سرمقاله

زنگ خطر! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6105  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 12 اسفند 1401
    ون مرسدس بنز اسپرینتر به خاطر احتمال آتش‌سوزی فراخوان شد
    مرسدس بنز حدود ۵۳ هزار دستگاه از ون‌‌های اسپرینتر را به خاطر احتمال آتش‌سوزی فرا می‌خواند. دلیل فراخوان این خودروها به اشکالات سیستم تهویه مطبوع مربوط است. مالکان ون‌های مرسدس بنز اسپرینتر مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ احتمالاً باید به نمایندگی‌های مجاز این خودروساز مراجعه کنند. ژرمن‌ها اعلام کرده‌اند تعداد حدود ۵۳ هزار دستگاه از خودروهای اسپرینتر و فرایت لاینر اسپرینتر VS30 شامل فراخوان مورد بحث هستند. مشکل این خودروها مستقیماً به پیشرانه مربوط نمی‌شود بلکه مشکل از موتور دمنده کولر و بخاری است که شاید به خاطر اشکالات طراحی و برقی منجر به داغ شدن شود و آتش‌سوزی رخ دهد. تاکنون گزارشی از آتش‌سوزی ون‌های مرسدس بنز به دست مقامات نرسیده است.
    مرسدس بنز می‌گوید تعداد دقیق ۵۲,۹۹۳ دستگاه اسپرینتر تحت تأثیر مشکل یادشده هستند و می‌بایست به نمایندگی‌ها مراجعه کنند تا تکنسین‌های مجرب مرسدس اقدام به تعویض فیوزها و قطعات ضروری دیگر کنند. واضح است که چنین اقداماتی به‌صورت رایگان انجام خواهد شد. مالکان خودروها علاوه بر اینکه از طرف مرسدس بنز مطلع خواهند شد، خودشان نیز می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت کمپانی از چند و چون فراخوان اطلاعات لازم را کسب کنند.
    مرسدس به مالکان اسپرینتر مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توصیه می‌کند در زمان روشن بودن پیشرانه به‌صورت دستی از موتور دمنده کولر و بخاری استفاده کنند. همچنین ژرمن‌ها می‌گویند تا زمان بررسی خودرو توسط نمایندگی از بالاترین سرعت دمنده یا بیشترین و کمترین دما برای بخاری و کولر استفاده نشود. شایان ذکر است NHTSA دستوری مبنی بر توقف فروش ون مرسدس صادر نکرده است بنابراین هم‌اکنون می‌توان اسپرینتر را با قیمت پایه ۴۳۵۰۰ دلار در نسخه باری خریداری کرد. مرسدس اعلام کرده است نسخه تمام برقی اسپرینتر را اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهد کرد. این مدل که با حرف e در نام خود متمایز می‌شود از پیشرانه برقی در بخش عقب با ۱۳۴ یا ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. اسپرینتر بدون آلایندگی در آمریکا با باتری لیتیوم-آهن فسفات دارای ظرفیت ۱۱۳ کیلووات ساعت عرضه خواهد شد. حداکثر شعاع حرکتی ون اسپرینتر برقی با استانداردهای WLTP به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.