سرمقاله

چین، کشوری تجارت محور ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6270  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 28 آذر 1401
    کنعانی:
    تبادل پیام با آمریکا در حال انجام است
    سخنگوی وزارت خارجه گفت: با سفر اخیر گروسی به ایران فصل جدیدی در همکاری‌های دو جانبه ایران و آژانس باز شد.
    به گزارش ایسنا، نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد.
    وی در ابتدای این نشست، فرا رسیدن نیمه شعبان را تبریک گفت.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تخریب مناسبات بین ایران و اروپا تنها به ضرر ایران نیست و قطعا به ضرر کشورهای اروپایی نیز هست؛ چرا که ایران کشور مهمی در منطقه است، افزود: ایران قائل به سیاست تنش زدایی است و البته این یک مسیر دو جانبه است و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز در مورد ایران به سیاست سازنده توام با همکاری روی آورند.
    وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در ادامه گفت: امیدواریم که طرف‌های اروپایی اسیر سیاست‌های تنش آفرین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و سیاست مستقلانه‌ای را در مورد ایران در چارچوب منافع‌شان در پیش بگیرند.
    وی تاکید کرد: ایران هم از بهبود مناسبات با اروپا نفع می‌برد.
    وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع برجام و خط قرمزهای ایران در جریان این مذاکرات و بحث برجام تاکید کرد: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ است.
    وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات در مورد تحقق منافع ملی ایران، گفت: خط قرمز جمهوری اسلامی ایران منافع ملی و حقوق قانونی و شناخته شده ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. در برجام خط قرمز ما این است که تحریم‌ها برداشته شود و ایران از منافع اقتصادی تعریف شده در این توافقنامه منتفع شود. فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به عنوان یک عضو آژانس و NPT تامین شود.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر چندی پیش امیر عبداللهیان به عراق و اینکه آیا در این سفر در مورد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در مرزهای ایران و عراق که باعث ایجاد مسائلی بین دو کشور شد بحث و رایزنی صورت گرفت، گفت: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما انتظار داریم که از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملی ایران نشود و در همین چارچوب تاکید داریم که دولت مرکزی عراق مسئول حفاظت از مرزهای کل عراق است و باید در این ارتباط با گروه‌های تجزیه طلب و تروریست برخورد شود. ما تاکید داریم که باید تروریست‌ها و گروه‌های تجزیه طلب خلع سلاح شوند و مجرمان به ایران تحویل داده شوند.
    وی ادامه داد: در سفر اخیر آقای امیر عبداللهیان به عراق بر اجرای توافقات بین دو کشور در این زمینه تاکید شد.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم ایران در دفاع از امنیت خود و حفاظت از مرزها و حمایت از حقوق شهروندانش با کسی تعارف نمی‌کند و با بر هم زنندگان امنیت مسامحه نمی‌کند.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران قصد دارد سفارت انگلیس در تهران را تعطیل کند، گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعای انتقال پیام به ایران را تکذیب می‌کنند گفت: این سوال باید از آمریکایی‌ها پرسیده شود که چرا بعد از اینکه پیام می‌دهند این موضوع را تکذیب می‌کنند. باید از آنها در مورد دلایل این تکذیب‌ها و دوگانگی رفتارشان پرسیده شود.
    کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مناسبات ایران و مصر و آخرین تحولات در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران، مصر را جزو همسایگان منطقه‌ای خود می‌داند و سیاست دولت سیزدهم نیز منطقه گرایی و همسایه محوری است. نگاه ما گسترش روابط با کشورهای دوست و رفع و رجوع مشکلات و سوءتفاهم‌های احتمالی با این کشورها و کشورهای منطقه است. مصر نیز از این قاعده مستثنی نیست و ایران از همه فرصت‌ها برای بهبود روابط خود با کشورهای همسایه و منطقه از جمله مصر استفاده می‌کند.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه به عراق و همچنین آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و عربستان تصریح کرد: محور سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق گفت‌وگو با مقامات ارشد این کشور در مورد موضوعات دو جانبه و متنوع موجود بین دو کشور بود. در جریان این سفر که همراه با دیدارهای مختلف در سطح بالا بود موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.
    وی همچنین گفت: ما از نقش واسطه عراق در جریان برگزاری گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و از نقش آفرینی عراق در این زمینه استقبال کرده‌ایم.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان گفت: نمی‌توانم به اظهارات رسانه‌ اسرائیلی استناد کنم و موضعی بگیرم. موضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی واضح است. روابط ما با آذربایجان نیز در چارچوب روابط همسایگی دارای اصول و مبانی روشنی است.
    کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی و رویکرد تعاملی ایران در هفته گذشته از جمله سفر وزیر خارجه به ژنو و تفاهمات ایران و آژانس و اینکه آیا این فضا و تفاهم ایران و آژانس می‌تواند زمینه جدی شدن مذاکرات رفع تحریم‌ را فراهم کند ، تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی را چه در قالب دو جانبه و چند جانبه بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات می‌داند. ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد اساساً بر اساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چند جانبه بوده است.