سرمقاله

توافق ایران و عربستان؛ بازخورد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6625  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 23 اسفند 1401
    نارنجک‌های دست‌ساز، عامل عمده حوادث چهارشنبه‌سوری
    رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: عمده حوادث چهارشنبه سوری در این شهر مربوط به نارنجک های دست ساز است. فضلی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تهمیدات این سازمان در آستانه شب چهارشنبه آخرسال اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق اعلام اورژانس کشور در سال گذشته ۵۴ درصد مصدومین از بین نوجوانان و افراد کم سن و سال بو بوده اند، امسال طبق هماهنگی با آموزش و پرورش استان، همکاران حوزه آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک به جهت ارائه آموزش های لازم و هشدارهای اولیه به ۱۵۰ مدرسه سطح شهر مراجعه کرده اند و امیدواریم اثربخشی این آموزش ها را آیین چهارشنبه سوری شاهد باشیم.
    وی با اشاره به برگزاری پویش “نه به چهارشنبه سوری خطرناک” برای پنجمین سال متوالی، بیان کرد: قطعا مخالف شادی مردم نیستیم، اما مخالف رفتارهای نا ایمن و عرضه ترقه‌های دست‌ساز که در واقع به مانند بمب های دستی عمل می کنند، هستیم و نمی خواهیم که مردم سال جدید را با سوختگی، نقص عضو و آسیب های جدی آغاز کنند. امیدواریم که امسال هیچ حادثه‌ای را شاهد نباشیم.
    فضلی با تاکید بر اینکه برای مراسم شب چهارشنبه آخر سال، تمامی تمهیدات و تجهیزات مجموعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک آماده است و تمامی همکاران عملیاتی و اداری سه شیفت در محل کار خود فعال خواهند بود، گفت: در کنار ۱۱ ایستگاه آتش نشانی موجود در سطح شهر، در ۱۶ نقطه ایستگاه‌های سیار حضور خواهند داشت تا در صورت وقوع حادثه، در کمترین زمان ممکن حاضر شوند، همچنین اطلاع رسانی در سطح شهر نیز انجام گرفته است.
    وی با تاکید بر لزوم توجه خانواده ها به فرزندان خود و حضور در کنار آنها، افزود: متاسفانه حدود ۸۰ درصد آسیب های جدی به افراد به دلیل انفجار ترقه های دست ساز است چراکه افراد از حجم انفجار این ترقه‌ها کاملا بی‌اطلاع هستند.
    رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: سال گذشته ۲۰ مورد حادثه در شهر توسط مامورین آتش نشانی پوشش داده شد و متاسفانه ۱۴ نفر مصدوم شدند. در کنار انفجار، حوادثی چون سوختگی های سطحی و آتش سوزی ها نیز وجود دارد چراکه افراد با بی دقتی اقدام به ریختن بنزین و نفت درون آتش و شعله ور شدن آن می کنند، همچنین برخی از رفتارهای ناایمن مانند استفاده از اسپری های رنگ و اسپری های خوشبو کننده در کنار آتش عملا باعث تبدیل آنها به یک شی پرتابی می شود که حوادث ناگواری را رقم می زند.
    فضلی درخصوص دستفروش هایی که این روزها در نقاط مختلف شهر مشغول فروش انواع ترقه و لوازم مختلف ویژه چهارشنبه سوری هستند، بیان کرد: عوامل انتظامی پایش و برخورد مناسبی در این راستا داشتند، اما به هرحال افراد سودجویی هستند که اقدام به فروش ترقه‌های دست ساز می کنند و حتما به خانواده ها توصیه می شود که همراه فرزندان خود باشند و از مراقبت آنها غافل نشوند، ترقه‌های موجود کم خطر هستند، اما نارنجک‌های دست ساز حادثه آفرین خواهند بود.