سرمقاله

دو داعش و یک نظام! ‪/‬ حامدِ وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6194  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 15 اسفند 1401
    مصوبات هشتمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲
    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز شیفت اول از هشتمین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ دو تبصره ۸ و ۹ در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی و تصویب کردند. تعیین ساز و کاری برای حفظ و صیانت از آبخوان‌های کشور از اولین مصوبات جلسه نوبت صبح دیروز در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود و نمایندگان منابعی را به منظور پرداختن به برنامه های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح های افزایش بهره وری آب در سال ۱۴۰۲ پیش بینی کردند.
    نمایندگان همچنین با تعیین اعتباراتی برای وزارت جهاد کشاورزی جهت اجرای الگوی کشت و همچنین کشت شورورزی با آب دریا موافقت کردند.
    با تصویب این بند، ‌به‌منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوریی اسلامی ایران) موظف است نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی کشاورزی و غذایی آب‌بر را اخذ و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۴۷ واریز نماید، درآمد حاصله در سقف ردیف مربوطه به‌منظور اجرای الگوی کشت و کشت شورورزی با آب دریا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.
    در ادامه بررسی های بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، مجلس به دولت اجازه داد تا ‌ده‌ درصد وجوه حاصل از منابع دریافتی از مشترکان داخل شهرها که اقدام به تفکیک ملک و افزایش واحد می‌نمایند را صرف اصلاح شبکه آب روستایی همان استان براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم در هر یک از شهرستان‌های آن استان کند.
    نمایندگان با تصویب دو بند دیگر، منابعی را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به منظور مرمت و بازسازی ‌تأسیسات برق آبی، آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری با اولویت مناطق محروم و مناطق دارای تنش آبی پیش بینی کردند و سازمان برنامه و بودجه کشور را مکلف کردند تا ظرف شش ماه از ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را که دارای تنش آبی هستند را براساس اعلام وزارت نیرو به طرح آبرسانی اضافه کند.
    همچنین مجلس وثایق تسهیلات بانکی برای روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر را تعیین کرده و بر این اساس بانک مرکزی را مکلف کرد تا حداکثر یک‌ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲ طی دستورالعملی امکان پذیرش پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی ضمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه ‌به‌عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی را فراهم کند.
    در ادامه جلسه علنی نوبت صبح دیروز، نمایندگان به حذف یک بند از لایحه بودجه که به اجاره بستر رودخانه ها در قالب قراردادهای یک‌ساله به منظور استقرار کاربری هایی همچون ایجاد حوضچه های آبزی پروری و طرح های گردشگری باز می گشت، رای دادند و از طرف دیگر اعتباراتی برای سردهنه‌سازی و ساماندهی رودخانه‌های کشور در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کردند.
    ترک تشریفات مزایده جهت تسریع در ترمیم خرابی‌های رودخانه ناشی از سیل از دیگر مصوبات بودجه ای امروز بود.
    بر طبق این مصوبه، نمایندگان به کارگروهی متشکل از مسئولان استانی اجازه دادند تا متناسب با میزان خسارت و خرابی برآورد شده، با پیشنهاد فرماندار شهرستان ذی‌ربط، مجوز ترک تشریفات مزایده برای بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای و خاک مازاد آب‌بندان‌ها برای پیمانکاران را صادر کنند.
    با تصویب بندی دیگری، وزارت نیرو هم مکلف شد تا به منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل اقدام کند.
    در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادرات محصولات باغی را از الزام به پیمان سپاری ارزی معاف کردند.
    بر این اساس سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور مکلفند درصورت عدم پرداخت صورتحساب آب و برق مصرفی توسط کلیه دستگاه، موسسات، سازمان ها و نهادهای موضوع ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات با اعلام وزارت نیرو(شش ماه پس از مهلت مندرج در قبوض) نسبت به برداشت هزینه آب و برق مصرفی اعلام شده از اعتبارات و یا حساب تمرکز وجوه واحد بدهکار اقدام و به حساب شرکت های ذیربط وزارت نیرو پرداخت نماید.
    در ادامه مصوبات بودجه‌ای نمایندگان، دانشگاه های دولتی می توانند نسبت به تغییر کاربری و تبدیل به احسن املاک خود و تبدیل آن به خوابگاههای دانشجویی متأهلی با تصویب هیأت امنا اقدام نمایند.
    با تصویب دو بند دیگراز بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، سازوکاری برای حل مشکلات شرکت‌های دولتی از طریق پروژه‌های دانشگاهی تعیین و با افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی منابع مالی صندوق‌های رفاه دانشجویی در بودجه سال آینده موافقت شد.
    نمایندگان در ادامه مصوبات بودجه ای دیروز، با تغییر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مخالفت کرده و کلیه دستگاه های اجرایی را مکلف کردند حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای خود را برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد هزینه کنند.
    همچنین با تصمیم مجلس مقرر شد که یک درصد از بودجه شرکت های دولتی برای ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص پیدا می کند.
    بر این اساس، شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک درصد از بودجه جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، جوانی جمعیت، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه ای اختصاص دهند.
    با تصویب مجلس، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در موضوعات مربوط به حوزه زنان هزینه کنند.
    در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان مجلس سازمان صدا و سیما را مکلف به ارائه آئین نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر به دولت کردند.