کد خبر: 6609 | صفحه ۴ | فرهنگ و هنر | تاریخ: 23 اسفند 1401
منوچهر محمدی:
نباید گرفتار شعارهای پوپولیستی شد
منوچهر محمدی با اشاره به اینکه ارجاع به نوستالژیها برای جلوگیری از تخریب سینماهای قدیمی با واقعیتهای اقتصادی منطبق نیست گفت: در این مورد راه حلهای بینابین هم وجود دارد که متاسفانه سراغ آن نمیرویم تا بخشی از مجموعه را به همان حالت قدیمی نگه دارند.
به گزارش ایسنا، طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به همت موسسه بهمن سبز و با هدف احیای سینماهای ماندگار و توسعه عادلانه زیرساخت فرهنگی در سراسر کشور آغاز شد، این روزها با عبور از ۲۶ شهر از ۱۵ استان کشور و احداث بیش از ۱۰۰ سالن جدید توسط حوزه هنری، به پایان فاز دوم خود رسیده است. احداث مجموعههای فرهنگی خانوادهمحور (culture complex)، برنامه جدید سازمان سینمایی سوره در این مسیر بوده و پردیس مهر کوهسنگی نخستین قدم از این طرح است.
در این راستا منوچهر محمدی، تهیهکننده سینما درباره ساخت سالنهای جدید برای جذب مخاطب بیشتر با اشاره به اینکه اگر بخواهیم درباره اقتصاد سینما صحبت کنیم، باید به این مساله توجه کنیم که زنجیرهای داریم که باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند و به واقع شامل تعریفی میشود که ما از توسعه پایدار داریم، بیان کرد: ما در پارهای از مواقع توسعه ناپایدار داریم؛ توسعهای که رو به جلو حرکت میکند اما بعد از مدتی دچار مشکلات متعدد میشود چراکه ملاحظات اصلی برای آن در نظر گرفته نشده است. در سینما این چرخه شامل تولید، پخش و سالن نمایش میشود. اگر این سه مورد به صورت هماهنگ در بخش دولتی، خصوصی و عمومی که موسسه بهمن سبز و حوزه هنری شامل بخش عمومی میشود، توسعه متوازن پیدا کنند، طبعا میشود گفت چرخ این صنعت به طور طبیعی درست میچرخد.
او ادامه داد: ناگفته نماند که این اتفاق باید در هر سه حوزه و همزمان صورت بگیرد چون ما اگر سالن بسازیم اما فیلمی برای اکران نداشته باشیم طبعا سالنها بازدهی اقتصادی ندارند و تنها به منابع ملی لطمه میزنند. همچنین اگر خلق اثر داشته اما سالن سینما نداشته باشیم، این تولیدات امکان نمایش پیدا نمیکنند و به بازدهی مطلوبشان نمیرسند.
محمدی تاکید کرد: حال حرکتی که سازمان سینمایی حوزه هنری آغاز کرده است و درباره جانمایی و بازسازی سالنهای سینما و تبدیل آنها به پردیسهای سینمایی چند سالنه بر اساس گنجایش و فضا تصمیمگیری میکند، امری قابل قدردانی است چراکه تا سرانه بینالمللی سالن سینما نسبت به جمعیت همچنان فاصله معناداری را تجربه میکند، یعنی سالن بسیار کم داریم. همچنین اگر از زاویه سیاستهای کلان کشور به این مساله نگاه کنیم، ساخت سالن سینما به بحث اشتغال و گردش مالی، رونق اقتصادی و نهایتا پُر کردن اوقات فراغت افراد جامعه کمک میکند. در حقیقت فارغ از اینکه حوزه هنری این کار را انجام میدهد، هر نهاد دیگری هم در راستای احیا و بازسازی سالنهای سینما اقدام کند، باید از آن قدردانی کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه امروزه پردیسهای سینمایی جای سالنهای بزرگ هزار نفری را گرفتهاند، اظهار کرد: اگر به تاریخچه ساختوساز سالنها در کشوری مانند آمریکا که صاحب بزرگترین صنعت سینما است، نگاه کنیم، متوجه میشویم که در این کشور هم سالنهای بسیار بزرگ چند هزار نفری تبدیل به سالنهایی با ظرفیت کوچکتر شدند. همچنین یک دورهای به سراغ سینماماشین رفتند که مخاطب میتوانست فیلم را در ماشینش نگاه کند. البته قبل از انقلاب این کار را در میدان ونک تهران نیز انجام دادند و در دوران کرونا هم آن را تجربه کردیم اما موفق نبود.
این تهیهکننده سینما افزود: در حال حاضر فاز سومی به عنوان الگو در آمریکا، اروپا و هند در حال اجراست که سینما را در بازارهای بزرگ تجاری احداث میکنند که تنها یک کاربرد نداشته باشد، یعنی مخاطبی که به سینما میآید، بتواند علاوه بر تماشای فیلم، از امکانات فرهنگی و تفریحی مجموعه بهره ببرد. ما اگر به فروش ۷ تا ۱۰ سال اخیر سینمای ایران را نگاه کنیم، به راحتی متوجه میشویم که پردیسهای سینمایی از استقبال بیشتری از سوی مخاطب روبهرو بودند و یکی از دلایل آن صاحب چند سالن بودن پردیسهای سینمایی است. پردیسی که ۱۰ سالن دارد اگر شرایط تولید، پخش و سالن نمایش متوازن باشد، میتواند تا ۱۵ فیلم را برای مخاطبان به نمایش بگذارد و همه سلیقهها را تحت پوشش قرار دهد. من توصیهام این است سینماهایی که توسط حوزه هنری بازسازی میشود، حداقل از دو تا سه سالن کمتر نداشته باشد و هرچه سالن بیشتری بتوان ساخت، بهتر است.
وی درباره عقیده عدهای از مخاطبان مبنی بر اینکه تخریب سینما باعث از بین رفتن خاطرات و نوستالژی میشود، اظهار کرد: من فکر میکنم بیشتر درد روشنفکری است و تصورم این است که با واقعیتهای اقتصادی مطابقت ندارد، اگرچه به گمان من یک راه حل بینابین وجود دارد که ما متاسفانه این کار را نمیکنیم. به عنوان مثال میتوانیم از فضاها عکس و فیلم تهیه و آن را برای مخاطب به نمایش بگذاریم. همچنین از معمارهای خوب برای این پروژه استفاده کنیم تا بخشی از مجموعه را به همان حالت قدیمی نگه دارند.