سرمقاله

توافق ایران و عربستان؛ بازخورد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6595  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 23 اسفند 1401
    معاون اول رئیس‌ جمهوری در دیدار با رئیس جمهوری بلاروس:
    فرصتی مناسب برای گسترش همه جانبه روابط بین تهران و مینسک ایجاد شده است
    در دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهوری بلاروس زمینه های اجرای هرچه سریع تر توافقات فیمابین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
    به گزارش ایسنا، محمد مخبر عصر روز دوشنبه در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس با اشاره به اراده جدی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس برای ارتقای مناسبات و تعاملات اقتصادی در بالاترین سطح ممکن، بر آمادگی و عزم دولت سیزدهم برای حمایت و پشتیبانی جدی از ارتقای روابط بین دو کشور تأکید و تصریح کرد: باید مناسبات اقتصادی بین تهران – مینسک همپای روابط مناسب سیاسی دو کشور توسعه و تقویت یابد.
    معاون اول رئیس‌ جمهوری امضای نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس را پایه گذار سطح جدیدی از مناسبات دو کشور دانست و افزود: اراده و راهبرد مشترک روسای جمهوری ایران و بلاروس فرصتی مناسب برای گسترش همه جانبه روابط ایجاد کرده است که باید به خوبی از آن استفاده کنیم.
    مخبر همچنین به ظرفیت ها و قابلیت های ایران و بلاروس برای تأمین نیازهای متقابل اشاره و خاطرنشان کرد: با ارتقای همکاری ها در زمینه های صنعت، نفت، بیمه، کشاورزی و حمل و نقل شاهد تغییرات اساسی در سطح مبادلات دو کشور خواهیم بود و با توجه به توانایی های ایران در حوزه نفت و پتروشیمی و ظرفیت های بلاروس می توانیم به یک محور مهم منطقه ای در این بخش تبدیل شویم.
    معاون اول رئیس جمهوری همچنین تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در زمینه دارویی و خودروسازی پیشرفت‌های چشمگیری در سال‌های گذشته داشته اند و آمادگی کامل داریم تا با تأسیس کارخانه‌های صنعتی تولیدی با کمک متخصصان و بخش خصوصی صفحه جدیدی از مناسبات دو کشور پایه ریزی شود.
    مخبر با اشاره به تأکیدات رئیس جمهوری اسلامی درخصوص اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقات بین ایران و بلاروس بر ساماندهی مسائل پولی و بانکی بین دو کشور تأکید کرد و افزود: یکی از ظرفیت های همکاری بین دو کشور کریدور شمال – جنوب است که باید امکانات مورد نیاز در زمینه ریلی، دریایی و هوایی برای توسعه حمل و نقل باری و مسافر در این کریدور مهم با کمک دو کشور نهایی شود که این موضوع می تواند پایه گذار فعال کردن بیش از پیش بخش خصوصی دو پایتخت شود.
    معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد:‌ باید برنامه زمان بندی شده همراه با تعیین اولویت‌ها بین روسای کمیسیون های همکاری دو کشور هرچه سریع‌تر برای اجرای موافقت نامه های این سفر ایجاد شود.
    مخبر همچنین با اشاره به تحریم های کشورهای غربی علیه ملت‌های آزادیخواه تصریح کرد: تحریم ها فرصتی مناسب برای تکیه بر توان داخلی دانشمندان است و جمهوری اسلامی ایران توانست با گذر از این تحریم‌ها به پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای در زمینه‌های علمی و فناوری برسد که این تجربیات در مقطع کنونی می تواند در تسهیل و گسترش روابط فی مابین بکارگرفته شود.
    الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به رشد بالای فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تأکید کرد: تولیدات شرکت‌های ایرانی قابلیت عرضه در سطح جهانی دارد که می توان با ارتقای همکاری‌های مشترک، زمینه ساز صادرات این محصولات در سطح بین المللی باشیم.
    رئیس جمهوری بلاروس بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات اقتصادی، تجاری و صنعتی فیمابین تأکید کرد و گفت: موافقتنامه‌های بسیار خوبی با رئیس جمهوری ایران در این سفر به امضا رسیده است و امیدواریم با اراده و عزم راسخ روسای دولت دو کشور زمینه های همکاری بین ایران و بلاروس بیش از گذشته افزایش یابد.
    وی با اشاره به نقش اجرایی و مدیریت اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری در دولت، از مخبر برای سفر به این کشور دعوت و اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی دقیق و تلاش مضاعف، دو کشور بتوانند در کمترین زمان ممکن شرایط را برای اجرای توافقات فیمابین آماده کنند.
    تاکید رئیسی بر پیگیری اجرایی شدن توافقات میان تهران و مینسک
    همچنین رئیس جمهوری تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تاکید کرد.
    به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دوشنبه به اتفاق آقای الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند.
    رئیس جمهوری در این نشست با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه‌های مختلف نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است.
    رئیسی در ادامه تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تاکید کرد.
    رئیس جمهوری همچنین استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی میان دو کشور و دیگر کشورهای مستقل موثر دانست.
    رئیسی بر پیگیری اجرایی شدن توافقات میان ایران و بلاروس تا حصول نتیجه و ملموس شدن منافع اقتصادی آن برای ملت‌های دو کشور نیز تاکید کرد.