سرمقاله

دو داعش و یک نظام! ‪/‬ حامدِ وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6259  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 15 اسفند 1401
    یک کارشناس مسائل بین الملل تشریح کرد
    چرایی اصرار آمریکا به ادامه جنگ در اوکراین
    یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که غرب امیدوار بود به یک راه حل سیاسی در مساله روسیه و اوکراین دست یابد، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در جنگ اوکراین هزینه‌های بسیاری اعم از انرژی و تسلیحاتی پرداخت کرده‌اند.
    عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از نشست بایدن و صدر اعظم آلمان در واشنگتن و تاکید بر ادامه ارائه کمک‌های نظامی و انسانی به اوکراین اظهار داشت: عملیات ویژه روسیه برای رسیدن به یکسری اهداف ترسیم شده بود، اکنون روسیه کمابیش به اهدافش دست یافته و بخش‌های اندکی باقی مانده که همه منتظر بهار هستند تا روسیه برای عملیات ویژه نظامی چه اقدام جدیدی را انجام خواهد داد.
    وی تصریح کرد: در این مدت کشورهای اروپایی بیش از قبل مطیع آمریکا شدند، آمریکا آن ها را وادار کرد تا هر چه دارند علیه روسیه به کار گیرند. در واقع جنگ روسیه و اوکراین نیست، این اتفاق جنگ آمریکا با روسیه است.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: غرب و آمریکا در این مدت یکسری هزینه‌های مستقیم و پنهان داشته‌اند مثلا آمریکا حدود ۸۵ میلیارد دلار هزینه کرده و سایر کشورهای اروپایی نیز هزینه‌های پنهانی داشته‌اند که به طور رسمی جایی بیان نمی شود مثل اینکه حدود ۲۳۰ میلیارد یورو آلمان برای پوشش ما به التفاوت هزینه های انرژی طی سال اخیر هزینه کرده است.
    آبشناس افزود: سایر کشورهای اروپایی کم و بیش هر کدام بسته به مصرف انرژی برای جبران مابه التفاوت انرژی سوبسید پرداخت کرده اند. در واقع اگر غرب می خواست با قیمت بالاتر گاز را در اختیار مردمش قرار دهد بدون تردید مردم برای اعتراض به خیابان ها می آمدند. حتی بسیاری از کشورها نارضایتی خود را نسبت به این مساله ابراز داشته اند.
    آبشناس در ادامه اظهار داشت: غیر از هزینه های انرژی، درمورد خرید تسلیحات نیز هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده‌اند طبیعتا نمی‌توانند همین طور ادامه دهند چون اقتصاد شان ورشکسته می شود. امیدوار بودند به راه حل سیاسی برسند اما گویا آمریکایی ها از این جنگ خوششان آمده و اصرار به ادامه آن دارند.
    وی خاطرنشان کرد: باید به این فکر کنند تا کی می خواهند ادامه دهند. باید بپذیرند دور میز مذاکره بنشینند و به یک راه حل برسند.
    این کارشناس مسائل بین الملل درمورد سند امنیت منطقه ای که اخیرا از سوی چین ارائه شد هم گفت: آمریکایی ها رسما مخالف پیشنهاد چین هستند، زلنسکی در اینجا کاره ای نیست. اصل کار آمریکا و بعد از آن برخی کشورهای اروپایی هستند.
    پوی همچنین گفت: منافع چین اقتضا می کند این جریان موجب تضعیف آمریکا و ناتو شده تا مجبور شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند. اصلی ترین هدف آمریکا بعد از روسیه و اروپا، چین و ایران است.