سرمقاله

به کجا چنین شتابان .‌.‌. ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5583  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 04 اسفند 1401
    مسمومیت به دانش آموزان بروجردی رسید
    ورود مجلس به ماجرای مسمومیت های زنجیره ای
    در تازه ترین خبر از مسمومیت زنجیره ای دانش اموزان در کشور رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان از مسمومیت ۵۱ دانش‌آموز دیگر در مدرسه احمدیه بروجرد خبر داده است. به گزارش ایسنا، مهدی غیبی اظهار کرد: تاکنون ۵۱ نفر دیگر از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد دچار مسمومیت شدند.
    امیرآبادی: مجلس ورود کند
    در همین حال اما نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خواستار اعزام هیاتی از مجلس به قم برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم شد. احمد امیرآبادی فراهانی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: در خصوص مسئله تاسف بار مسمومیت دانش آموزان مدارس قم هنوز هیچ پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان قم داده نشده است. برخی از مسئولان می گویند به خاطر استرس است، برخی می‌گویند فوبیا است و برخی می‌گویند مشکوک است.وی در ادامه اظهار کرد: این داستان ادامه دارد و انتظار می رود هیات رئیسه مجلس هیات متشکلی  از کمیسیون های آموزش، بهداشت و امور داخلی به قم اعزام کند و مجلس به این موضوع ورود کند تا خانواده های قمی از نگرانی خارج شوند.علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ماموریت داد تا این موضوع را دنبال کند.
    ماجرای مسمومیت دانشجویان و دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور امسال بارها تکرار شده است؛ مسمومیت دانشجویان دوم آذر ماه سال جاری و از دانشگاه صنعتی اصفهان با آلوده شدن ۶۰۰ دانشجو آغاز شد و به‌گفته مسئولان دانشگاه، عامل آلودگی، باکتری شیگلاسونئی بود و مرکز بهداشت اصفهان هم بعد از بررسی وضعیت تعدادی از دانشجویان مبتلا، شیوع این باکتری را میان دانشجویان از طریق غذای مسموم تأیید کرد.
    به گزارش تسنیم، اما ماجرا فقط به دانشگاه صنعتی اصفهان ختم نشد و پس از آن دانشجویان دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک نیز دچار مسمومیت شدند.در ادامه مسمومیت دانشجویان، این اتفاق برای دانش‌آموزان نیز رخ داد و از ۹ آذر ماه امسال شاهد شروع مسمومیت‌ها در مدارس شهر قم بودیم و سریال مسمومیت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد به‌گونه‌ای که در ۸ حادثه مسمومیت بیش از ۱۲ مدرسه تحت‌الشعاع قرار گرفته است و حدود ۲۰۰ دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند!
    ادامه روند مسمومیت دانش آموزان در کشور
    ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان فقط محدود به شهر قم نیست و در سایر مناطق کشور نیز شاهد تکرار چنین حوادثی هستیم به‌عنوان مثال ۱۲ آذر، انتشار گاز مونواکسیدکربن در یک مدرسه شبانه‌روزی در شهر ساری منجر به مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز شد یا اینکه ۲۶ دی، ۳۰ دانش‌آموز مدرسه فرزانگان اردبیل با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند.
    با این حال آنچه در مدارس قم متفاوت با سایر مناطق کشور است، ادامه‌دار شدن ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان است و در آخرین مورد، روز گذشته نیز ۳۷ دانش‌آموز دچار مسمومیت شدند.در تماسی که خبرنگار اجتماعی تسنیم با یکی از مدارس درگیر این حادثه در شهر قم داشت، مسئولان مدرسه از “انتشار بویی شبیه نارنگی” و پس از آن سرگیجه و بد شدن حال دانش‌آموزان سخن گفتند!دانش‌آموزان نیز از علائمی همچون سردرد، سرگیجه، سستی بدن، عدم توانایی راه رفتن و بی‌حالی می‌گویند، برخی والدین نیز از ادامه عوارضی همچون سرگیجه و بی‌حالی دانش‌آموزان با گذشت چندین هفته از وقوع حادثه خبر می‌دهند!
    این در حالی است که دکتر مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دراین‌باره تأکید کرده است: هیچ علامتی دال بر مسمومیت با آمونیاک در دانش‌آموزان بستری در مراکز درمانی مشاهده نشده‌ است و هنوز به عامل مشخصی در خصوص این حادثه دست نیافته‌ایم.
    او اضافه کرد: حدود دو ماه است که در برخی مدارس قم، علائمی از وجود یک گاز استنشاقی باعث سوزش گلو، سرفه، تهوع، ضعف عضلانی و تنگی نفس در دانش‌آموزان می‌شود و هر بار که به صحنه مراجعه می‌کنیم، تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل و بیشتر آنها با چند ساعت تحت نظر قرار گرفتن ترخیص می‌شوند البته در برخی علائم شدیدتر بود که به‌مدت یک هفته بستری شدند تا بررسی دقیق‌تری انجام شود.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تمام آزمایشات و بررسی‌ها از جمله ام‌آرآی، نوار عصب و عضله در تمام دانش‌آموزان طبیعی بود و هیچ مشکل ساختاری ملاحظه نشد همچنین بررسی سازمان‌های مسئول برای شناسایی عامل براساس نمونه‌برداری از محیط و دانش‌آموزان نشان داد که تاکنون هیچ عامل خارجی شناسایی نشده است.