سرمقاله

چه می‌توان کرد؟ ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5673  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 05 اسفند 1401
    چشم‌انداز رشد بازار سرمایه در هفته آینده
    اثر خط و ربط دلار بر بورس
    بورس در هفته جاری روند رو به رشدی داشته است. اگرچه شاخص کل در مجموع نزولی بود، اما دوشنبه و سه شنبه بورس روند رو به رشدی داشت و برخی از نماد‌ها صعود چشم‌گیری داشتند. به طور کلی قیمت دلار بر روی بورس تاثیر مثبت گذاشته است. بورس نسبت به دیگر بازار‌های مالی بسیار دیر نسبت به قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد، اما این هفته اینگونه نبود.
    به گزارش اقتصاد ۲۴، کارشناسان پیش بینی می‌کنند بورس به زودی روند صعودی به خود می‌گیرد. حتی تاثیرات تسویه اعتباری‌ها، خبر‌های ضد و نقیض عرضه خودرو در بورس کالا و عدم شفافیت بودجه نیز نمی‎توانند جلوی رشد بورس را بگیرند.
    شاخص کل بورس برخلاف هفته اخیر روند نزولی را تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحدی رسید و افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت و افت ۲.۲ درصدی داشت. همچنین شاخص فرابورس با رسیدن به ارتفاع ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحدی کاهش ۱.۸ درصدی را ثبت کرد.
    تاثیر دلار بر روی شاخص بورس
    مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ گفت: در مجموع شرایط بازار سرمایه مثبت بوده است. حجم معاملات بسیار خوب بوده و شاخص کل نیز میل به رشد داشته است. اتفاقات بازار دلایل مختلفی دارد، یکی از آن‌ها این است که دلار بورس به دلار آزاد بسیار نزدیک است. روز دوشنبه، اول اسفند ماه، بانک مرکزی سامانه‌ای موازی با سامانه نیما ایجاد کرد که شرکت‌ها ارز‌ها را در این سامانه عرضه کنند از جمله شرکت‌های پتروشیمی و فلزات. در حال حاضر دلار توافقی شرکت‌ها به دلار آزاد نزدیک‎ است.
    وی افزود: دلار بورس برای هر شرکت فعال در بازار سرمایه متفاوت است. همچنان درباره دلار در بورس ابهاماتی وجود دارد. روز اول اسفند شرکت صنایع ملی مس ایران اطلاعیه‌ای درباره عرضه کاتود مس در رینگ صادراتی منتشر کرد که در آن قیمت دلار را ۴۵ هزار تومان تعیین کرده بود.
    خدابخشیان گفت: برخی از شرکت‌های فلزی نیز برای محصولات خود دلار را بیش‎تر از ۴۰ هزار تومان تعیین کرده‎اند. از جمله برای شمش فولاد دلار بالاتر از ۳۵ هزار تومان تعیین شده است. از سویی دیگر به دلیل رقابت در میان شرکت‌ها، قیمت دلار بالاتر رفته است. به دلیل انتظارات تورمی اگرچه قیمت گذاری بر اساس دلار پایه و نیمایی قیمت‌گذاری می‌شد، اما اکنون قیمت میانگین به قیمت دلار آزاد نزدیکتر شده است. دلار شرکت‌ها در حال حاضر بالاتر از ۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه پایان سال است بسیاری از شرکت‌ها، سهام‌داران حقوقی و سهام‌دارانی که باید تسویه اعتباری کنند در حال نقد کردن سهام خود هستند. در کل، اما بازار به تاریخ و گذشته نگاه نمی‌کند و شرایط فعلی برروی آن تاثیر می‌گذارد.
    خدابخشیان معتقد است بورس در اسفند ماه رشد همراه با نوسان را تجربه خواهد کرد.
    این در حالی است که قیمت دلار برروی بورس تاثیر مثبت گذاشته است. بورس نسبت به دیگر بازارهای مالی بسیار دیر نسبت به قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد اما این هفته اینگونه نبود. هفته آینده برای بورس سرنوشت ساز است.
    به گزارش فراز، با اینکه در هفته جاری شاخص کل بورس روند نزولی داشته اما روزهای دوشنبه و سه شنبه بورس روند رو به رشدی داشته و کارشناسان پیش بینی می‌کنند بورس به زودی روند صعودی به خود می‌گیرد. حتی تاثیرات تسویه اعتباری‌ها، خبرهای ضد و نقیض عرضه خودرو در بورس کالا و عدم شفافیت بودجه نیز نمی‌‎توانند جلوی رشد بورس را بگیرند.
    عوامل موثر بر بورس
    هرساله سهام‌دارن برای تسویه اعتباری با کارگزاری سهام خود را نقد می‌کنند، شرکت‌ها نیز که سهام‌داران حقوقی هستند به منظور پرداخت عیدی و پاداش به نقدینگی نیاز دارند و قسمتی از سهام خود را می‌فروشند. خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد اما عرضه آن متوقف شد، سپس مجددا عرضه شد.
    هربار که خبرهای توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر می‌شد، بازار سرمایه روند نزولی به خود می‌گرفت. چراکه نمادهای خودرویی برروی شاخص کل تاثیرگذارند و ریزش آن‌ها بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدهی‌های شرکت ها به بانک مرکزی نیز برروی بورس تاثیر گذاشته بود اما دلار به حدی افزایش قیمت داشت که تمامی این موارد را تحت تاثیر قرار داد و حتی بورس که بسیار کم و دیرهنگام از قیمت دلار تاثیر می‌گرفت اکنون واکنش نشان داده است.
    به گزارش فراز شرکت‌ها موظف بودند قیمت کالا را بر اساس دلار نیمایی تعیین کنند اما با راه‌اندازی سامانه‌ای موازی سامانه ارز نیمایی این مشکل احتمالا به زودی رفع می‌شود. اگر آقای فرزین، مدیرعامل بانک مرکزی به جای رسیدگی به مسائل شخصی و عزاداری برای مادرزن گرامی، درباره سامانه موازی توضیحاتی می‌داد، شرایط شفاف‌تر می‌شد و احتمال داشت بورس در هفته آینده روند صعودی داشته باشد. اکنون اما مشخص نیست در هفته آینده بورس منفی می‌شود یا مثبت. آنچه مشخص است، هفته آینده بسیار سرنوشت‌ساز است.
    شاخص کل بورس برخلاف هفته اخیر روند نزولی تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحدی رسید و افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت و افت ۲.۲ درصدی داشت. همچنین شاخص فرابورس به رسیدن به ارتفاع ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحدی کاهش ۱.۸ درصدی را ثبت کرد.
    هفته آینده برای بورس بسیار مهم است
    کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در هفته آینده بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است. پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه به «فراز» گفت: هفته جاری با پیش‌بینی ها متفاوت بود؛ برخلاف آن‌چه همه تصور می‌‎کردند بازار سرمایه نه تنها کم رمق نبود بلکه روند بسیار خوبی داشت. دلار در سقف قیمتی قرار دارد و همه تصور می‌کردند بورس با تاخیر نسبت به قیمت دلار واکنش نشان دهد اما این تاخیر به یک هفته رسید و بازار سرمایه در دوشنبه و سه شنبه رویایی بود.
    او افزود: البته سه شنبه ظهر به دلیل عرضه اولیه نمادها اوضاع کمی تغییر کرد و به تبع آن چهارشنبه نیز بازار روندی اصلاحی داشت اما به طور کلی در هفته جاری بازار سرمایه روند رو به رشدی داشت. در روز دوشنبه نمادها به سقف دامنه نوسان رسیدند و رشد بسیار خوبی داشتند. به طور کلی این هفته هفته بسیار خوبی برای بورس بود و فراتر از انتظار بود.
    الیاس کردی گفت: روز چهارشنبه اما به دلیل عرضه اولیه در آخر وقت روز سه شنبه  افت محسوسی در بورس شاهد بودیم.
    او با اشاره به اینکه هفته آینده، برای بورس بسیار هفته مهمی است، بیان کرد: بستگی دارد که ارزش معاملات در بازار سرمایه تا چه میزان افزایش خواهد یافت. از سویی دیگر آیا سهام‌داران حاضرند در روند منفی سهام خود را نگه داشته و سرمایه‌شان را از بورس خارج نکنند؟ اگر بازار روند رو به رشدی داشته باشد، آیا حاضرند سهام را در قیمت بالا خریداری کنند؟
    الیاس کردی گفت: بستگی دارد که بازار در هفته آینده چه روندی خواهد داشت. اگر ارزش معاملات در بورس بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شود، هفته‌های پس از آن بازار روند صعودی خواهد داشت. اگر ارزش معاملات کمتر از این مقدار شود و فروشنده زیاد شود اما خریداران کمی در بورس حاضر به معامله نمادها باشند، بورس روال منفی خواهد داشت.
    او با اشاره به رشد عجیب قیمت دلار گفت: معمولا اواخر سال بازار سرمایه روند منفی دارد اما امسال با رشد عجیب قیمت دلار مواجه بودیم.