سرمقاله

به کجا چنین شتابان .‌.‌. ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5599  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 04 اسفند 1401
    سمت و سوی تازه ارز
    بی اعتنایی دلار آزاد به قیمت بانک مرکزی
    در حالی که نرخ کشف شده برای هر برگ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای کشور در محدوده میانه‌های کانال قیمتی ۴۱ هزار تومانی ثبت شد، نرخ ارز مذکور در معاملات بازار آزاد تهران در کانال ۴۹ هزار تومانی پیشروی کرد و به پله انتهایی این کانال رسید. پیش‌تر عده‌ای از فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کردند با اجرایی شدن بسته سیاستی جدید بانک مرکزی نرخ ارز در معاملات غیررسمی ریزش‌هایی را تجربه کند. اما روز گذشته با مشخص شدن کاهش حجم عرضه ارز رسمی در بازار نرخ آزاد مجددا پیشرفت کرد.
    هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات روز دوشنبه در میانه‌های کانال ۴۹ هزارتومانی به فعالیت خود پایان بخشیده بود در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه به پله‌های بالایی این کانال رسید.
    تحلیلگران ارزی یکی از دلایل بی‌اعتنایی دلار آزاد نسبت به نرخ جدید معرفی شده از سوی بانک مرکزی را در جهت پیچیده‌تر شدن فرآیند دسترسی به ارز رسمی و کاهش حجم عرضه در بازار دانستند. چرا که در این شرایط معاملات رسمی دیگر توانایی پاسخگویی به عمده تقاضا‌های خرد بازار را نداشته و افراد ناچارند به خریدوفروش در معاملات غیررسمی روی بیاورند در نتیجه با افزایش حجم تقاضای ارز غیررسمی، نرخ ارز در این‌گونه از معاملات مجددا دچار رشد خواهد شد.
    حباب قیمت دلار از بین می‌رود
    در همین حال معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، گفت: نرخ سازی و بازارسازی بانک مرکزی تصمیم درستی است و می‌تواند حباب قیمت را از بین ببرد. سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه مشخص است اینکه سرعت افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته بالابود و کاهش قیمت دلار در روز گذشته که نخستین روز راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود طبیعی به نظر می‌رسد و اساسا این اتفاق باید رخ می‌داد.وی افزود: راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و مداخله گری بانک مرکزی در بازار ارز باعث می‌شود که حباب نرخ ارز از بین برود اما در ادامه بانک مرکزی باید به دنبال مدیریت تقاضا در بازار باشد.معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، گفت: تقاضاهای واهی با نرخ کشف شده در روز گذشته که ۴۱۵۴۹ تومان بود تعدیل می‌شود. چرا که در زمانی که نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود تقاضاهای کاذب هم وجود داشت اما نگاه بانک مرکزی باید به ثبت سفارش‌ها و اولویت‌بندی آن برای مدیریت تقاضا باشد.سید علی تاکید کرد: بانک مرکزی حتما باید بازارسازی کند و عرضه و تقاضا همیشه به گونه‌ای است که تقاضا بر عرضه فزونی می‌کند اما بانک مرکزی با این تمهیدات می‌تواند چشم انداز بهتری را پیش روی خودش ببیند. البته باید در ادامه ببینیم که بازار ارز چگونه مدیریت خواهد شد.