»، ۳۷ درصد و «شمیل» و «نیان» در استان هرمزگان ۵۵ درصد افت داشته، همچنین در استان خوزستان حجم «سد دز» ۱۸ درصد و «زنجیره کارون» ۱۶ درصد افزایش یافته است.
    حجم آب «سد دوستی» در خراسان‌رضوی کاهش ۴۶ درصدی و آب «سد شیرین‌دره» خراسان‌شمالی کاهش ۳۵ درصدی دارد. همچنین در حوضه قم‌رود حجم آب «سد کوچری» گلپایگان ۹ درصد افزایش داشته و در استان کرمانشاه در «سد سلیمان‌شاه» در حوضه گاوشان با کاهش ۲۵ درصدی حجم مخازن مواجه هستیم. افزون بر این، در «سد شهر بیجار» استان گیلان نیز وضعیت مخزن نشان‌دهنده کاهش ۵۳ درصدی است.
    وضعیت مساعد در همدان و اصفهان
    در همدان نیز «سد آبشینه» اکباتان ۲۲ درصد کاهش و در زنجان «سد تهم» ۵۵ درصد و «سد ایلام» ۲۹ درصد کاهش حجم مخزن را تجربه می‌کنند. درمجموع ۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه ۱۶ درصد کاهش و «سد یامچی» در استان اردبیل ۶ درصد کاهش داشته و «سد ملاصدرا» درودزن در استان فارس ۲۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش مخزن داشته است.
    حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۱۳۳ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۱۱ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را ثبت کرده است. حجم سد زاینده‌رود هفته گذشته ۱۳۸ میلیون مترمکعب بود که در هفته منتهی به بیست‌ونهم بهمن‌ماه به ۱۳۳ میلیون مترمکعب رسید.
    این در حالی است که بررسی‌ها از وضعیت کلی مخازن سدهای کشور تا ۲۳ بهمن ماه نشان می‌دهد که تنها ۱۹ سد کشور بیش از ۵۰ درصد آب دارند.
    در همین حال احدوظیفه در گفت و گو با ایسنا گزارشی از دما و بارش روزهای گذشته ارائه داد و اظهار کرد: از ابتدای زمستان جاری، دمای هوا نسبت به میانگین دما حدود ۰.۸ درجه سانتیگراد کمتراز نرمال و سردتر بوده است. این درحالیست که دمای هوا از ابتدای سال آبی تاکنون ۰.۷ درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال بوده است و سرمای زمستانی نتوانست گرمای پاییز را جبران کند.  
    افزایش ۲۰ درصدی بارش‌های زمستانی 
    وی با بیان اینکه از ابتدای زمستان تاکنون به‌طور میانگین حدود ۸۰ میلیمتر بارندگی دریافت کرده‌ایم گفت: بر اساس آمارها در چنین شرایطی نیاز به دریافت میانگین  ۶۵ میلیمتر بارندگی بود اما در زمستان جاری با دریافت به‌طور میانگین ۸۰ میلیمتر بارندگی می‌توان گفت بارش‌های زمستانی ۲۰ درصد بیش از نرمال بوده است. 
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید براینکه افزایش بارندگی مختص به بارش‌های زمستانی است، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور میانگین حدود ۱۱۲ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که نسبت به بارندگی‌های ۱۲۵ میلیمتری بلندمدت حدود ۱۲ میلیمتر کمتر است بنابراین بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور میانگین حدود ۱۱ درصد کمتر از حد نرمال است.  
    وی به تفکیک استانی بارندگی‌ها اظهار کرد: در مناطق جنوب غرب و جنوب کشور همچون استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری بارندگی‌ها در حد نرمال و حتی بیش از نرمال بوده است اما استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان تا آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گلستان و گیلان با بی‌هنجاری منفی و کم بارشی شدید مواجه هستند. 
    وظیفه ادامه داد: به‌طور مثال در استان تهران میزان بارندگی‌ها ۴۳ درصد و قزوین نیز به همین میزان زیر حد نرمال است. در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان رضوی نیز بارش‌ها ۵۰ درصد کمتر از نرمال بوده‌اند بنابراین میزان بارندگی در برخی استان‌ها به‌شدت کمتر از حد نرمال است. 
    وی افزود: در برخی مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز که دما پایین‌تر از حد نرمال است، بارندگی‌هایی به‌صورت برف ثبت شد که از جمله این مناطق می‌توان به چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات لرستان، ارتفاعات و شرق خوزستان و حوزه زاگرس مرکزی اشاره کرد که مناطق برفگیری هستند و پس از سیستم‌های بارشی که پی در پی کشور را درگیر کرد، بارش آن‌ها به بیش از دو متر نیز رسید. 
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: نکته مهم این است که این مناطق به‌صورت اقلیمی در برخی مواقع در زمستان بارش برف چندین متری را تجربه می‌کنند و با وجود اینکه بارش‌های مناسبی در زمستان جاری رخ داد، این بارش‌ها بیش از حد گذشته نیست. 
    افزایش دما تا بیش از حد نرمال در غالب نقاط کشور   
    وی درباره وضعیت دما در ماه‌های آینده ادامه داد: طی هفته آینده و ماه‌های آینده که رو به فصل گرما و افزایش دما می‌رویم دمای نرمال و بالاتر از حدنرمال برای غالب نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود اما در حال حاظر به طور دقیق نمی‌توان گفت این افزایش دما تا چه اندازه و در چه نقاطی وجود خواهد داشت. 
    وظیفه افزود: طی هفته آینده بارندگی‌هایی کمتر از حدنرمال در استان تهران، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی تا سه ماه آینده وهمچنین اردیبهشت سال آینده، در جنوب کشور بارندگی‌های نرمال و حتی بیش از حدنرمال مورد انتظار است.  
    وی ادامه داد: در نیمه شمالی کشور تاکنون بارندگی مناسبی نداشتیم و به دلیل سپری کردن پاییز بسیار خشک، چند سیستم بارشی که در بهمن‌ماه کشور را درگیر کرد نیز نتوانست کم‌بارشی‌های پاییز را در نیمه شمالی کشور جبران کند بنابراین در این منطقه همچنان با کم‌بارشی و خشکسالی مواجه خواهیم بود. 
    بی‌هنجاری شدید آبی در سدهای کشور 
    به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به دلیل این کم‌بارشی‌ها، تمام سدهای تهران و سدهایی که به گیلان و مازندران منتهی می‌شوند همچون سفید رود و سدهایی که در شمال غرب و شمال شرق همچون سد دوستی در مرز  شمال شرق خراسان رضوی و ترکمنستان قرار دارند، دچار بی‌هنجاری شدید آبی نسبت به نرمال و حتی سال گذشته هستند.  
    وی ادامه داد: شرایط  ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد که ما برای تامین آب نیمه شمالی کشور در زمینه‌های شرب، صنعت و کشاورزی با توجه به شرایط هر شهر و جمعیت آن با مشکل مواجه و درگیر تنش آبی خواهیم شد. 
    رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: بیشترین نگرانی برای شرق کشور و سیستان و بلوچستان است که سطح آب چاه‌نیمه‌ها بسیار پایین آمده است و تنها حدود ۹ درصد آن‌ها پر است و ۹۱ درصد آن‌ها آب ندارد. بخش اعظم سد دوستی خالی است و تنها ۱۵ درصد آب دارد. سد سفیدرود و سدهای تهران نیز وضعیت مناسبی ندارند.  
    وظیفه در پایان تصریح کرد: در نیمه شمالی کشور حتی اگر بارش‌ها به حدنرمال برسند نیز در پایان سال، با کم‌بارشی چشمگیری مواجه خواهیم بود و با توجه به اینکه در نیمه اول سال آبی کم‌بارشی شدیدی این منطقه را درگیر کرده بود، کم‌بارشی و خشکسالی جبران نمی‌شود و در تامین آب مناطق شمالی کشور دچار مشکل می‌شویم.