سرمقاله

به کجا چنین شتابان .‌.‌. ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5582  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 04 اسفند 1401
    ماجرای ترور پرونده برومند نجفی و روند پرونده پس از گذشت بیش از 6 ماه
    در جست‌و‌جوی قاتل یک محیط بان
    حالا دیگر ماه‌ها از خبر کوتاه و شوکه کننده قتل محیط بان ایرانی می گذرد. قتلی که در حالی رخ داد که هزار امید زنده شده بود تا سایه اعدام از سر محیط بان کرمانشاهی کم شود، در اتفاق ناباورانه‌ای که کسی فکرش را نمی‌کرد به ضرب گلوله کشته شد تا از محیط بان “برومند نجفی” تنها فیلم‌هایی به یادگار بماند که با دستان خالی تلاش می‌کرد آتشی که به جان درختان افتاده بود را خاموش کند.
    همه چیز از ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ آغاز شد، شاید جزئیات دقیق را کسی به خوبی نداند اما ماجرا از این قرار بود که در این روز و درحالیکه هوا رو به تاریکی می‌رفت و دید کافی وجود نداشت نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه در حال انجام ماموریت قانونی خود برای حفاظت از منطقه بودند، کاری که همه این سال‌ها شغل برومند نجفی بود و لحظه‌ای در انجام آن فروگذار نکرد.
    در پی اعلام گزارش حضور یک گروه شکارچی در منطقه بیستون، محیط بان برومند نجفی با همکاران خود راهی منطقه‌ای می‌شود که گزارش شده بود شکارچیان در آن‌جا حضور دارند، و بنا بر اظهارات وکیل این محیط‌بان، در همین محل به قصد متوقف کردن خودرو پرایدی که به فرمانده برومند نجفی حمله‌ور شده است درگیری رخ می‌دهد.
    در جریان این درگیری محیط‌بان کرمانشاهی اول ایست می‌دهد، بعد تیرهوایی شلیک می‌کند و بعد لاستیک ماشین را هدف قرار می‌گیرد که تیر چون سطح ماشین پایین بوده به جای لاستیک به شیشه عقب می‌خورد و به فرد اصابت می‌کند.
    متاسفانه یک نفر از سرنشینان این خودرو به نام “یوسف فلاحی داروندی”  به دلیل تیراندازی صورت گرفته جان خود را از دست می دهد و از آن زمان محیط بان برومند نجفی متهم به قتل می شود. این اتفاق در منطقه حفاظت شده بیستون و در حد فاصل روستای “سه‌چک” و پادگان حاجی آباد رخ می‌دهد و از آن زمان پیگیری قضایی پرونده آغاز می‌شود و برومند نجفی نیز بازداشت می‌شود.
    ماجرای روز حادثه بر اساس پرونده
    بر اساس مندرجات پرونده در چهاردهم مرداد ماه سال ۱۳۹۹، پنج محیط‌بان در محوطه حفاظت شده بیستون در حال گشت‌زنی بودند که با گزارش‌های مردمی در جریان ورود یک دستگاه پراید به همراه ۶ سرنشین به این منطقه قرار گرفتند. محیط‌بانان پس از اختفای خودروی سازمانی خود، روی جاده اصلی در انتظار خودرو گزارش شده کمین کردند تا اینکه پراید سفید از راه رسید. بنا بر ادعای محیط‌بانان، آن‌ها ابتدا با ایست دادن سرعت خودرو پراید را کم کردند؛ اما راننده به ناگاه سرعت خود را زیاد کرد و یکی از محیط‌بانان را  که با دست، ستون طرف راننده خودرو را گرفته بود به دنبال خود کشید. پس از آن برومند با سلاح کلاشینکف به منظور متوقف کردن خودرو ۳تیر هوایی شلیک کرد و پس از آنکه راننده به فرمان ایست و شلیک هوایی توجه نکرد به سوی لاستیک پراید شلیک کرد و خودرو پراید چندین متر جلوتر از حرکت ایستاد. بر اساس اظهارات محیط‌بانان، ۴ نفر از سرنشینان خودرو به کوه زدند و متواری شدند که در نهایت آنها نیز دستگیر شدند. متاسفانه پس از بازرسی از خودرو پراید محیط بانان متوجه می‌شوند که جوانی به نام یوسف که سمت عقب پراید و کنار ستون نشسته بود بر اثر اصابت یکی از گلوله ها فوت شده بود.  گفتنی است این حادثه در حد فاصل روستای «سه‌چک» و پادگان حاجی آباد کرمانشاه رخ داد.
    طرف دیگر ماجرا در خصوص حادثه چه گفتند؟
    راننده پراید و سرنشینان خودرو پراید نیز در بازجویی‌های خود ذکر کرده‌اند که آنها به هنگام بازگشت از تفریح و جمع‌آوری گیاهان دارویی در دامنه کوه ناگهان وسط جاده با مامورین محیط‌بانی مواجه شدند که با اسلحه و بدون لباس فرم، کمین کرده بودند و آن‌ها این تصور را کردند که در دام راهزنان گرفتار شده‌اند و به همین دلیل قصد فرار از راهزنی احتمالی را داشتند که ترمز نکردند و به راه خود ادامه دادند.
    به گزارش فراز پس از این حادثه بود که محیط بان برومند نجفی آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با رای شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به قصاص محکوم شد. پس از آن نیز دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه رای دادگاه بدوی را تایید کرد.
    درخواست بخشش برای قتلی که عمد نبود
    به گزارش ایسنا در این بین خانواده محیط بان برومند نجفی هم مدام بر این موضوع تاکید داشتند که هیچ عمدی در کار نبوده و بابت این رویداد تلخ از خانوده مقتول درخواست بخشش داشتند.
    حبیب الله نجفی برادر محیط بان کرمانشاهی با تاکید بر غیرعمد بودن قتل و حادثه‌ای که رخ داده، گفته بود که: از خانواده مقتول می‌خواهیم از برادرم گذشت کنند.وی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تایید حکم قصاص برادرش، گفت: برادرم و فرد مقتول پیش از این همدیگر را نمی‌شناختند که عمد و یا قصدی در کار باشد. همه چیز یک حادثه بود که نتیجه شومی داشت و ما نیز عمیقا از آن متاثر و متاسفیم.
    نجفی در آن گفتگو تاکید کرد که: برادرم هرگز آدمی نبوده که در زندگی به کسی آسیب بزند و دلش بخواهد خراشی به کسی بیفتد. این حادثه ناگوار هم حین ماموریت کاری رخ داده است و بعد اضافه کرد: در ملاقات‌هایی که داشتیم، برادرم بارها اعلام کرد که اگر فکر می‌کرد چنین حادثه‌ای حین کار برایش رخ می‌دهد حاضر به استعفا بود و قید کارش را می‌زد، اما به این ماموریت نمی‌رفت. نجفی افزود: سنگین‌ترین قسم برادرم به روح پدرمان است که بارها به روح ایشان قسم خورده که این اتفاق فقط یک حادثه غیرعمد بوده است. فردی که شغل محیط بانی با این همه سختی را می‌پذیرد تا جان حیوانات را حفظ کند و مشکلی برای حیات وحش رخ ندهد، چطور حاضر می‌شود به عمد به یک انسان آسیب بزند.وی خاطرنشان کرد: برادرم  کسی نبود که دیگران را از خود برنجاند. افرادی که در آن منطقه کوه می‌رفتند همه با او سلام و احوالپرسی داشتند و کسی از دستش ناراضی نبود.
    برادر محیط بان کرمانشاه از شرایط سخت خانواده اش هم یاد کرد و ادامه داد: برادرم زمانی که این حادثه برایش رخ داد تنها ۴۰ روز از ازدواجش می‌گذشت و اکنون همسر او و همه ما در شرایط سختی به سر می‌بریم.وی با درخواست بخشش از خانواده مقتول، گفت: می دانیم این حادثه بسیار ناگوار است که یک جوان از دست رفته، اما تقاضا داریم برادرم را ببخشند تا جوان دیگری از دست نرود.در این مدت جلسات صلح و سازش به صورت مستمر برگزار می‌شد و دادگستری کرمانشاه نیز در تلاش بود با تشکیل ستاد صلح علوی به نجات محیط بان کرمانشاهی کمک کند.
    ۲۱ دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که خبر تائید حکم اعدام محیط بان برومند نجفی از سوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اعلام و رسانه‌ای  شد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی گفت: علیرغم پیگیری‌های قضایی صورت گرفته و تلاش گروهی وکلای مدافع پرونده‌ محیط‌بان برومند نجفی، در خصوص جان باختن یک فرد در منطقه حفاظت شده‌ بیستون استان کرمانشاه، دیوان عالی کشور، حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط بان برومند نجفی را تایید و ابلاغ کرد.
    او اما ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی قوه قضائیه، زمینه‌ بازنگری و تجدید نظر در این حکم فراهم شود.
    از همان زمان تلاش‌ها از چندین جبهه برای تغییر حکم آغاز شد، نکته مهم و مورد مناقشه آنجا بود که باید ثابت می‌شد این اقدام درست در منطقه حفاظت شده رخ داده و هیچ عمدی هم در کار نبوده است بلکه حین یک ماموریت کاری و در اثر یک سهل انگاری این قتل تلخ رخ داده است.
    امکان نقض حکم و یک ترور کور
    درست فردای روزی که خبر حکم اعدام اعلام شد، رئیس اداره حقوقی محیط زیست کرمانشاه از پیگیری برای کمک به محیط بان محکوم به اعدام خبر داد.
    همان زمان با پیگیری‌های «نوشا میر جعفری»‌ و بنا به گزارش فراز ، وکیل مدافع برومند نجفی‌، با استناد به ضعف پرونده که تنها از نظر کارشناسی یک کارشناس در پرونده قتل استفاده شده بود توانست با پیگیری‌های حقوقی در دیوان عالی کشور پرونده را به مرحله اعاده دادرسی برساند و حکم قصاص این محیط‌بان را نقض کند. این امر موجب به خشم آمدن پدر مقتول شد و تا اینکه برای محاکمه قاتل فرزندش برنامه‌ای را طرح ریزی کرد. پیش از ظهر شنبه ۲۲ مرداد‌ماه پدر مقتول یک سال و ۷ روز پس از قتل فرزندش در یک انتقام خونین با شلیک ۳ گلوله قاتل فرزندش را به قتل رساند. قتلی که سرهنگ «جمشید محبت خانی»‌، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور آن را ترور نامید. 
    خبر تلخ و شوکه کننده بود، کسی باور نمی‌کرد اما پیگیری از مراجع آگاه نشان داد همه چیز صحت دارد و برومند نجفی به ضرب گلوله کشته شده است. ظهر روز شنبه ۲۲ مرداد خبر همه جا اعلام شد که محیط بان کرمانشاهی توسط پدر فرد مقتول ( یوسف فلاحی) به قتل رسیده و دادستان کرمانشاه نیز جزئیات این قتل را تشریح کرد. دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه جزئیات قتل «برومند نجفی» محیط بان کرمانشاهی را تشریح کرد.
    شهرام کرمی روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساعت ۱۱:۴۴ امروز (۲۲ مرداد) پس از برگزاری جلسه اول رسیدگی مجدد به پرونده برومند نجفی، به محض خروج او از مجتمع قضایی کرمانشاه، یکی از نزدیکان مقتول با تبر به سمت سرباز زندان که محیط بان را همراهی می کرد حمله ور شده و او را از ناحیه دست مجروح  می‌کند.  
    وی اضافه کرد: در همین زمان پدر مقتول که از قبل در بیرون از محوطه دادگاه کمین کرده بود، بیرون آمده و هشت گلوله از اسلحه کلاشینکف به سمت محیط‌بان شلیک می‌کند که سه گلوله آن به «برومند نجفی» اصابت کرده و باعث مرگ وی می‌شود.
    دادستان کرمانشاه اضافه کرد: در حال حاضر پدر مقتول و کسی که او را در این ماجرای خونین همراهی کرده است، متواری شده‌اند و دستورات لازم جهت دستگیری متهمان صادر و تحت تعقیب قرار دارند. 
    چرا کار به انتقام کشید؟
    پس از تایید حکم قصاص برومند، موجی در رسانه های اجتماعی ایجاد شد و آن زمان بزرگان عرصه صلح و سازش قتل و کسانی که از نزدیک پرونده را دنبال می‌کردند اخطار دادند که جنجال های رسانه ای ممکن است در عمل موجب اختلال در روند جلب رضایت و مانعی برای جلوگیری از اجرای حکم قصاص گردد.
    بی‌خبری؛ آخرین خبر از قاتل برومند نجفی
    سرهنگ فرزاد پورنظری، رئیس واحد اطلاع رسانی پلیس کرمانشاه در گفتگو با فراز در خصوص آخرین خبر از قاتل محیط‌بان کرمانشاهی گفت: «پس از قتل برومند نجفی قاتل و همدست او از محل وقوع جرم متواری شدند. پس از آن هیچ ردی از قاتل و همدستش توسط پلیس کشف نشد.»
    پور نظری در ادامه به خبرنگار فراز گفت: «در چنین مواقعی که قاتل ردی از خود به جای نمی گذارد ۲حالت وجود دارد. اول اینکه با توجه به محیط طبیعی محل زندگی قاتل و وجود کوهستان های وسیع و مناطق سعی العبور این امکان وجود دارد که قاتل و همدستش در این مناطق مخفی شده باشند و با توجه به عدم شناسایی محل اختفا برای پلیس امکان دستگیری وجود ندارد.»
    رییس واحد اطلاع رسانی پلیس کرمانشاه در ادامه صحبت های خود گفت: «حالت دوم این است که قاتل به همراه همدست خود به صورت قاچاق از کشور خارج شده باشند و با هویت جدید خارج از کشور زندگی می کنند؛ اما در نهایت با توجه به تجربه های پلیس در پرونده های مشابه عاقبت دستگیر می‌شوند.»