سرمقاله

به یاد «صلاح زواوی» ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5554  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 03 اسفند 1401
    «ابتکار» تازه‌ترین تحولات توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند
    جاده یکطرفه برجام
    گروه بین الملل - چند روز بعد از ادعای شبکه خبری بلومبرگ درخصوص غنی سازی 84 درصد در ایران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه ترین اظهارنظر خود پس از صحبت با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با اشاره به گزارش این شبکه گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است طی روزهای آینده در این‌باره اطلاع‌رسانی کند.  وی افزود که تا آن زمان تمایلی به گمانه‌زنی در این خصوص ندارد. 
    گفتنی است شبکه خبری «بلومبرگ» روز یکشنبه در گزارشی مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران را تایید کرده‌اند. 
    در ادامه این ادعاها آمده است که این درجه از غنی‌سازی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است. بلومبرگ همچنین مدعی شد که بازرسان اکنون باید مشخص کنند آیا ایران عامدانه اورانیوم را تا این درجه غنی‌سازی کرده یا به‌صورت ناخواسته آبشارهایی از صدها سانتریفوژ پیشرفته با سرعت چرخش بالا باعث تولید اورانیوم تا این سطح شده‌اند. 
    واکنش جدید روسیه
    در همین رابطه میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره ادعای شبکه بلومبرگ در  گزارش اخیرش درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: متأسفانه مواردی مانند درز اطلاعات حساس به رسانه‌ها غیر معمول نیست. این عمدتاً به دلایل سیاسی قابل درک برای پیچیده کردن اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن انجام می‌شود؛ بنابراین، اکنون، منابع بلومبرگ تصمیم گرفته‌اند در آستانه نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوضاع را گرم کنند. یا شاید علاوه بر این، لغو برنامه‌های مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران در دستور کارشان است. رافائل گروسی بارها اهمیت چنین سفری را اعلام کرده است.
    به گفته اولیانوف، منابع آژانس موضع ریاکارانه شرکت کنندگان غربی در مذاکرات وین را نشان می دهد، زیرا اگر توافق هسته‌ای احیا شود، مشکل غنی سازی اورانیوم خود به خود از بین خواهد رفت و تهران به سادگی قادر به غنی سازی بالاتر از سطح ۳.۶۷ درصد نخواهد بود، مانند وقتی که آمریکا هنوز از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ خارج نشده بود.
    او افزود: جای تعجب دارد که با وجود این، همکاران غربی به طور خستگی‌ناپذیر و آشکارا نگرانی‌های خود را در مورد گسترش برنامه هسته‌ای ایران تکرار می‌کنند. موضوع را می‌توان به صورت مسالمت‌آمیز، دیپلماتیک، بدون نمایش، تهدید و باج‌خواهی غیرضروری حل کرد. بنابراین، نگرانی‌هایی که آن‌ها مطرح می‌کنند، شبیه اشک تمساح است.
    اولیانوف در پایان گفت: بنابراین در نتیجه‌گیری عجله نخواهیم کرد، بلکه منتظر یک تحقیق و بررسی حرفه‌ای و بی‌طرفانه توسط کارشناسان هستیم. وی همچنین در صفحه توئیتر خود در پاسخ به خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت: به‌طور قطع، غنی سازی 84 درصدی موضوعی نگران کننده است اما طبق ترتیبات فعلی ممنوع نیست. اگر برجام به‌ شکل کامل اجرایی می‌شد، ممنوع بود. بنابراین، شرکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین باید تصمیم بگیرند که ترجیح شان چیست.
    غنی سازی 84 درصد توجیه فنی ندارد
    در این راستا، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در مورد ماجرای مطرح شده در رسانه آمریکایی در مورد افزایش غنی سازی هسته ای از سوی ایران گفت:‌ تا آنجا که من می‌دانم آژانس هنوز خبر بلومبرگ را تایید نکرده است. ایران هم این خبر خبرگزاری‌ها را تکذیب کرده است و می‌گوید غنی‌سازی را از ۶۰ درصد را انجام نداده است. به هر حال در این موضوع آژانس است که باید گزارش بدهد و آن گزارش اهمیت دارد. اینکه منابع دیگر بگویند، دلیل نمی‌شود. به نظر می رسد که این خبرسازی باشد. چون اگر ایران می‌خواست فعالیت غنی سازی خود را به ۸۰ درصد برساند حتما مثل رساندن به ۶۰ درصد اعلام می‌کرد. کلیه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است و ایران ترس و واهمه ای از اعلام بالا بردن میزان غنی سازی خود ندارد. ضمن اینکه ۶۰ درصد توجیح فنی دارد اما ۸۴ درصد توجیح فنی هم ندارد. نمی‌دانم که به چه دلیلی ایران بخواهد دست به غنی سازی ۸۴ درصد بزند.
    آژانس در گزارشات سه ماهه اش که همین روزها منتشر می‌شود و مدیرکل آژانس گزارش جدید را می‌دهد باید چنین چیزی را قید کند. من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد. هیچ انگیزه ای در ایران برای اینکه برود به سوی غنی سازی ۸۴ درصدی وجود ندارد. چون کارکردش مانند همان ۶۰ درصد است و برای مصارفی که غرب مدعی می‌شود هم بالای ۹۰ درصد غنی سازی لازم است. به احتمال زیاد این ادعا دروغ و خبرسازی است.
    به گزارش خبرآنلاین این کارشناس مسائل هسته ای در مورد سفر احتمالی گروسی به ایران گفت: گفته شده بود که این سفر در ماه فوریه صورت می‌گیرد و هنوز این تاریخ نگذشته است. اگر گروسی به ایران بیاید این ادعاها برررسی شده و گره کار هم ممکن است باز شود. دلیلی ندارد که دبیرکل آژانس نخواهد به ایران سفر کند. هم ایران و هم خود آژانس اعلام کرده که این سفر انجام می‌شود و نمی‌شود گفت که چنین قراری منتفی شده است.
    بهشتی پور توضیح داد: در خواست اروپایی‌ها برای همکاری ایران و آژانس درخواستی یک طرفه است. اگر آنها نگران عبور از خط قرمز باشند و ناراحت هستند؛ بیایند تحریم ها را لغو کنند. ایران که اعلام کرده اگر تحریم ها لغو شود به دوره برجام برمی‌گردد. اینکه بخواهند از موضع بالا دستور بدهند و اعمال فشار بکنند، بعید می‌دانم این سیاست به جایی برسد. بهترین سیاست این است که اروپا هرچه زودتر مذاکرات را شروع کند و طرحی هم برای لغو تحریم ها داشته باشد. در این صورت ایران قطعا به وضعیت برجام برمیگردد و اگر هم برنگشت آن موقع می‌توانند انتظارات خود را مطرح کنند. اما الان که هیچ کدام از تعهدات خود را اجرا نمی‌کنند و تحریم ها را مدام به بهانه‌های حقوق بشری افزایش می‌دهند بیان کردن این نگرانی ها و توصیه‌ها به همکاری با آژانس موضوعیتی ندارد.