سرمقاله

توافق ایران و عربستان؛ بازخورد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6637  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 23 اسفند 1401
    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدکات ایمنی شهرداری مشهد:
    یک‌ سوم تماس‌های ۱۲۵ مزاحمتی است
    فائزه احمدی_خبرنگار : مجید فرهادی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اتفاقات و حوادث سال جاری می‌گوید: امسال ۷ هزار و ۸۴۵ مورد آتش سوزی شامل حریق‌ساختمان، ضایعات و زباله خارج از ساختمان و وسایل نقلیه و... داشته‌ایم. همچنین ۸۰۰۸ عملیات امداد و‌ نجات مانند رهایی و نجات افراد از آسانسور انجام شده است.
    فرهادی در ادامه بیان می‌کند: کل تماس‌های سامانه۱۲۵ در سال جاری ۶۰۶ هزار و ۶۴۸ مورد بوده است که از این تعداد ۳۰ هزار و ۵۹۱ تماس عملیاتی، ۲۰۴ هزار و ۲۵۸ تماس مزاحمی، ۲۵۸ هزار و ۳۰۲ تماس اشتباهی، ۴۰ هزار و ۴۱۳ تماس مشاوره و بیش از ۷۳ هزار مورد تماس سایر موارد بوده است. وی خاطرنشان می‌کند: متوسط زمان رسیدن به محل آتش‌سوزی در عملیات‌ اولویت یک و داخل محدوده‌ شهری ۴ دقیقه و ۳۶ ثانیه است؛ درحالیکه شاخص جهانی متوسط زمان رسیدن به محل حادثه پنج دقیقه است.
    مجهز کردن ایستگاه‌های آتش‌نشانی
    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص تجهیزات و فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی عنوان می‌کند: احداث و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی، آموزش ایمنی شهروندان و غیره از جمله برنامه‌های راهبردی سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد است. وی می‌گوید : البته ایستگاه‌های مفتح و هسگریه توسعه یافته است. تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۴ مطابق برنامه ۵۸ ایستگاه در سطح شهر مشهد است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۲۱ پرسنل در ۵۴ ایستگاه و ستاد مشغول هستند. پرسنل عملیات ۱۴۳۶ نفر، پرسنل فرماندهی ۳۴ و پرسنل ستاد ۱۵۱ هستند.
    پیشگامی مشهد در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی
    آتشپاد دوم مجید فرهادی بیان می‌کند : آتش‌نشانی مشهد در بخش تجهیزات جزو رتبه‌های برتر کشور است در برخی از موارد حتی از تهران نیز پیشگام‌تر هستیم. نردبان مفصلی ۳۲متری را برای اولین بار مشهد خریداری کرد.
    آموزش آتش‌نشانان داوطلب برای چهارشنبه سوری
    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره برنامه‌های چهارشنبه آخرسال خاطرنشان می‌کند: برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال هم آماده باش و مانور برگزار شد و هم آموزش هایی به آتش نشانان داوطلب در مدارس ارائه شد. همچنین ویژه‌برنامه‌ای نیز فردا در منطقه۳ برگزار می‌شود، همه امکانات سازمان بسیج شده اند اما از شهروندان تقاضا می‌کنیم با هر ماده انفجاریی شادی نکنند.
    معرفی ۲۰۹ ساختمان ناایمن به مراجع قضایی
    آتشپاد دوم مجید فرهادی، مدیرعامل آتش نشانی شهر مشهد، در خصوص ساختمان‌های ناایمن در مشهد می‌گوید: ملاک ما در خصوص ساختمان‌های ناایمن، سیستم اعلام و اطفاء حریق آنها است و نه سازه ساختمان. تاکنون ۱۵۰ ساختمان با شرایط کاربری مختلف را در سامانه ثبت کردیم و اخطار داده شده است. البته ۱۵۷۶ بازدید از مراکز مختلف انجام شده است و ۵۱۵ مورد اخطار ایمنی صادر کرد‌ایم. همچنین به علت عدم اقدام مقتضی ۲۰۹ مورد را به مراکز قضایی معرفی کردیم در ساختمان های با اهمیت متوسط نیز بیش از ۱۲هزار مورد بررسی داشتیم.
    آتشپاد فرهادی عنوان می‌کند: اکنون حدود ۸ تا ۱۰هزار آتش‌نشان داوطلب داریم، فراخوانی انجام شد اما به سازمان دهی درستی نرسیده که سال آینده اجرایی خواهد شد. مشهد بافت فرسوده و همچنین حاشیه شهر وسیعی دارد. اماکن زیادی وجود دارد که خودروهای امدادی به سختی خودشان را به محل می رسانند. اطراف حرم مطهر ۹ ایستگاه عملیاتی وجود دارد که با خودروهای سبک و موتور چهارچرخ در کوچه ها خدمت رسانی می‌کنند.
    استقرار آتش‌نشانان در ۳۰ نقطه اطراف حرم مطهر در ایام نوروز
    در نوروز سالجاری حادثه ناگوار و خاصی در مشهد اتفاق نداد و برای بهار۱۴۰۲ نیز از تمامی پارک ها و سوله های اسکان بازدید شده است؛ این مطالب بخشی از صحبت‌های مدیرعامل آتش نشانی شهر مشهد در خصوص آمادگی این سازمان در ایام تعطیلات نوروز است، وی در ادامه می‌گوید: تمهیدات ویژه ای برای کمبود نیرو داریم، ۴ روز اول عید اوج سفر نوروزی است و تمامی ایستگاه ها آماده باش کامل هستند در ۳۰نقطه اطراف حرم نیرو مستقر می‌شود. از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در حدود ۱۰ نقطه ثابت در ورودی‌های شهر و اماکن مختلف استقرار نیرو داریم.
    وی در خصوص استخدام بانوان آتش نشان نیز بیان می‌کند: هم اینک ۶٠ بانوی داوطلب آتش نشان با این سازمان همکاری دارند که درخواست استخدام و جذب ٢٠ بانوی آتش نشانان به وزارت کشور داده شده است.
    انجام ۶۰۰ بازدید ایمنی از هتل‌های مشهد
    مدیرعامل آتش نشانی شهر مشهد می‌گوید: در روزهای اخیر هفت مدرسه گزارش انتشار گاز دریافت شد که طبق وظیفه امداد رسانی و تخلیه مکان انجام شد. مورد حادی در مشهد نبود چند مدرسه وضعیت دانش آموزان مساعد نبود اما تلفات جانی نداشتیم. دستگاه گاز سنج وجود دارد که مونکسید کربن را مشخص می کند گازهای دیگر نیازمند آزمایش است. وی بیان می‌کند: خانه مسافرهایی که تاییدیه و مجوز ندارند معمولا با گاز گرفتگی مواجه می‌شوند چون در فهرست بازدید قرار نمی‌گیرند. ۶۰۰ مورد بازدید از هتل ها انجام شد که ۲۵۰ مورد اخطار و ۱۹۰ مورد معرفی به مقام قضایی اجرا شد.