سرمقاله

به کجا چنین شتابان .‌.‌. ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5606  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 04 اسفند 1401
    «ابتکار» همزمان با حضور بازرسان آژانس در تهران گزارش می‌دهد
    خط باریک مرگ یا احیای برجام
    گروه بین الملل - در شرایطی که با بن بست به وجود آمده و تشدید تنش ها میان ایران و غرب وضعیت توافق هسته ای روز به روز مبهم تر می شود، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که به عراق سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود فت: برکسی پوشیده نیست که عراق در مسیر گفت وگو برای لغو تحریم ها، مذاکرات وین و جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای ایران و طرف آمریکایی و همچنین سه کشور اروپایی اقدامات مثبت و سازنده ای داشته است.
    وی افزود: ما آمادگی داریم که بر مبنای مذاکرات قبلی و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی مذاکرات انجام شده وین قدم برداریم، البته اظهارات و پیام های متناقضی از طرف آمریکایی دریافت می شود؛ به گونه ای که ایران در مسیر دیپلماسی رویکرد مثبت دارد. در عرصه رسانه، برخی مقامات آمریکایی سخنان متناقضی می گویند.
    امیر عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران از مذاکره در مسیر دیپلماسی استقبال می کند. وی ادامه داد: در دولت جدید ایران ماه ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب و قوی و پایدار تلاش کرده ایم و اکنون هم آماده جمع بندی گفت وگوها هستیم، البته اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما آماده اجرای طرح جایگزین و طرح “ب” خودمان هستیم.
    وزیر خارجه ایران اضافه کرد: در چارچوب جمع بندی مذاکرات در روزهای آینده مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کنند و ما امیدواریم که «رافائل گروسی» با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل موضوع با همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران به توافق برسد.
    بازرسان آژانس در تهران هستند
    صحبت های امیرعبداللهیان در حالی مطرح شد که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران هستند و از دیروز در حال بازدید و بررسی هستند.
    اسلامی صبح  دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه ما در چارچوب پادمان روابط‌مان  با آژانس برقرار است، در مورد مطالب مطرح شده از سوی برخی از بازرسان آژانس در مورد میزان غنی سازی صورت گرفته در ایران و انتشار این ادعا از سوی رسانه بلومبرگ گفت:  در مورد این موضوع که یکی از بازرسان آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت  ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود برطرف شود. این ابهامات در حال برطرف شدن و در حال رفع و رجوع شدن است.
    وی با بیان این که که ما به تعامل و  همکاری های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه میدهیم ، گفت :  همواره به این موضوع توجه داریم که از تولید ابهام جدیدی در فرایند همکاری مان با آژانس جلوگیری شود و همواره  از این موضوع جلوگیری می کنیم.
    رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات برجام و توافق برجام یک معامله بین ایران و 1+5 برای اعتماد سازی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه طرف‌های اصلی این توافق  به تکالیف خود عمل نکرده‌اند به ویژه دولت آمریکا که نه تنها خود به تعهداتش در این توافق عمل نکرده ، بلکه  اجازه نداده است که دیگران نیز در این زمینه همکاری کنند و به تعهدات خود عمل کنند.
     این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی گفت:  این که یک جریان پرفشار سیاسی به دنبال این است که تعهدات برجامی به صورت یک طرفه انجام شود و  آنها خود به تعهدات شان در این توافق عمل نکنند، یک موضوع کاملاً غیرقابل قبول است. ما فشارهای سیاسی ، جوسازی‌ها و مسئله آفرینی‌ها را بر نمی‌تابیم‌.
    گفتنی است مساله حضور بازرسان آژانس در تهران در حالی صورت می گیرد که این هفته خبرگزاری بلومبرگ در خبری مدعی شد که در ایران اورانیوم غنی شده بالای 80 درصد کشف شده است. این ادعا از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه امروز یکی از موانع مهم برجام بحث اختلافات میان ایران و آژانس و رویکرد سیاسی آژانس به مساله برجام است که این مساله می تواند به اختلافات دامن بزند. از سوی دیگر در ماه جاری میلادی قرار است که نشست شورای حکام برگزار شود. به همین دلیل در اوج اختلافات میان ایران با آژانس و غرب احتمالاً در این نشست یک قطعنامه علیه ایران صادر خواهد شد که اگر تدابیری جدی در قبال آن اتخاذ نشود احتمال می رود که تا ماه های آینده مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیز در دستور کار آمریکا و اروپا قرار بگیرد. بنابراین هفته ها و ماه های پیش رو، زمانی حساس و در عین حال مهم برای حل و فصل کردن اختلافات هسته است که در غیر این صورت باید انتظار مرگ برجام و متعاقب آن تشدید تنش ها را داشته باشیم.