سرمقاله

تاثیر رابطه ریاض-تهران بر منطقه ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6550  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 22 اسفند 1401
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:
    طرح مردمی کاشت یک میلیون درخت در زنجان اجرا می‌شود
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیون درخت از سال ۱۴۰۲ در زنجان آغاز می‌شود.
    سید حسن حسینی، در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال طرح جدیدی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر غرس نهال در محیط‌های شهری با عنوان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.
    وی وضع کره زمین از لحاظ محیط زیست را نابسامان خواند و گفت: توسعه چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ناپایدار است و اقدامات جزیره‌ای برای توسعه مفید نخواهد بود.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه جنگل‌ها ریه کره زمین است و این ریه وضع خوبی ندارد، بیان کرد: یک دلگرانی عام در کلیت کره زمین در خصوص نابودی فضای سبز و نبود هوا برای تنفس متصور است.
    حسینی یادآور شد: با استناد به یافته‌های علمی دست کم یک هزار میلیارد درخت از زمین به دست بشر از بین رفته و با آنالیز عکس‌ها می‌توان به مقایسه عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی و تغییرات آن‌ها دست یافت.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه آبا و اجداد ما بدون تحصیلات آکادمیک عرصه‌های طبیعی را به دست ما رساندند، عنوان کرد: بشر امروز از ۸۰ سال پیش کمر همت به نابودی کره زمین بسته در حالی که یک هزار میلیارد درخت به زمین بدهکاریم و باید کارهای ضربتی انجام دهیم. حسینی تعهد کشور ایران را کاشت سالانه ۲۵۰ میلیون درخت برشمرد و افزود: با شروع سال ۱۴۰۲ اولین نهال‌های طرح مردمی کاشت یک میلیون درخت را استارت می‌زنیم؛ حیات ما وابستگی قطعی به وجود درخت دارد و از طرفی تعهد بین‌المللی هم ایجاد شده است.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه کارخانه قطعی تولید اکسیژن فضای سبز است و درخت منبع جذب دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن است، خاطرنشان کرد: ایران مقام ششم تولید کربن در جهان را دارد که یکی از آلاینده‌های هوا محسوب می‌شود و در گرفتن و جذب کربن در طبیعت رتبه ۴۲ را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه پوشش جنگل در کشور ما کم و متعهد به افزایش ۱۰ درصدی سطح جنگل‌ها است، تصریح کرد: افزایش سطح جنگل‌های دست‌کاشت از معیارهای هفتگانه مدیریت پایدار محسوب شده در با توجه به افزایش فرسایش خاک و نیاز روزافزون مصرف چوب این موضوع اهمیت بیشتری دارد.
    حسینی اجرای تعهدات بین‌المللی، بازسازی و احیای مناطق تخریب یافته ناشی از طرح‌های توسعه، جبران خسارت حاصل از تخریب جنگل، کاهش عواقب ناشی از تغییر اقلیم، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و تبدیل آن به معارف عمومی و توسعه مناطق تفرجگاهی، تفریحی و پژوهشی برای بهره‌برداری عموم مردم را اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد.
    وی ادامه داد: ارتقای سطح مشارکت مردم از طریق فعالیت‌های اشتغالزا علاوه بر فعالیت‌های داوطلبانه، افزایش سطح جنگل به میزان ۱.۴ میلیون هکتار و افزایش سرانه جنگل از یک هزار و ۷۰۰ متر مربع به یک هزار و ۹۰۰ متر مربع، تأمین بخشی از نیاز چوبی کشور، حفاظت منابع آب، خاک و ذخایر ژنتیکی و جانوری، کاهش فرسایش خاک و ارتقای امنیت زیستی از دیگر اهداف این طرح است.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: این طرح در چهار بخش شامل احیا و غنی‌سازی و توسعه جنگل، احیای بیابان‌ها، زراعت چوب و فضای سبز شهری و حاشیه از سال ۱۴۰۲ در اراضی مستعد اجرا می‌شود.
    حسینی ظرفیت تولید نهال در نهالستان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان را سالانه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال برشمرد و گفت: این نهال‌ها در مدت اجرای طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
    وی با اشاره به اینکه در اقلیم مناطق تغییراتی ایجاد شده است، ابراز کرد: اکنون شاهد هستیم بارش‌های استان زنجان از برف به باران و بارش‌های سیلابی تبدیل شده، آب و هوای فصول تغییر کرده و شاهد بروز پدیده ریزگردها هستیم و در سال‌های آتی مطالبه مردم برای هوای پاک، بهره‌مندی از اکسیژن و آب خواهد بود.